طرز تهیه آش هویج

آشپزی

طرز تهیه آش هویج

آش هویج و جو یکی از انواع غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که اصالتا متعلق به استان همدان می باشد. این آش خوشمزه را به سلیقه خود با گوشت یا بدون گوشت می توانید درست کنید، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آش هویج همدانی در ادامه با سایت برکه فود همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

بلغور جو ۲ پیمانه
نخود دو سوم پیمانه
هویج ۳ تا ۴ عدد
گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
سبزی آشی ۵۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد بزرگ
عصاره قلم ۱ تکه یا ۱ بسته
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
کشک، زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه آش هویج

مرحله اول
برای تهیه آش هویج و جو به روش همدانی ابتدا نخود و بلغور جو را از چند ساعت قبل درون یک کاسه حاوی آب قرار می دهیم تا به خوبی خیس بخورند. برای گرفتن نفخ کامل نخود بهتر است آنرا از شب قبل بخیسانیم و چند بار آب آنرا تعویض کنیم.

مرحله دوم
در این مرحله یکی از پیازها را به صورت خلالی متوسط خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و پیاز را به آن اضافه می کنیم. پیاز را کمی تفت می دهیم تا آب آن کشیده شود، سپس ۲ قاشق غذاخوری روغن اضافه می کنیم.

مرحله سوم
حالا پیاز را به خوبی تفت می دهیم تا کاملا طلایی شود، سپس از تابه خارج می کنیم و کنار می گذاریم. در ادامه نخود و بلغور جو آبکش شده را به همراه ۵ لیوان آب و عصاره قلم ( روش درست کردن عصاره قلم خونگی ) داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم.

بیشتر بخوانید:  دستور پخت کباب کوبیده مرغ

مرحله چهارم
در این مرحله قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا نخود و جو بپزند و جو به خوبی لعاب بیندازد. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم، سپس پیاز باقیمانده را به صورت نگینی خرد می کنیم.

مرحله پنجم
پیاز را به تابه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا سبک شود، سپس گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به قابلمه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا گوشت چرخ کرده سرخ شود.

مرحله ششم
گوشت را هم پس از اینکه سرخ شد، از تابه خارج کرده و کنار می گذاریم. پس از اینکه حبوبات پختند، هویج را رنده می کنیم و به همراه گوشت چرخ کرده و پیاز داغ به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه سبزی آش را خرد کرده و می افزاییم.

مرحله هفتم
حالا حدود یک ساعت زمان می دهیم تا آش به خوبی جا بیفتد، سپس به مقدار دلخواه نسبت به ذائقه خود کشک اضافه می کنیم. بعد از اضافه کردن کشک طعم آش را می چشیم و به دلخواه مقداری نمک و ادویه اضافه می کنیم.

مرحله هشتم
در پایان پس از اینکه آش به خوبی جا افتاد، آنرا درون ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه مواد دلخواه به سلیقه خود تزیین می کنیم. برای زیباتر شدن آش می توانیم از هویج ورقه ای و پیاز داغ برای تزیین آن استفاده کنیم.

مقالات مشابه

, , ,
نوشتهٔ پیشین
تکنیک های ساده و بهداشتی برای ظرف شستن
نوشتهٔ بعدی
آشنایی با برخی از خواص جو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست