درد سمت راست قفسه سینه

تغذیه سالم
بدون دیدگاه

گرچه درد ناگهانی در قسمت راست قفسه سینه معمولا به حمله قلبی یا سایر مشکلات قلبی مرتبط نیست، ولی می‌تواند علامتی هشداردهنده در مورد سلامتی باشد.مشکلات مربوط به کیسه صفرا، کبد و پانکراس می‌تواند منجر به درد شدید و ناگهانی در قسمت راست قفسه سینه شود.

 

علل درد سمت راست قفسه سینه:

گاستریت یا ورم معده: 

اصطلاح گاستریت (gastritis) حاکی از التهاب پوشش داخلی معده است. مصرف بیش از حد الکل، سوء هاضمه و یک دوز (میزان تجویز شده دارو) طولانی مدت از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID)، برخی از علل بسیار مهم التهاب معده به شمار می‌روند. ممکن است گاستریت پس از صدمه‌ی جسمی نیز ایجاد شود، که شامل تروما یا عفونت‌های میکروبی همچون باکتری‌ و ویروس می‌باشد. روزه‌داری نیز می‌تواند به ورم معده منجر شود.

 

گاستریت می‌تواند موجب درد قفسه سینه شود، به این دلیل که معده به طور مستقیم با قسمت پایینی قفسه‌ی سینه در تماس است. هنگامی که اسفنکتر (عضله‌ی تنگ کننده) قلبی به درستی عمل نکند، اسید و شیره‌ی گوارشی از معده به سمت گلو ریفلاکس یا برگردانده می‌شود. هنگامی که اسید ریفلاکس شده به مری می‌رسد، موجب سوزش قلب یا سر دل و درد مزمن می‌گردد، و همچنین ممکن است فرد به هنگام نفس کشیدن در سمت راست قفسه سینه احساس درد داشته باشد.

 

آسیب به دیواره ى قفسه ى سینه: 

اگر عضلات و استخوان های دیواره قفسه سینه شما به نوعی تحت فشار قرار گرفته باشند یا آسیب دیده باشند، هر نوع حرکتى می تواند درد ایجاد کند. در نتیجه، ممکن است در هنگام خواب به درد قفسه سینه دچار شوید، به خصوص اگر اغلب موقعیت خود را عوض مى کنید یا بر روى قفسه ى سینه مى خوابید.

 

بیماری‌های کیسه صفرا:

تشکیل سنگ کیسه صفرا یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کیسه صفرا است. سنگهای صفراوی، در اکثر موارد در داخل مثانه ایجاد می‌شوند. با این حال، مواردی نیز وجود داشته‌اند که در آن سنگ در داخل مجاری صفراوی تشکیل شده است. این وضعیت می‌تواند موجب درد قفسه‌ی سینه به هنگام بلع شود. سنگ کیسه صفرا درد بسیار زیادی ایجاد می‌کند، به این دلیل که سنگ‌ها موجب آزار بافت داخلی کیسه صفرا می‌شوند.

 

کیسه صفرا در نیمه بالایی معده قرار دارد که با قفسه سینه ادغام می‌باشد. سایش این سنگ یکی از علل شایع درد قفسه سینه است. سنگهای صفراوی می‌توانند با دارو و درمان شکسته شوند. در برخی موارد، جراحی نیز می‌تواند برای کاهش درد بکار گرفته شود. علاوه بر سنگ کیسه صفرا، کیسه صفرای کلسیفیه و عفونت کیسه صفرا یا التهاب کیسه صفرا که معمولاً هنگامی رخ می‌دهد که یک سنگ صفرایی، مجرای سیستیک را مسدود سازد دو علت احتمالی درد در سمت راست قفسه سینه می‌باشند. درد ممکن است بعد از خوردن غذاهای پرچرب بدتر شود.

بیشتر بخوانید:  خواص ازگیل ، ۱۱ مورد از خاصیت ها و مضرات مصرف ازگیل

 

رودل یا سوزش سر دل:

بعد از خوردن، خم شدن، کار کردن یا حتی زمانی که در شب دراز می کشید، اشاره می کند و این معمولاً از برگشت اسید ناشی می شود، که زمانی اتفاق می افتد که اسید معده شما به مری برگردد که علاوه بر درد قفسه سینه، ممکن است:

احساس سوختگی در گلو داشته باشید

به سختی آب دهان را قورت دهید

احساس می کنید که غذا در وسط گلو و یا سینه شما گیر کرده است

یک مزه اسیدی، نمکین و یا ترش را در پشت گلو داشته باشید

رودل به شکم ناراحت اشاره می کند

اگرچه رودل معمولاً باعث درد سینه نمی شود، اما ممکن است در کنار سوزش سردل رخ دهد.

پانکراتیت می تواند درد ثابت در سمت راست قفسه سینه ایجاد کند

 

پانکراتیت :

پانکراتیت التهاب در پانکراس است که می تواند درد ثابت در سمت راست قفسه سینه ایجاد کند. پانکراس در قسمت فوقانی شکم و پشت معده واقع شده است. پانکراس؛ آنزیم های گوارشی که برای هضم غذا موثرند را از خود منتشر می کند. اگر کار پانرکاس (لوزالمعده) متوقف شود؛ آنزیم های تجمع پیدا می کند. تجمع این آنزیم ها باعث التهاب پانکراس می شود. سنگ کیسه صفرا نیز می تواند به پانکراتیت منجر شود.

درد پانکراس معمولا از دنده ها در وسط بدن شروع می شود و به قفسه سینه، کمر یا پهلو سرایت می کند. درد قفسه سینه از پانکراتیت می تواند در سمت چپ یا راست قفسه سینه رخ دهد. علاوه بر این درد شما ممکن است تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها و نفخ را نیز تجربه کنید. اگر درد شدید طولانی تر از ۳۰ دقیقه دارید و استفراغ یا تهوع شدید است؛ حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

پنوموتوراکس :

درد قفسه سینه شدید در سمت راست با ابتلای ریه راست به پنوموتوراکس نیز رخ می‌دهد. پنوموتوراکس با آسم، فیبروز سیستیک یا سل ایجاد می‌شود و به ریه‌ها آسیب وارد می‌کند.

درد تیز و شدید قفسه سینه که با سرفه کردن بدتر می‌شود علامت اصلی پنوموتوراکس است. اگر بیماری شدید باشد، ممکن است تنگی در قفسه سینه، آبی شدن پوست، سرگیجه، خستگی و ضربان قلب سریع نیز احساس شود.

پنوموتوراکس می‌تواند یک بیماری مرگبار باشد، پس به محض مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنید.

 

ذات الجنب :

بین ریه ها و دیواره قفسه سینه یک غشاء نازک به نام پرده جنب وجود دارد. پرده جنب می تواند به دلیل یک عفونت ویروسی یا باکتریایی، یا آسیب قفسه سینه و تجمع لخته خون ملتهب شود. هر گونه التهاب پرده جنب (ذات الجنب) درد تیزی در قفسه سینه ایجاد می کند. درد می تواند بسیار شدید بوده و با سرفه کردن تشدید شود.

بیشتر بخوانید:  همه خواص و مضرات علمی روغن آرگان برای پوست و مو

دردهای قفسه سینه در این منطقه از التهاب احساس می شود. بنابراین، اگر ریه راست تحت تاثیر است، ذات الجنب؛ درد سمت راست قفسه سینه ایجاد می کند.

اگر درد قفسه سینه بیش از چند روز ادامه دارد و یا اگر درد همراه با تنگی نفس یا سرفه خونی است حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

 

کوستوکندریت (عفونت دنده):

درد قفسه سینه یکی از علائم اصلی کوستوکندریت است. این وضعیت زمانی روی می‌دهد که غضروف دنده ملتهب شود. درد آن می‌تواند شدید یا خفیف باشد. اگر چه این درد به طور معمول در سمت چپ سینه احساس می‌شود، اما ممکن است در سمت راست سینه نیز بروز پیدا کند.

دیگر علائم آن عبارتند از:

بروز درد در کمر و شکم

بدتر شدن درد در زمان سرفه یا نفس عمیق

درد قفسه سینه ناشی از کوستوکندریت شبیه به حمله قلبی یا دیگر بیماری‌های مرتبط با قلب است؛ بنابراین باید به پزشک مراجعه کنید.

 

سینه پهلو : 

عفونت در یک یا هر دو ریه باعث ایجاد سینه پهلو می‌شود. سینه پهلو باعث می‌شود که شما سرفه کنید که گاهی سرفه همراه با خلط است و این امر می‌تواند علت درد سمت راست قفسه سينه و یا در هر دو طرف قفسه سینه شود. همچنین ممکن است در زمان تنفس، دچار درد قفسه سینه شوید.

دیگر علائم سینه پهلو عبارتند از:

مشکل تنفس

تب

تعرق

لرز

حالت تهوع

استفراغ

اسهال

اگرچه ممکن است بتوانید با استفاده از دارو‌های خانگی، علائم خود را تسکین دهید، اما بهتر است برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید. اگر عفونت درمان نشود، سینه پهلو می‌تواند مرگبار باشد.

 

تومورهای سینه :

برخی از تومورهای سینه جدا از سرطانی بودن و یا نبودنشان می‌توانند موجب ایجاد درد در قفسه سینه شوند، همانطور که تومور در حال رشد است مسلما درد و یا ناراحتی هم به دنبال آن ایجاد خواهد شد.

 

عوارض مرتبط با درد در سمت راست قفسه سینه:

در کنار درد در سمت راست قفسه سینه ممکن است نشانه های دیگری را تجربه کنید. این علائم به طور خود حل و فصل شده و یک باره درد قفسه سینه و بیماری های زمینه ای که باعث آن شده کاهش می یابد.

این نشانه ها عبارتند از:

احساس سوزش در قفسه سینه و زیر قفسه سینه.

بیشتر بخوانید:  میوه انار چه خواصی دارد؟

رفلکس اسید به دهان.

اشکال در بلع.

تنفس دردناک در حال دراز کشیدن.

درد قفسه سینه در هنگام تغییر موقعیت بدن.

 

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم :

اگر نگران درد سمت راست قفسه سینه خود هستید و این درد بیش از چند روز به طول انجامید به پزشک مراجعه کنید. اگر بعد از درمان درد قفسه سینه ادامه داشت می بایست برای بررسی های بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

اگر هر نوع دردی در قفسه سینه داشتید که همراه با علائم زیر بود به پزشک مراجعه کنید.

– درد شدید در زیر سینه به صورتی که احساس می‌کنید کسی قفسه سینه شما را فشار می‌دهد.

– هر نوع درد در وسط قفسه سینه

– درد در قفسه سینه که به دست چپ یا فک سرایت می‌کند.

– درد قفسه سینه که خوب نمی‌شوند.

– درد ناگهانی قفسه سینه

– استفراغ، تهوع، سبکی سر، ضربان قلب نامنظم یا سریع

– تب و لرز

– سرفه حاوی مخاط سبز و زرد

– مشکل بلعیدن

برخی از تومورهای سینه می‌توانند موجب ایجاد درد در قفسه سینه شوند

 

راه‌های تسکین درد سمت راست قفسه سینه :

مهم‌ترین اصل برای کاهش درد قفسه سینه چه قلبی، ریوی یا گوارشی آن است که بیمار در استراحت کامل به سر برده و از هر نوع تلاش و حرکت بی‌مورد و اضافی پرهیز کند. همچنین باید بیمار را به آرامش کامل تشویق کرد، چرا که استرس، هیجان و هر نوع اضطراب، ترس و خشم می‌تواند موجب تشدید بیماری شود. حتی اگر لازم باشد از داروی آرامبخش با مقدار مناسب نیز می‌توان به طور مقطعی و موقت استفاده کرد.

 

خوردن چند دانه بادام یا نوشیدن یک لیوان شیر بادام در صورتی که ریفلاکس اسید معده عامل دردهای سینه باشد، بسیار مؤثر است. در مورد این امر هیچ دلیل علمی وجود ندارد، ولی شواهد تجربی بسیاری برای نشان دادن تأثیر آن در تخفیف دردهای سینه وجود دارد.

 

دردهای قفسه سینه ناشی از گرفتگی عضلات، می‌تواند به دلیل ورزش، فعالیت و آسیب به این ناحیه باشد. سرد کردن این ناحیه توسط کیسه یخ در مورد هرکدام از موارد بالا، روشی بسیار مؤثر برای کاهش ورم و درد است.

سیر علاج دردهای قفسه سینه است. شما می‌توانید میخک و دو حبه سیر خرد شده را با یک لیوان شیر گرم مخلوط کرده و مصرف نمایید.

دراز کشیدن در هنگام درد در قفسه سینه و بالا آوردن سر توسط بالش می‌تواند موجب تخفیف درد شود. بر خلاف این مورد، در صورتی که درد ناشی از ریفلاکس معده باشد، ایستادن باعث تسکین درد می‌گردد.

مقالات مشابه

, , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
درمان خانگی گلودرد
نوشتهٔ بعدی
شربتی برای دفع سنگ صفرا و پاکسازی کلیه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.