راهکارهایی برای کاهش مصرف انرژی در محل کار و خانه

سبک زندگی

در سال های اخیر به علت افزایش قیمت سوخت، صرفه جویی در مصرف انرژی به خصوص در منازل و خانه ها به مسئله ی خیلی مهمی تبدیل شده است. مصرف بیش از اندازه ی انرژی و فعالیت بیش از حد کارخانجات و نیروگاه ها یکی از مهم ترین دلایل گرم شدن کره ی زمین در چند دهه ی اخیر بوده است.

کاهش مصرف انرژی و استفاده بهینه از آن برای همه ما، باید تبدیل به یک عادت روزمره شود. به همین منظور همگی شهروندان باید روش­های صحیح مصرف انرژی را آموخته و با استفاده از آن نه تنها در مصرف خود صرفه جویی مالی می­کنند، بلکه به ذخیره انرژی در کل کشور نیز کمک قابل توجهی می­‌کنند. خیلی از افراد به دنبال کاهش مصرف انرژی در خانه و شرکت هستند. در این مقاله  از وب سایت برکه فود در مورد صرفه جویی و مصرف درست انرژی توضیحات کاملی داده‌ایم.

مصرف درست انرژی وابستگی بسیاری به الگوی صحیح مصرفی دارد، به این صورت که مناسب­ ترین راه برای مصرف برق، سرمایش و گرمایش خانه برای هر فرد باید مشخص شود تا استفاده بهینه از هرکدام از لوازمی که با انرژی رابطه مستقیمی دارند، صورت بگیرد.

  • از برچسب انرژی لوازم برقی غافل نشوید

اغلب لوازم برقی که در بازار وجود دارند داری برچسبی با نام برچسب انرژی هستند که این برچسب با هدف کاهش مصرف انرژی بر روی لوازم برقی چسبانده می­شود.

با استفاده از این برچسب مشتریان لوازم برقی می‌­توانند برای بهینه سازی مصرف انرژی، انتخاب درست­‌تری را انجام دهند. این برچسب­‌ها از حرف A تا G دسته بندی شده­‌اند که بالاترین میزان صرفه جویی در انرژی مربوط به حرف A و با رنگ سبز است و پایین­‌ترین میزان مصرف درست انرژی مربوط به حرف G با رنگ قرمز است.

بیشتر بخوانید:  بهترین رنگ و طراحی دکوراسیون کافی شاپ

البته برچسب‌­های جدیدی نیز وجود دارند که اخیرا وارد بازار لوازم برقی شده‌­اند و حروف آنها از A+++ شروع و تا D ادامه پیدا می­‌کند. در واقع معنای این رتبه بندی به این صورت است که در رتبه سبز رنگ A بر خلاف مصرف انرژی کمتری که صورت می‌گیرد، بازدهی بالاتری در اختیار مصرف کننده قرار داده می­‌شود.

  • استفاده صحیح از روشنایی در محل کار برای کاهش مصرف انرژی

به منظور کاهش مصرف انرژی شرکت بهتر است از لامپ­‌ها و دیگر لوازم برقی به طرز صحیحی استفاده شود یا در صورت کافی بودن نور، از تعداد کمتری لامپ استفاده شود.

استفاده از لامپ‌­های LED نیز گرینه مناسبی برای صرفه جویی در انرژی است. برای مثال هیچ لزومی ندارد بسیاری از کامپیوترها و چراغ­‌ها تا روز کاری بعدی روشن بمانند.

حتی کارشناسان معتقدند اگر مدت زمان کوتاهی هم اتاق خود را در محل کارتان ترک می­‌کنید چراغ آن را خاموش کنید، این کار به مصرف درست انرژی کمک می­‌کند.

استفاده از نور طبیعی نیز به کاهش مصرف انرژی شرکت کمک می­‌کند، اگر در کنار پنجره هستید بهتر است به جای استفاده از نورهای مصنوعی لامپ، پرده‌­ها را کنار زده و از نور طبیعی خورشید استفاده کنید.

  • استفاده از ظرفیت کامل لوازم برقی

برای کاهش مصرف انرژی خانه بهتر است از تمام ظرفیت لوازم برقی خانگی استفاده شود. برای مثال استفاده از ماشین لباسشویی یا ماشین ظرفشویی باید به صورت کامل و با حجم زیاد ظرف یا لباس انجام شود و اگر مقدار ظرف یا لباس کثیف خانه کم است، بهتر است کمی صبر کنید و از این وسایل استفاده نکنید تا حجم شما پر شود.

  • بررسی میزان گرمایش خانه

با توجه به سرد شدن دما در روزهای اخیر بهتر است بدانیم که بیشتر انرژی مصرفی در منازل مربوط به لوازم گرمایشی است. برای کاهش مصرف انرژی خانه بهتر است از یک دماسنج استفاده کنیم و با این روش همیشه دمای خانه را در حد متعادل نگه داریم.

  • استفاده از لوازم حمل و نقل عمومی

برای آنکه در مصرف انرژی، صرفه جویی بیشتری انجام شود، بهتر است برای رفت و آمدهای خود از لوازم حمل و نقل عمومی استفاده کنیم یا با همکاران خود از یک خودرو برای ترددهایمان استفاده کنیم. ماشین‌­های تک سرنشین عامل مهمی در آلودگی هوای شهرها و هدر رفت انرژی هستند.

  • از سرویس شرکت، دوچرخه یا حمل و نقل عمومی استفاده کنید
بیشتر بخوانید:  چگونه یک فرد مثبت اندیش باشیم!

با تنظیم رفت و آمدهای روزانه می توانید در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. با همکاران قرار بگذارید که از یک ماشین استفاده کنید. دوچرخه نیز وسیله ای است که نه سوختی مصرف می کند و نه باعث آلودگی هوا می شود. حمل و نقل عمومی نیز در کاهش آلودگی هوا تاثیر زیادی دارد.

مقالات مشابه

, ,
نوشتهٔ پیشین
لوز پسته
نوشتهٔ بعدی
دردهایی که درمانشان سیاه دانه است

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست