بهترین روش ها برای نگهداری برنج تازه در منزل

سبک زندگی
بدون دیدگاه

شرایط نگهداری برنج چگونه است؟

محل نگهداری برنج باید خشک و خنک باشد. چرا که رطوبت و گرما بهترین

عوامل برای رشد و تکثیر آفت‌های برنج هستند و باعث می‌شود برنج طول عمر

کمتری داشته باشد. برنج را باید دور از آفتاب مستقیم نگهداری کنید؛ چرا که

آفتاب مستقیم علاوه بر احتمال شیوع آفت موجب خرد شدن برنج نیز می‌شود.

سعی کنید کیسه های برنج را در ارتفاع ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متری زمین قرار دهید.

برای این‌کار می‌توانید از قفسه‌بندی‌های فلزی مشبک استفاده کنید.

به ‌این ترتیب این محصول از دسترس جوندگانی مثل موش و همچنین

از آفت‌ معروف برنج که یک حشره است در امان می‌ماند. کیسه‌های برنج را به دیوار تکیه ندهید

و با فاصله حدوداً ۵ سانتی‌متری از دیوار نگهداری کنید تا هوا بین کیسه‌های برنج جریان پیدا کند.

برنج‌ را در کیسه‌های نخی نگهداری کنید. چرا که کیسه‌ نخی قسمتی از رطوبت

موجود در برنج را می‌گیرد و طول عمر برنج را افزایش می‌دهد، اما کیسه‌ پلاستیکی

رطوبت برنج را درون خود نگه می‌دارد و موجب بروز آفت می‌شود.

بهتر است برنج را در سطل‌های پلاستیکی نگهداری نکنید،

چون خیلی زود به آفت دچار خواهند شد. هر چند در آشپزخانه و برای مصارف کم برنج

را در ظروف پلاستیکی دهان گشاد نگهداری کنید. گذاشتن سیر یا نمک لابلای برنج هم توصیه می شود.

البته شاید تأثیر زیادی در از بین بردن آفت‌ها نداشته باشد،

اما تأثیر چشمگیری در جلوگیری از تکثیر آنها دارد. یادتان باشد که برنج بسیار جاذب بو است،

پس باید در مکانی سرد و خشک و دور از پیاز و سیر یا چیزهای بودار دیگر نگهداری شود.

خیلی‌ها معتقدند برای از بین بردن رطوبت موجود در برنج تازه ، باید آن را

در آفتاب مستقیم پهن کرد تا خشک شود، اما‌‌ همانطور که اشاره شد این کار باعث می‌شود

برنج شما خرد شود و کیفیت خود را از دست بدهد. اگر باز هم تمایل دارید

که این کار را انجام دهید برنج را در آفتاب غیرمستقیم و در سایه پهن کنید تا هوا بخورد و رطوبت آن از بین برود.

بیشتر بخوانید:  فواید برنج قهوه‌ای

 

قرص برنج چیست و آیا مصرف آن را توصیه می کنید؟

قرص برنج ترکیب بسیار خطرناکی است و هنگام استفاده از آن باید دقت کرد. یک قرص برنج می‌تواند در مدت کوتاهی هزاران شپشک را از بین ببرد و همچنین می‌تواند از برنج در مقابل آفت‌ها مراقبت کند. اما مشکل اینجاست که اگر اشتبا‌هاً این قرص مصرف شود ظرف مدت 3 تا 4 ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار مشکل می‌کند و فرد مرگ دردناکی را تجربه خواهد کرد. ما به شما توصیه می‌کنیم تا آنجایی که مقدور است از قرص برنج استفاده نکنید، اما اگر برنج تازه در حجم زیاد خریداری کرده‌اید و مجبور به استفاده از این قرص هستید آن را داخل یک قوطی کبریت بگذارید و در قوطی را با چسب محکم ببندید. سپس با سوزن روی قوطی سوراخ‌هایی را ایجاد کنید و در آخر قوطی را میان برنج قرار دهید تا هم برنج از خطرات آفت در امان بماند و هم قرص با برنج ترکیب نشود. هرگونه مصرف و حتی استشمام بوی این قرص مسموم‌کننده و کشنده است.

آفت برنج چیست؟

شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که آفت برنج چیست؟ چه شکلی است؟ و چگونه می‌شود آن را از بین برد؟ در اثر رطوبت و گرما، تخم آفت‌هایی در برنج رشد و تکثیر می‌یابند. به آفت‌های برنج شپشک می‌گویند.

البته در قدیم این آفت به جوجو هم معروف بوده است. این حشره سر خرطومی از مورچه کوچک‌تر و رنگ آن قهوه‌ای است. شپشک، طول عمری نزدیک به ۴‌ماه دارد و هنگام تخم‌ریزی قادر است ۴۰۰ تا ۵۰۰ تخم بگذارد. اگر 2یا 3تا از این حشره وارد برنج شوند پس از 2یا 3هفته، تمام برنج را فرامی‌گیرند. اگر برنج شما به این آفت دچار شد بهترین روش، استفاده از قرص برنج است.

این قرص به راحتی تمامی آفت‌ها را از بین می‌برد. باز هم هشدار می‌دهیم که این قرص بسیار خطرناک است. البته می‌توانید باز هم به روش سنتی عمل کنید، چه شکلی؟ برنج را در جایی که نور مستقیم به آن نخورد پهن کنید تا هوا بخورد. شپشک‌های زنده خود از برنج خارج می‌شوند و اگر باد بوزد شپشک‌های مرده نیز از برنج خارج خواهند شد. این حشرات بسیار سبک هستند و به راحتی می‌توان آنها را از برنج خارج کرد.

بیشتر بخوانید:  فوت‌وفن درست‌کردن آبغوره و نگهداری از آن در خانه

شما می‌توانید برای خارج کردن شپشک‌های مرده برنج، از باد پنکه هم استفادهروش‌های بسیاری برای نگهداری از برنج وجود دارد که بسیاری از آنها نامناسب هستند و بعضاً عمر مفید برنج را کاهش می‌دهند.گاهی این روش‌ها باعث نفوذ حشرات به داخل برنج می‌شوند و برنج را غیرقابل استفاده می‌کنند.

روش های جدید نگهداری برنج
  • بعضی دیگر به استفاده از سموم شیمیایی از جمله استفاده از قرص برنج رو میاورند که به هیچ عنوان مورد تائید کارشناسان حوزه برنج نیست و استفاده آن، بعضا خطرات جبران ناپذیری رو برای مصرف کننده به همراه دارد
  • تولید برنج و فرآوری آن به طور معمول هزینه زیادی را دربرمی‌گیرد و اگر به همه‌ی این هزینه‌ها مصرف آب برای تولید یک کیلو برنج را اضافه کنید (8000لیتر آب برای هر کیلو)؛ هزینه‌ی زیادی را به کشور تحمیل می‌کند. از همین رو برنج کالای مهم و با ارزشی تلقی می‌شود که اگر شرایط نگهداری از آن را بلد نباشیم همه‌ی این هزینه‌ها اتلاف شده و علاوه بر از دست دادن زمان، متضرر نیز می‌شویم.
  • در همین بین افراد روش‌های بسیاری را برای نگهداری از برنج اتخاذ می‌کنند که خیلی از آنها نامناسب است و بعضاً عمر مفید برنج را کاهش می‌دهند. گاها این روش‌ها باعث نفوذ حشرات به داخل برنج میشوند و برنج را غیرقابل استفاده می‌کنند.
  • بعضی دیگر به استفاده از سموم شیمیایی از جمله استفاده از قرص برنج را می‌آورند که به هیچ عنوان مورد تائید کارشناسان حوزه‌ی برنج نیست و استفاده از آن بعضا خطرات جبران ناپذیری را برای مصرف کننده به همراه دارد.

راه حل های مناسب برای نگه داری برنج

نکات طلایی : بهترین راه حل برای نگهداری از برنج روش‌های طبیعی است که در ادامه آنها را بیان می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه شیر برنج

نکته ی اول

نکتهای که هر مصرف کننده باید آن را درنظر بگیرد خرید برنج به اندازه نیاز است. یعنی اگر در مکانی زندگی می‌کنید که دسترسی راحتی به برنج دارید، بهتر است که با توجه به نیازتان ماهانه خرید کنید تا از بابت نگهداری برنج هیچ نگرانی نداشته باشید. اما اگر در محل زندگی شما این دسترسی وجود ندارد و مجبورید که برنج مصرفی خودتون را سالانه یا شش ماه یک بار تامین کنید پس باید روش نگهداری از آن را بلد باشید.

نکته دوم

هنگام خرید محتویات کیسه برنج را به دقت بررسی کنید تا عاری از هرگونه حشره و شپشک (یکی از آفات برنج که از مورچه کوچک‌تر و رنگ آن قهوه‌ای است) باشد.

نکته سوم

باید دقت بشود که مکان انبار برنج خشک و خنک باشد و هوا جریان داشته باشد چون گرما و رطوبت یکی از مهم‌ترین عوامل رشد آفت‌های برنج است.

نکته چهارم

برای حجم زیاد برنج از کیسه‌های نخی زیپ شده استفاده کنیم چون کیسه‌ها و سطل‌های پلاستیکی رطوبت برنج را در خودشان نگه می‌دارند و باعث آفت زدگی می‌شوند و برای حجم کم از ظروف شیشه‌ای، فلزی یا پلاستیکی استفاده کنید.

توجه: هنگام استفاده از ظرا ف شیشه‌ای یا پلاستیک از خشک بودن آنها اطمینان حاصل کنید؛ چون در غیر این صورت باعث خرابی برنج در مدت کوتاهی می‌شوند.

نکته پنجم

قرار دادن دانه‌های سیر درون ظرف برنج است که باعث دور شدن حشرات می‌شود.

نکته ششم

قرار دادن یک قطعه زردچوبه در ظرف برنج یا می‌توانید پودر زردچوبه را با برنج مخلوط کنید که باعث دور شدن حشرات و آفات، از برنج می‌شود.

نکته هفتم

استفاده از برگ درخت نئم یا چربش (در ایران به نام زیتون تلخ، سنجد تلخ و درخت تسبیح معروف است) یک روش دیگر است. باید از برگ خشک شده‌ی درخت چربش استفاده شود. این درخت در جنوب کشور به وفور یافت می‌شود و به حشره کش طبیعی معروف است.

نکته هشتم

استفاده از زنجبیل برای از بین بردن آفت برنج است.

مقالات مشابه

, , , ,
نوشتهٔ پیشین
همه چیز درباره طب سوزنی
نوشتهٔ بعدی
۴۵ خاصیت و کاربرد شگفت انگیز وازلین که قطعا نمیدانید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.