روش نگهداری سبزی خوردن

سبک زندگی
بدون دیدگاه

یکی از بزرگترین شوک های فرهنگی ایرانی هایی که تازه به اروپا می روند، دیدن بسته های کوچک سبزی است! در ایران علاوه بر مصرف سبزیجات در خورش ها و خوراک ها، ترکیبی دلپذیر از سبزیجات را به عنوان دورچین و همراه غذا میل می کنند که ما آن را با اسم “سبزی خوردن” می شناسیم! سبزیجات حاوی ویتامین ها و فیبر بسیار بالا بوده و برای سلامتی بسیار مفیدند. در تمامی فصول سبزی تازه در دسترس است و بهتر است به شکل هفتگی از سبزی خوردن نیز در کنار سالاد و سایر سبزیجات خام و پخته، استفاده کنید. با ما همراه باشید تا بهترین روش نگهداری سبزی خوردن را بیاموزید.

روش نگهداری سبزی خوردن

چرا باید سبزی خوردن را در وعده های هفتگی بگنجانیم؟

درست است که این روزها سالادها بسیار پرطرفدار هستند، اما بهتر است بدانید که سالادها طبع سرد دارند، در حالی که طبع سبزی خوردن گرم است. فیبر بالا باعث احساس سیری شده و به دلیل کمک موثری که در گوارش می کند، از پرخوری جلوگیری می کند. با این روش نه تنها از خشکی مزاج جلوگیری می شود، بلکه به دلیل خواص ضد سرطان و آرامش بخشی که دارند، به سلامت معده و روده ما کمک بسیاری می کنند. علاوه بر خواص گوارشی، به دلیل آنتی باکتریال بودن، خون رسانی مغز با مصرف سبزی خوردن افزایش یافته و این مساله حتی به تقویت حافظه نیز کمک می کند. سبزی خوردن برای سلامتی شما مفید است. در فرهنگ های غذایی که مصرف سبزی خوردن بالاتر است، اغلب افراد پوست سالم تری دارند.

خواص سبزی خوردن
علاوه بر فوایدی که تا این جا ذکر کردیم، هر یک از انواع سبزی ها نیز به تنهایی خاصیت شفابخش دارند. شاید از این بین با خاصیت ضد نفخ و ضد تهوع نعناع آشنا باشید و خودتان هم در مواقع ناراحتی، از نعناع و یا عرق نعناع مصرف کرده باشید. سایر سبزی ها نیز خواص جالبی دارند برای مثال:

  • شاهی: یک ضد باکتری و ضد سرطان قوی است.
  • تره: خاصیت ضد سرطان دارد.
  • ریحان: از ورم معده جلوگیری می کند. به همین دلیل در بسیاری از کبابی های سنتی، در کنار کباب، ریجان سرو می شده است.
  • تربچه: یک آنتی باکتریال و ضد قارچ طبیعی است.
  • جعفری: برای کاهش وزن و همین طور جلوگیری از سکته قلبی و مغزی مفید است. برای کاهش وزن می توانید از آب جعفری تازه نیز استفاده کنید.
بیشتر بخوانید:  ۱۰ روش عالی برای شستشوی گل های مصنوعی در منزل

سبزی خوردن شامل کدام نوع سبزی هاست؟
سبزی خوردن را می توانید به شکل بسته بندی از سوپر مارکت ها تهیه کنید. در غیر این صورت، تنها کافی است به سبزی فروشی مراجعه کرده و از فروشنده بخواهید تا به میزانی که مد نظرتان است به شما سبزی خوردن بدهد. سبزی فروش خودش ترکیبی از سبزیجات را برایتان در کنار هم چیده و بسته بندی می کند. آیا شما می دانید سبزی خوردن شامل کدام نوع سبزی ها می باشد؟

گل سر سبد سبزی خوردن
سبزی خوردن دو گل سر سبد دارد! تربچه و پیازچه! تربچه های سرخ رنگ و پیازچه های بلند و باریک و خوشمزه با سر سفید و بدنه سبز. سومین رنگی که در ترکیب سبزی خوردن خودنمایی می کند رنگ بنفش ریحان است. البته ریحان سبز نیز وجود دارد. باقی سبزیها رنگ سبز دارند و شامل تره، ریحان، شاهی، ترخون و جعفری هستند. این ترکیب را به خاطر بسپارید! قرار نیست سبزی فروش حواس پرت برایتان شوید یا شنبلیله و چغندر بگذارد!! مگر اینکه خودتان درخواست کنید.

روش شستشوی سبزی خوردن
ابتدا باید سبزی ها را پاک کنید. اگر می بینید که پیازچه یا تربچه خیلی گل دارد، آن را با بقیه سبزی ها قاطی نکنید. ابتدا گل اضافی و مشخص روی پیازچه ها را بشویید و سپس همه سبزی های پاک شده را در یک ظرف بزرگ و جادار ریخته و رویش آب سرد بریزید. حتما باید گنجایش ظرف شما بیش از اندازه سبزی ها باشد تا به خوبی در آن غوطه بخورند. کمی سبزی ها را در آب حرکت دهید و بعد آرام آن ها را از آب خارج کرده و در یک آبکش بریزید. می بینید که در زیر ظرف شن و گل ته نشین می شود. این آب را می توانید برای آبیاری گیاهان و باغچه استفاده کنید. بعد از اینکه ظرف را آب کشیدید، دوباره سبزی ها را داخل آن ریخته و رویش آب سرد بریزید. حالا باید سبزی را ضد عفونی کنید. از یکی از روش های زیر کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید:  جای مبل روی فرش را به راحتی از بین ببریم

روش اول: یک قاشق مرباخوری مایع ضدعفونی کننده سبزیجات به ازای هر ۴ لیتر آب

روش دوم: ۴ قاشق غذاخوری نمک در ازای هر ۴ لیتر آب

روش سوم: نصف فنجان سرکه به ازای هر ۴ لیتر آب

ضد عفونی کردن سبزی
حتما باید سبزیجات را به خوبی ضدعفونی کنید تا کاملا انگل زدایی شود. بعد از یک ربع دوباره با دقت سبزی ها را خارج کرده و آب را دور می ریزیم و یک بار دیگر سبزی ها را با آب سرد آبکشی می کنیم.
حتما دیده اید که در مهمانی ها تربچه و پیازچه، این دو گل سر سبد را با چاقو کمی برش می دهند. بهتر است از ابتدا این کار را انجام ندهید چرا که ممکن است کمی گل وارد لایه های آن ها بشود. بعد از اینکه سبزی را کاملا شستید تربچه و پیازچه را برش داده و کمی در آب سرد قرار دهید. می بینید که کاملا شکل زیبای گل به خود می گیرد.

اصل اول: پاک کردن سبزی خوردن را به تعویق نیندازید.
همیشه به اندازه ای سبزی تازه بگیرید که بتوانید بلافاصله آن را تمیز کنید. همان طور که می دانید ممکن است لابه لای سبزی ها بعضی برگ های زرد وجود داشته باشد. اگر تعلل کنید این برگ ها باعث می شود که بقیه سبزی ها نیز خیلی زودتر خراب شوند. حتی بعد از شستن سبزی ها نیز، هر روز آن ها بررسی کنید و اگر دیدید برگ زردی داخلش وجود دارد حتما آن را جدا کنید.

اصل دوم: حتما بگذارید آب سبزی خارج شود.
بعد از اینکه سبزی ها را شستید و ضدعفونی کردید، اجازه دهید تا کمی در آبکش بماند تا کاملا آب آن خارج شود. بهتر است آبکش را کمی مایل قرار دهید تا آب اضافی سریع تر خارج شود.

بیشتر بخوانید:  راهی برای آنکه بدون پشیمانی زندگی کنید!

اصل سوم: سبزی را روی پارچه نخی پهن کنید.
یک پارچه نخی نازک را پهن کرده و سبزی ها را روی آن پهن کنید. در مدتی که سبزی ها روی پارچه هستند، کمی آن ها را زیر و رو کنید تا کاملا خشک شوند. دقت کنید هرچه سبزی آب کمتری داشته باشد، دیرتر پلاسیده می شود.

اصل چهارم: روش نگهداری سبزی خوردن
مادربزرگ ها همیشه سبزی خوردن را در کیسه های پارچه ای نازک نگهداری می کردند. برای اینکه سبزی ها تازه بماند و در عین حال عطر خودشان را نیز حفظ کنند، آن ها را داخل یک کیسه پارچه ای بریزید و سپس داخل یک پلاستیک نایلونی قرار دهید. اگر کیسه پارچه ای ندارید می توانید سبزی ها را در یک پارچه بپیچید. این نایلون را در یخچال بگذارید. با این روش تا ۴ روز می توانید سبزی را نگه دارید و به هیچ وجه تازگی خود را از دست ندهد.

مقالات مشابه

نوشتهٔ پیشین
طرز تهیه بارک شکلاتی
نوشتهٔ بعدی
خواص خاکشیر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست