راهنمای خرید ماهی تازه و نکات طلایی نگهداری ماهی در فریزر

سبک زندگی
بدون دیدگاه

ماهی، یکی از خوراک های محبوب دریایی است که انواع و اقسام متفاوتی داشته و می توان آن را به اشکال مختلف طبخ کرد. بهترین پیشنهاد ما برای شما این است که همیشه ماهی تازه مصرف کنید اما از آن جایی که خرید ماهی تازه ممکن است همیشه برایتان مقدرو نباشد شاید بخواهید ماهی را به شکل یخ زده خریداری کنید و یا ماهی را برای مدتی در فریزر نگهداری کنید. برای خرید ماهی، توصیه های بسیاری وجود دارد تا ماهی تازه و مرغوب را به خوبی شناخته خریداری کنید. از طرف دیگر باید بدانید که ممکن است ماهی یخ زده نیز دچار فساد شود و برای شما ایجاد مسمومیت غذایی کند. با ما همراه باشید تا با علایم فساد ماهی یخ زده آشنا شوید.

چگونه بفهمیم ماهی فریز شده خراب شده؟

نشانه های ماهی خوب چیست؟
اگر می خواهید ماهی خریده و آن را برای مدتی در فریزر منجمد کنید، در مرحله اول باید ماهی تازه بخرید. در ادامه به شما نشانه های ماهی مرغوب را معرفی می کنیم.

نشانه اول: بوی ماهی
ماهی تازه هرگز بوی شدید و نا مطبوعی ندارد. در واقع ماهی کمی بوی زحم دارد که این بو نباید خیلی شدید یا آزار دهنده باشد. اگر بوی ماهی تند و نامطبوع بود، شک نکنید که ماهی تازه نیست. البته بهترین حالت این است که ماهی را از مراکزی تهیه کنید که ماهی های زنده را به فروش می رسانند تا جلوی چشمتان آن را برایتان آماده کنند. دلیل بوی نا مطبوع ماهی مانده، وجود آمونیاک است. بعد از مرگ ماهی، آنزیم های ماهی به دیواره معده نفوذ می کنند. هرچه ماهی بیشتر بماند میزان آمونیاک بیشتری به گوشت ماهی منتقل شده و در نتیجه بیشتر بوی تندی آن به مشام می رسد. این آمونیاک از خون به گوشت ماهی منتقل می شود. حتی اگر ماهی یخ زده بو بدهد، نشانه این است که در شرایط غیر اصولی منجمد شده است. پس هنگام خرید ماهی همیشه به بوی آن توجه کنید.

بیشتر بخوانید:  بسته بندی غذا با فویل آلومینیومی

نشانه دوم: چشم های ماهی
چشم های ماهی تازه براق و شفاف است و کاملا واضح است که تازه است. اگر چشم ماهی کدر و تیره باشد و به خاکستری بزند، نشانه کهنه بودن ماهی است. واقعیت این است که چشم ماهی یکی از نشانه های بسیار واضح است و بهتر است در صورتی که متوجه شدید چشم ماهی کدر است به هیچ وجه آن را نخرید. البته در صورتی که ماهی را تکه ای خریداری کنید نمی توانید از روی چشم ماهی پی به سلامت آن ببرید.

نشانه سوم: پوست ماهی
مهم نیست که ماهی شما فلس داشته باشد یا فاقد آن باشد. در هر صورت پوست ماهی، َآینه تمام نمای سلامت آن است. ماهی تازه، پوستی روشن و شفاف دارد. این به این معناست که پوست ماهی حالتی آینه ای دارد.اگر پوست ماهی شفاف نبوده و کدر باشد و حالت شل و بی رنگ داشته باشد، مطمئن باشید که تازه نیست. این نشانه را دست کم نگیرید.

نشانه چهارم: آبشش ماهی
کنار سر ماهی در دو طرف آبشش های آن قرار دارد. برای بررسی کردن آبشش ماهی، باید با دست آن را باز کنید. رنگ آبشش ماهی تازه، قرمز و خون دار است. اگر رنگ آبشش ماهی کمرنگ یا پریده رنگ باشد، نشانه کهنه بودن ماهی است.

نشانه پنجم: باله ماهی
باله ماهی را کمی بکشید. باله های ماهی تازه بسیار سفت و مقاوم باشد و با کشیدن، جدا نشود. اگر باله ماهی به راحتی جدا شود نشانه کهنه بودن آن است.

نشانه ششم: فلس
فلس ماهی را بررسی کنید. فلس ماهی تازه بسیار سفت است و به هیچ وجه به راحتی کنده نمی شود.

بیشتر بخوانید:  روش نگهداری از ادویه‌جات و گیاهان معطر !!

چطور ماهی را در فریزر نگهداری کنیم؟

بعد از اینکه ماهی را بررسی کرده و ماهی دلخواه خود را خریدید می توانید آن را در فریزر منجمد کنید. برای این کار بهتر است ماهی را تکه تکه کرده و به شکلی در پلاستیک قرار دهید که روی هم نباشد تا هنگام یخ زدانی بافت ماهی آسیب نبیند. هرگز ماهی ها را روی هم انباشته نکنید. اینکه ماهی در فریز باشد برای سالم ماندن آن کافی نیست بلکه باید بسته ها را جوری در فریزر قرار دهید که کمی هوا بین آن ها در جریان باشد.

علایم فساد ماهی یخ زده
اگر خودتان ماهی تازه را خریداری کرده .و در فریزر منجمد کنید، چندان نیاز نیست تا نگران فساد آن باشید. اما چنانچه ندانید چه زمان ماهی را منجمد کرده اید و یا ماهی را به شکل منجمد خریداری کرده باشید، بهتر است قبل از هر اقدامی برای پختن یا سرخ کردن، سلامت آن را چک کنید.

رنگ پوست ماهی یخ زده
همانند ماهی تازه، پوست ماهی یخ زده نیز می تواند از سلامت آن به شما اطلاعاتی بدهد. پوست ماهی باید روشن باشد. اگر پوست ماهی کدر باشد نشانه فساد آن است. اگر ماهی منجمد شما، باله های باز و چشمان روشن داشته باشد، نشانه این است که همان طور زنده منجمد شده است و تازه است.

خرید از جای مطمئن
همیشه ماهی منجمد را از مراکز معتبر خریداری کنید و از سلامت یخچال های آن ها نیز اطمینان حاصل کنید. تاریخ انقاضای ماهی را با دقت بررسی کنید. مراکز نامعتبر فروش ماهی، گاهی پس از اینکه می بینند ماهی شروع به فساد کرده، تازه آن را منجمد کرده و به آن شکل می فروشند. فریب این مساله را نخورده و همواره از مراکز معتبر و پر فروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید:  از بین بردن لکه‌ عرق از روی لباس با چند ترفند ساده

ماهی مرده نخرید!
دهان باز و رنگ پوست تیره در ماهی، نشانه این است که بعد از مرگ، ماهی بیمار را منجمد کرده اند یا ماهی مرده را از دریا گرفته اند. این مورد را در خاطر داشته باشید.

نشانه های فاسد شدن ماهی یخ زده
خشک بودن گوشت ماهی پس از یخ زدایی، نشانه بارز فساد آن است. دخروج خونابه در زمان یخ زدایی میتواند نشانه فساد آن باشد. خروج خونابه از آبشش ماهی در هنگام یخ زدایی، نشانه بارز فساد آن است. چشم های فرو رفته و کدر، بیانگر فساد ماهی است. به این مساله همیشه توجه کنید. فیله های ماهی، باید رنگ یکدستی داشته باشد. وجود سیاهی و یا چندرنگی، نشانه خوبی نیست.

حالت ارتجاعی گوشت ماهی
پس از یخ زدایی باید گوشت ماهی حالت ارتجاعی داشته باشد و از هم نپاشد در غیر این صورت می توان پی برد که ماهی به احتمال زیاد فاسد شده است. یکی از راه های تضمینی این است که بخشی از ماهی منجمد را با آب گرم شسته و بو بکشید. با این کار بوی ماهی قوی تر می شود. بوی تند و زننده نشانه فساد ماهی و بوی ملایم نشانه سالم بودن ماهی است.

بوی نامطبوع
اگر هیچ کدام از روش های بالا را نپسندیدید باید به حس بویایی خود اتکا کنید. یک چاقو را داغ کرده و در قسمت هایی از ماهی فرو کنید. اگر بوی بد و نامطبوع از ماهی بلند شد یعنی ماهی فاسد است. امیدواریم با دانستن نکاتی که در این مقاله برایتان مطرح کردیم، بتوانید به خوبی از پس شناخت ماهی تازه برآمده و این غذای مقوی را در وعده های هفتگی خود بگنجانید.

مقالات مشابه

نوشتهٔ پیشین
طرز تهیه کیک بونتی خوشمزه و مخصوص به روش کافی شاپی
نوشتهٔ بعدی
خواص بابونه ، ۹ مورد از خاصیت ها و مضرات دمنوش گل بابونه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست