آش کشک خوشمزه و مقوی به روش شمالی‌ها

آشپزی
بدون دیدگاه

آش یکی از پیش غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی است که در کشورمان طرفداران زیادی دارد و یک وعده غذایی کامل محسوب می‌شود.

مواد لازم برای تهیه آش کشک شمالی‌

رشته مخصوص آش یک سوم بسته
پیاز بزرگ ۴ عدد
سبزی آش یک کیلوگرم
چغندر متوسط ۳ عدد
کدو حلوایی ۳۰۰ گرم
ماست ۲ کیلوگرم
لوبیا چیتی یا لوبیا قرمز یک پیمانه
برنج نیم دانه نصف پیمانه
نمک به مقدار لازم
زردچوبه به مقدار لازم
کشک پاستوریزه یک و نیم پیمانه
سیر ۱۰ حبه
ساقه اسفناج خرد شده نیم کیلوگرم
کدو سبز ۳ عدد
نخود یک پیمانه
عدس یک پیمانه
نعناع خشک ۳ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

طرز تهیه آش کشک شمالی‌

مرحله اول
برای تهیه این آش باید از شب قبل حبوبات را خیس کنید و بطور مرتب آب آن را عوض کنید. سپس هر کدام را بصورت جداگانه بپزید و کنار بگذارید. همچنین برنج را یک ساعت قبل از شروع به کار خیس کنید. سپس یک قابلمه بزرگ بردارید و برنج نیم دانه خیس خورده را داخل آن بریزید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا برنج بپزد. در همین حین، پیازها را پوست بکنید و خرد کنید. چهار عدد سیر را پوست بکنید و خرد کنید.

مرحله دوم
مقداری روغن داخل یک ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید. پیاز خرد شده را داخل ماهیتابه بریزید و سرخ کنید. پس از این که پیازها نرم و شفاف شدند، سیر خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید. سپس ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید. چغندر را نگینی خرد کنید و بگذارید با کمی آب در یک قابلمه بپزد.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده

قابلمه حاوی برنج را نگاه کنید و اگر برنج پخته شده بود، حبوبات پخته شده را همراه با آب پخت آن‌ها داخل قابلمه بریزید. کدو حلوایی و کدو سبز را به صورت درشت خرد کنید. سپس آن‌ها را به قابلمه اضافه کنید. ساقه اسفناج خرد شده را هم داخل قابلمه بریزید.

مرحله سوم
در یک ظرف دیگر، ماست را با مقداری آب ولرم و کشک مخلوط کنید. مخلوط را خوب هم بزنید. سپس این مخلوط را به قابلمه آش اضافه کنید و آش را تا زمانی که جوش بیاید مرتبا هم بزنید. رشته آشی را به اندازه دلخواه خرد کنید و داخل قابلمه آش بریزید. برای تهیه نعنا داغ، در یک ماهیتابه مقداری روغن بریزید و نعناع خشک را به آن اضافه کنید. پس از کمی هم‌زدن، ماهیتابه را از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم
برای تهیه سیر داغ هم باقیمانده سیرها را پوست بکنید و رنده یا ریز خرد کنید. یک ماهیتابه دیگر را روی حرارت بگذارید. داخل آن مقداری روغن ریخته و سیر خرد شده را اضافه کنید. مقداری زردچوبه اضافه کنید و هم بزنید تا سیر طلایی شود. سیر داغ و نعناع داغ را داخل آش بریزید و هم بزنید. بگذارید آش به مدت سه ساعت بپزد. سپس آن را سرو کنید. نوش جان.

مقالات مشابه

نوشتهٔ پیشین
تمیز کردن راحت سینی فر با سرکه
نوشتهٔ بعدی
با پوست سیب زمینی ظرف هارو برق بندازید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست