روش‌های تمیز کردن و برق انداختن ظروف چدنی

سبک زندگی

تمیز کردن ظروف چدنی یکی از دغدغه‌های خیلی از افراد است که باهم آن را حل می‌کنیم. ظروف آهنی بهترین ظروف برای آشپزی هستند اما همانطور که میدانید ظروف آهنی در خطر زنگ زدگی قرار دارند به همین علت در هنگام ساخت ظروف آهنی برای جلوگیری از زنگ زدگی از آلیاژ مختلفی استفاده می‌کنند که یکی از این آلیاژها، چدن است. آلیاژ چدن از آهن، کربن و سیلیسیم تشکیل شده است. انواع چدن به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود که هرکدام خصوصیات مختص به خود را دارد:

  1. چدن خاکستری
  2. چدن سفید
  3. چدن چکش‌خوار
  4. چدن کروی
  5. چدن آلیاژی

ظروف چدنی به دلیل نچسب بودن و توانایی پخش حرارت به طور یکدست، محبوبیت زیادی بدست آورده‌اند. این ظروف گران قیمت هستند پس اگر جز کسانی هستید که ظروف چدنی را تهیه کرده‌اند، پس بهتر است نحوه‌ی درست تمیز کردن ظروف چدنی و مراقبت از آن‌ها را مطالعه کنید. وب سایت برکه فود در این راستا به شما کمک می‌کند و مطالبی را برای شما آماده کرده است که در آن به روش‌های تمیز کردن و برق انداختن ظروف چدنی پرداخته است.

مواد مورد نیاز برای تمیز کردن ظروف چدنی:

ظروف چدنی و تفلون به دلیل نچسب بودن و پخش یکنواخت گرما ممکن است جز ظروف پرمصرف در آشپزخانه شما به حساب بیایند. اما بعد از گذشت مدتی ظاهر اولیه و عملکرد اولیه خود را از دست می‌دهند و حتی ممکن است بر اثر سوختن غذا به مرور غیرقابل استفاده شوند.

مواد مورد نیاز برای تمیز کردن ظروف چدنی:

  • گاز حاوی فری که دارای حالت تمیز کردن خودکار است
  • مقداری فویل آلومینیومی
  • دستکش‌های مخصوص کار با فر
  • ظرف یا سطلی که بتوان ماهیتابه و ظروف چدنی را در آن قرار داد
  • سرکه سفید
  • مقداری مایع ظرف‌شویی
  • اسفنج زبر و اسکاچ مناسب به همراه یک پارچه‌ی تمیز
  • مقداری روغن
بیشتر بخوانید:  ۴۵ خاصیت و کاربرد شگفت انگیز وازلین که قطعا نمیدانید

مراحل تمیز کردن ظروف چدنی:

زنگ زدگی و جرم گرفتن ظروف چدنی می‌تواند روی جلوه آشپزخانه‌ی شما تاثیرات منفی بگذارد و همچنین آثاری آزاردهنده روی فرد دارد. تغییر رنگ دادن ظروف حتی رغبت فرد به آشپزی را کاهش می‌دهد.

  • مرحله اول

آلومینیوم را زیر میله‌های فر گاز خود پهن کنید. ورق‌های آلومینیوم در خلاصی سریع‌تر از کثیفی‌های ظروف چدنی به شما کمک می‌کند و مانع کثیف شدن فر می‌شود.

  • مرحله دوم

فر را از قبل بر روی حالت تمیز کردن خودکار قرار دهید. اگر فر شما فاقد حالت تمیز کردن خودکار است، از قبل فر خود را روشن کنید تا دمای آن به ۳۵۰ درجه برسد. ظروف چدنی را به صورت پشت و رو روی میله‌های فر قرار دهید و در صورتی که درون ظروف چدنی به سمت میله‌ها باشد. این کار باعث می‌شود کثیفی‌های ظرف بر روی ظروف آلومینیوم بریزد.

بعد از قرار دادن ظروف در فر دما را روی ۴۲۵ درجه قرار دهید، به فر و ظرف خود زمان دهید تا چرخه‌ی تمیز کردن خود را انجام دهند و بعد از گذشت دو ساعت به فر سر زده و از تمیز کردن ظروف چدنی خود توسط فر مطمئن شوید. توصیه‌ایی که ما در این مرحله به شما داریم این است که قبل از انجام تمیز کردن ظروف چدنی توسط فر، فر خود را بیرون از ساختمان قرار دهید و یا هود خود را روشن کنید و پنجره‌ها را باز بگذارید. فرآیند تمیز کردن ظروف چدنی همراه دود و بو حاصل از سوختن مواد چسبیده است و اگر بر روی بو گرفتن محیط خانه حساس هستید پس بهتر است نکات گفته شده را رعایت کنید.

  • مرحله سوم

بعد از خاموش کردن فر به ظروف چدن اجازه دهید تا کاملا خنک شوند.  در این فاصله زمانی در سطل یا ظرفی که آماده کرده‌اید آب و سرکه سفید بریزید ومایع ظرفشویی خود را به آن اضافه کنید تا محلول شما برای تمیز کردن ظروف چدنی آماده شود. بعد از مرحله دوم احتمال دارد ظرف‌ها ظاهری زمخت و زنگ زده داشته باشند. اما اصلا نگران نباشید چون این مرحله باعث نرم شدن کثیفی‌های ظروف شما شده و حالا ظرف شما آماده‌ی تمیز شدن است. ظروف خود را به مدت ۳ ساعت درون محلول آب و سرکه رها کنید تا کاملا خیس بخورند. سرکه و مایع ظرفشویی درون سطل با غذا و مواد باقی مانده بر روی ظرف واکنش می‌دهند و جدا شدن آن‌ها را آسان می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  علامت خونه ای که سوسک داره

  • مرحله چهارم

در این مرحله ظروف خود را از سطل و حمام سرکه بیرون بیاورید. لکه و کثیفی‌های باقی مانده در ظرف را با استفاده از اسکاچ تمیز کنید. سپس با یک حوله تمیز و نرم سطوح ظروف چدنی را به خوبی خشک کنید تا ظروف چدنی شما آماده برای یک لایه محافظتی شود. بعد از خشک کردن ظروف چدنی، سطح درونی، بیرونی و دسته‌ی ظروف خود را با روغن به صورت یکنواخت چرب کنید. برای این مرحله بهتر است از روغن بادام زمینی استفاده کنید. این مرحله به عدم چسبندکی ظروف شما کمک بسیاری می‌کند. نکته‌ی مهم که در این مرحله لازم است با شما در میان بگذاریم این است که در استفاده از روغن بادام زمینی زیاده روی نکنید، این روغن در اثر حرارت بالا بوی تندی تولید می‌کند که ممکن است آزاردهنده باشد.

  • مرحله پنجم

در ادامه‌ی فرآیند تمیز کردن ظروف چدنی لازم است باز به سراغ فر برویم. ظروف را از پشت بر روی میله‌های فر به مدت ۱ ساعت در فر با دمای ۳۵۰ درجه قرار دهید. در این مرحله منافذ ظروف چدنی باز شده و روغن را جذب می‌کند. بعد از سرد شدن آن، شما دارای ظرفی شفاف و نچسب خواهید بود.اما این نچسب بودن به طور ۱۰۰ درصد نخواهد بود و در مرتبه‌های بعدی استفاده از ظرف نیاز به مراقبت‌هایی دارد.

  • رعایت نکات ایمنی را در این روش فراموش نکنید، همان‌طور که در بالا ذکر شد این فرآیند همراه با دود و بوی بسیاری است.
  • در هنگام استفاده از فر چون با دمای بالا سر و کار دارید استفاده از دستکش‌های مخصوص را فراموش نکنید.
بیشتر بخوانید:  فواید و اثرات مثبت قابل توجه ورزش برای کودکان

مقالات مشابه

, , ,
نوشتهٔ پیشین
طرز تهیه دلمه مرغ
نوشتهٔ بعدی
۸ علامت که نشان دهنده ابتلا به سرطان روده است

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.