آموزش نحوه از بین بردن برق اتو از روی انواع پارچه

سبک زندگی

آموزش نحوه از بین بردن برق اتو از روی انواع پارچه

چگونه برق اتو را از روی انواع پارچه از بین ببریم؟

یکی از مشکلاتی که در حین اتو زدن اکثر کاربران با آن مواجه می‌شوند، مشکل بزرگ برق افتادن لباس است. احتمالاً شما هم بارها با این مشکل مواجه شده‌اید و کاسه‌ی چه کنم! چه کنم دست گرفته‌اید. در این موضوع تحت عنوان چگونگی از بین بردن برق اتو از روی انواع پارچه قصد داریم هم علت برق افتادن روی لباس و هم ترفندهای مختلف پاک کردن برق اتو از روی پارچه را بررسی کنیم. با برکه فود همراه باشید.

قبل از هر چیزی لازم است بدانید که برای از بین بردن و رفع اثر اتو و برق اتو روی لباس باید نوع و جنس پارچه را هم بشناسید. در واقع از بین رفتن برق اتو روی لباس بستگی به نوع پارچه دارد. برای نمونه لکه‌های براق حاصل از اتو بر روی پارچه‌های پنبه‌ای به راحتی از بین خواهد رفت؛ اما لکه‌های براق روی پارچه‌ی پلی استر اگر سطحی نباشد از بین رفتنی نیست.

دلایل متعدد به جا ماندن اثر اتو روی لباس

اگر جنس پارچه و لباس از الیاف مصنوعی مانند پلی استر و آکرلیک و … باشد، بر اثر حرارت بالای اتو پارچه برق می‌افتد، در واقع فیبرهای پارچه بر اثر حرارت ذوب شده و این موضوع باعث برف اداختن پارچه خواهد شد. به علاوه امکان دارد که کثیف بودن کف اتو نیز باعث چنین اتفاقی شود، کف اتو بر اثر رسوب و یا سوختگی پارچه‌ و … کثیف خواهد شد و اگر با این اتو بخار لباس‌ها را اتو بکشید قطعاً جای اتو بر روی لباس باقی خواهد ماند. یکی دیگر از دلایلی که برق اتو بر روی لباس به جای می‌ماند، مدت زمان ماندن اتو روی لباس است. در واقع اگر مدت زمان زیادی پارچه روی لباس بماند بر اثر درجه حرارت بالای اتو، جای اتو بصورت لکه‌ی‌ براق روی پارچه خواهد ماند.

بیشتر بخوانید:  4 راه برق انداختن کيف و کفش!

تشخیص پارچه برای جلوگیری از برق اتو روی لباس

یکی از اولین راه‌ها جهت جلوگیری از به جای ماندن اثر اتو بر روی لباس تشخیص و شناسایی نوع پارچه است. شناسایی نوع و جنس پارچه از روی تگ داخل لباس مشخص خواهد شد با شناخت نوع پارچه و جنس لباس به راحتی می‌توانید در حین اتوکشی دمای مناسب با الیاف پارچه را انتخاب و تنظیم نمایید.

پارچه‌های پنبه‌ای به دلیل بافت و الیافی که دارند گردش جریان هوا در آنها سریع‌تر صورت می‌گیرد و این در حالی است که پارچه‌های پلی استر فاقد چنین ویژگی‌ای هستند و هوایی در الیاف آنها جریان پیدا نمی‌کند. پارچه‌های پلی استر از مقاومت بالاتری نسبت به پارچه‌های پنبه‌ای برخوردارند و بر اثر شست و شو رنگ خود را از دست نمی‌دهند و می‌توان گفت که پارچه‌های پلی استر دوام ومقاومت بالاتری از پارچه‌ی پنبه‌ای دارند. پارچه پلی استر بعد از شستشو چین و چروک نداشته و به سرعت صاف خواهند شد؛ ما پراچه نخی و پنبه‌ای با شسته شدن همچنان خیس خواهند ماند.از معایب پارچه‌ی پلی استر می‌توان به ایجاد حساسیت پوستی آن اشاره کرد.

از بین بردن برق اتو روی پارچه سفید

اتو کردن لباس سفید صرف نظر از نوع و جنس پارچه همیشه یکی از سخت‌ترین کارها بوده و هست، به جای ماندن اثر اتو بر روی پارچه سفید موضوع جدیدی نیست و حتماً همه‌ی شما بارها این موضوع را تجربه کرده‌اید. اما برای پاک کردن برق اتو روی پارچه سفید راهکاری وجود دارد که امتحان کردنش کار سختی نیست. برای از بین بردن برق اتو از آب اکسیژنه استفاده کنید. به اینص ورت که ابتدا یک تکه پارچه‌ی سفید را به آب اکسیژنه آغشته کنید و آن را روی قسمت براق شده‌ی لباس بگذارید. سپس آن تکه پارچه‌‎ی سفید آغشته به آب اکسیژنه را اتو بکشید، اتو کردن را تا زمانی ادامه دهید که اثری از برق اتو روی لباس نماند.

بیشتر بخوانید:  چگونه جلوی بور شدن لباس‌های مشکی را بگیریم؟

از بین بردن برق اتو بر روی لباس نخی

پارچه یا لباس نخی بیشترین استفاده را دارد و متاسفانه این جنس بر اثر شسته شدن یا خیس شدن سریعاً چروک می‌شود. مسلماً این نوع پارچه بیشتر از سایر پارچه‌ها نیازمند اتوکشی خواهد بود، اگر بر اثر اتو کردن، جای اتو بر روی لباس ماند یا برق اتو روی لباس پیدا شد، بهترین کار این است که سریعاً از آب اکسیژنه یا همان هیدروژن پر اکسید استفاده کنید. لباس را به مدت 1 دقیقه در معرض آب اکسیژنه قرار دهید. سپس لباس را کامل بشویید؛ چرا که اگر آب اکسیژنه بر روی لباس باقی بماند، لباس به تدریج پوسیده خواهد شد واز بین می‌رود.

از بین بردن برق اتو روی پارچه مخمل

پارچه‌ی مخمل یکی دیگر از لباس‌ها و الیاف‌هایی است که احتمال دارد بعد از اتوکشی اثر اتو و برق اتو روی آن به جا بماند. برای از بین بردن اثر برق اتو روی لباس یا پارچه‌ی مخمل هم می‌توانید از آب اکسیژنه یا پیاز سفید استفاده کرد. برای پارک کردن برق اتو چیز خاصی نیاز نیست تنها کافی است که آب اکسیژنه و آب را مخلوط کنید و داخل آب پاش یا کاسه‌ای بریزید. سپس آن قسمت از پارچه را که برق اتو روی آن است را با آب اکسیژنه خیس کنید یا آب اکسیژنه را روی آن اسپری کنید.

بعد از اینکه لباس را با آب اکسیژنه اسپری کردید، یک پیاز سفید را پوست گرفته و پیاز را بر روی قسمت مورد نظر بکشید. سپس 3 تا 4 ساعت منتظر بمانید و باید در این مدت آن قسمت از لباس توسط پیاز پوشیده شود. بعد از به اتمام رسیدن مدت زمان گفته شده، پیاز را برداشته و لباس را به خوبی بشویید.

بیشتر بخوانید:  رازهای نظافت منزل سریع

از بین بردن برق اتو روی لباس با الیاف طبیعی

یکی از روش‌هایی برای محو کردن و از بین بردن لکه‌ی حاصل از برق اتو روی لباس آن هم اگر لباس از الیاف طبیعی باشد، خیساندن لباس در آب است. هر گاه متوجه شدید که لکه‌ی براق بر اثر اتو بر روی لباس به جای مانده است سریعاً لباس را به مدت 24 ساعت در آب سرد بخیسانید. سعی کنید لباس حتماً در آب سرد خیس بخورد و کامل داخل آب غوطه ور باشد. بعد از 24 سشاعت لباس را درآورده و آن را آبکشی کنید. بعد از خشک شدن لباس متوجه خواهید شد که اثری از لکه‌ی براق حاصل از اتو بر روی لباس نمانده است.

یکی دیگر از روش‌های پاک کردن برق اتو روی لباس، استفاده از پارچه‌ای آغشته شده به سرکه است. کافی است که پارچه‌ی آغشته شده به سرکه را روی قسمت براق پارچه بکشید. بعد از چند دقیقه آن قسمت براق را بشویید یا اینکه با پارچه‌ی مرطوب آن را پاک کنید. با چند بار کشیدن پارچه‌ی آغشته به سرکه بر روی قسمت براق لباس اثر اتو به کلی از بین می‌رود. البته این مورد تنها برای پارچه‌هایی عمل می‌کند از الیاف طبیعی درست شده باشند نه الیاف مصنوعی.

بعضی از کاربران به جای این کار لباس را با سرکه و مواد شوینده می‌شویند و با ترکیب کردن میزان سرکه‌ی مناسب و ماده‌ی شوینده اثر لکه‌ی براق بر روی لباس را محو خواهند کرد. یکی دیگر از روش‌های برطرف کردن اثر اتو بر روی لباس، استفاده از قابلیت بخار اتو است. برای این کار کافی است که اتوی خود را در حالت بخار قرار دهید و سپس اتو را بالای لباس نگه دارید. با متمرکز شدن بخار روی لباس، احتمال دارد اثر لکه‌ی براق از روی لباس از بین برود.

مقالات مشابه

نوشتهٔ پیشین
7 ماده‌ی غذایی مفید برای پیشگیری از کم‌آبی بدن
نوشتهٔ بعدی
مرتب کردن انباری با ترفندهای ساده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست