نقش گیاهان خانگی در زندگی

سبک زندگی

 

نقش گیاهان خانگی در زندگی

تحقیقات زیادی بر تأثیر گیاهان خانگی بر سلامت روان انجام شده .که همگی آنها حاکی از تاثیر مثبت گل و گیاه و پرورش گیاهان خانگی بر بهبود و ارتقا سلامت روان هستند.

شاید به این نکته توجه کرده باشید که قرار گرفتن در معرض گل ها و گیاهان تأثیر مثبتی بر آرامش روحی و روانی شما دارد. با توجه به سبک زندگی امروزی برای همه افراد مقدور نیست که در خانه های ویلایی و دارای باغچه زندگی کنند یا زمان زیادی را در دل طبیعت بگذرانند .اما با استفاده از گل ها و گیاهان خانگی می توان در جهت سلامتی روان گام برداشت.

شاید لازم باشد در ابتدا به تعریف سلامت روان بپردازیم. سلامت روان، حالتی روانی است که ویژگی بارز آن سلامت و بهبود عاطفی و نداشتن اضطراب و نشانگان مختل کننده زندگی و و ایجاد رابطه حسنه و رضایت بخش با دیگران و مقابله مناسب با تناقض های زندگی است.

تأثیر گل و گیاهان خانگی در دوری از غم و اندوه

تحقیقات زیادی بر تأثیر گیاهان خانگی بر سلامت روان انجام شده .که همگی آنها حاکی از تاثیر مثبت گل و گیاه و پرورش گیاهان خانگی بر بهبود و ارتقا سلامت روان هستند. پژوهش پژوهشگران نشان می دهد ارتباط با طبیعت و لذت بردن از مناظر زیبای آن راهی ساده اما مهم برای کسب آرامش و تلطیف روح و روان آدمی است .که در این بین کاشتن گل و گیاه یا دریافت هدایایی مانند گل می تواند بیش از هر چیز شادی و طراوت را  هدیه دهد.

بیشتر بخوانید:  اشتباهات رایج در چیدمان آپارتمان های کوچک

ثابت شده خریدن گل، کاشتن گل و گیاه و به طور کلی نگاه کردن به گل ،باعث برانگیخته شدن احساس شادی، آرامش و طراوت و مثبت اندیشی و دوری از غم و اندوه می شود. و نیز پرورش دادن و نگاه کردن به گل می تواند به مدت طولانی روی حالات روانی فرد تاثیر بگذارد و رفتار او را به سرعت دگرگون کند. به طوری که افرادی که در محیط اطرافشان گل و گیاه وجود دارد، ۲ تا ۴ برابر دیگران آرام، مهربان، شاد و با گذشت هستند .که می توانند این حس را با رفتار مثبت خود به دیگران نیز منتقل کنند.

 فضاسازی منزل یا محل کار باید به گونه ای باشد که گل و گیاه به خوبی در معرض دید افراد قرار بگیرد .و بخشی از فضای منزل به این مساله اختصاص یابد. این فضا می تواند با استفاده از چند شاخه گل در گلدان، لبه پنجره ها، کناره های اتاق و … ایجاد شود.

رابطه گل با کاهش کابوس های شبانه

ثابت شده وجود گیاهانی با برگ سبز تیره کمک زیادی به بهبودخواب در انسان می کنند . افرادی که کنار تخت خواب خود همواره گلدانی از گل می گذارند کمتر از دیگران دچار کابوس های شبانه می شوند.

براساس گزارش های علمی، افرادی که در منزل خود گیاهان بیشتری نگهداری می کنند کمتر دچار حمله های عصبی می شوند، آرام و عمیق تر نفس می کشند و حتی کمتر دچار افزایش فشار خون می شوند. گیاهان تزیینی با تصفیه هوا تا حد چشمگیری استرس افراد را کاهش می دهند.

بیشتر بخوانید:  بهترین راه ها برای تمیز کردن کاغذ دیواری منزل!

براساس گزارش های علمی، افرادی که در منزل خود گیاهان بیشتری نگهداری می کنند کمتر دچار حمله های عصبی می شوند. آرام و عمیق تر نفس می کشند و حتی معمولا کمتر دچار افزایش فشار خون می شوند. گیاهان تزیینی با تصفیه هوا تا حد چشمگیری استرس افراد را کاهش می دهند.

تأثیر گل و گیاه در عملکرد بچه ها در مدرسه

کودکانی که در منزل خود باغ یا باغچه دارند اصولا در مدرسه بهتر عمل می کنند و قدرت خیال پردازی بیشتری دارند. رنگ سبز روحیه شادابی و نشاط را در انسان ها افزایش می دهد .و برای برقراری روابط عميق عاطفی در بین اعضای خانواده مفید و موثر است. همچنین رویش جوانه های جدید و باز شدن غنچه ها و گل ها بر تلطیف عواطف و سلامت روانی انسان ها تاثیر بسزایی دارد.

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات مشابه

, , ,
نوشتهٔ پیشین
تاثیرات روغن زیتون بر سلامت بدن
نوشتهٔ بعدی
پنیر سوخاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست