همه چیز درباره خواص و مضرات خرمالو برای پوست و مو و دیابت و …

تغذیه سالم
بدون دیدگاه

خرمالو به عنوان یک میوه محبوب پاییزی، سرشار از خواص مفیدی است که شاید کمتر کسی به فواید آن دقت کرده باشد. این میوه کم کالری و پرفیبر، اگر به خوبی رسیده باشد، از حالت گس دار بیرون آمده باشد، طعم بسیار جذابی دارد.

ویتامین های موجود در خرمالو

خرمالو در کنار مواد معدنی مفید، سرشار از ویتامین است. شاید باورتان نشود ولی یک خرمالو بیش از نیمی از ویتامین A توصیه شده برای سلامتی بدن را در خود دارد. همچنین این میوه دارای ویتامین محلول در چربی برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی، بینایی و رشد جنین است.

جدا از ویتامین ها و مواد معدنی، خرمالو مجموعه وسیعی از ترکیبات گیاهی از جمله تانین، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها را در خود دارد که می تواند بر سلامتی شما تاثیر مثبت بگذارد. بد نیست بدانید که حتی برگ‌های میوه خرمالو دارای مقادیر زیادی از ویتامین C، تانن و فیبر است. این برگ ها به عنوان دم نوش هایی با خاصیت درمانی نیز استفاده می شوند.

خواص و مضرات خرمالو

تاثیر خرمالو بر سلامت قلب

خرمالو با کاهش کلسترول از نوع بد، خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. شاید جالب باشد تانین موجود در خرمالو که به آن طعم گس هم می دهد، برای سلامت قلب مفید است.

رفع خستگی با خوردن خرمالو

در مواقعی که احساس خستگی می کنید، خرمالو به عنوان یک انرژی زای قوی، به بدن شما قند و پتاسیم می رساند. می توانید از عصاره آن در هنگام انجام ورزشی برای بازیابی انرژی تان استفاده کنید.

خرمالو و مقابله با سرطان

بیشتر بخوانید:  فواید نوشیدن آب انار بر سلامت و زیبایی پوست

به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی خرمالو، این میوه فعالیت رادیکال های آزاد موجود در بدن را محدود می کند و آسیب رسانی آن ها را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. از طرفی ویتامین های موجود در خرمالو در پیشگیری از بروز سرطان نقش مهمی ایفا می کنند.

تاثیر خرمالو بر فشار خون

اگر فشار خون بالایی دارید، خرمالو به دلیل سدیم پایین می تواند به شما در تنظیم فشار خون کمک کند.

تاثیر خرمالو بر پوست

همان طور که گفتیم، خرمالو حاوی ویتامین ث است و این ویتامین، خاصیت ضدعفونی کننده و التیام دهنده پوست دارد. همین خاصیت باعث می شود که این میوه، به جنگ لکه های پوستی برود.

علاوه بر این به عنوان یک میوه آبدار، خاصیت آبرسانی به پوست دارد و با ایجاد طراوت، پوست را روشن تر می کند. همه این ها به خاطر وجود ویتامین «آ»، ویتامین «ای» و آنتی اکسیدان هایی است که در این میوه وجود دارد.

تاثیر خرمالو بر مو

شاید تا حالا امتحان نکرده باشید ولی خرمالو به خاطر ویتامین های آ، ب و ث، باعث تقویت رشد مو می شود. برای از بین بردن شوره سر می توانید آن را پوره کنید و به پوست سرتان بمالید. ویتامین های آ و ای موجود در خرمالو، لطافت را به پوست سر شما باز خواهند گرداند.

اگر رژیم دارید خرمالو بخورید

خرمالو فیبر بالایی دارد و در کنار آن دارای کالری پایینی است. همچنین مقادیر زیادی از آب را در خود جای داده است. این میوه می تواند برای مدت طولانی، شما را سیر نگه دارد. بنابراین به عنوان یک گزینه عالی به کمک کسانی می آید که رژیم لاغری را در پیش گرفته اند.

بیشتر بخوانید:  بهترین آبمیوه ها برای مقابله با یبوست

خواص و مضرات خرمالو برای دیابتی ها

درست است که خرمالو طعم شیرینی دارد ولی جزو میوه هایی است که برای سلامت بیماران دیابتی موثر است. کسانی که با قند خون بالا دست و پنجه نرم می کنند، به خاطر فیبر بالایی که در این میوه وجود دارد، می توانند با خاطر راحت خرمالو بخورند. خبر خوب این که، خرمالو سطح قند خون را به تعادل می رساند.

البته بعد از وعده غذایی اصلی این میوه را نخورید چون روی دیگر و آسیب رسان خودش را به شما نشان می دهد.

مقالات مشابه

نوشتهٔ پیشین
طرز تهیه ته انداز مرغ زعفرانی مجلسی و خوشمزه بدون پلوپز
نوشتهٔ بعدی
تمیز کردن راحت سینی فر با سرکه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست