تغذیه مناسب هنگام آلودگی هوا

تغذیه سالم

برای تغذیه مناسب در زمان آلودگی هوا احتیاج داریم تا آنتی اکسیدان‌ها مورد نیاز بدنمان را تقویت کنیم، بنابراین باید از مصرف غذا‌هایی که خود به تنهایی موجب خلل‌هایی در بدن می‌شوند و فشار زیادی به سیستم ایمنی بدن وارد کنند خودداری کرد

کودکان، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی و افرادی که مشکلات آلرژی دارند بهتر است زمان آلودگی هوا از خانه خارج نشوند. افرادی که در کلانشهر‌ها زندگی می‌کنند بهتر است ورزش و فعالیت‌های سنگین بدنی کمتری داشته باشند و چشم‌ها، دهان، بینی و مخاطی که در معرض آلودگی هوا هستند را بیشتر بشویند.

از جمله کار‌های دیگری که باید انجام دهیم این است که باید هنگام ورود به خانه لباس‌ها را تعویض کنیم و از خریدن مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که خارج از خانه بدون بسته بندی به فروش می‌رسند خودداری کنیم. از مصرف غذا‌هایی مانند فست فود‌ها و ساندویچ‌ها، چیپس و پفک که موجب خلل‌هایی در بدن می‌شوند در این مواقع خودداری کنید.

مصرف مواد غذا‌هایی مانندگوجه فرنگی، کیوی، پرتقال، لیمو شیرین که ویتامین‌های E و C دارند می‌توانند به سیستم ایمنی بدن کمک کنند. هنگام آلودگی بهتر است از روغن زیتون، آفتاب گردان و روغن بادام بیشتر استفاده شود. باید با مصرف موادی مانند: سیر، تخم کتان، پیاز که خاصیت ضد التهابی و اسید‌های چرب امگا ۳ دارند آنتی اکسیدان‌های مورد نیازمان را فراهم و سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم.

تغذیه مناسب هنگام آلودگی هوا
تغذیه مناسب هنگام آلودگی هوا

در روز‌های آلوده مصرف آنتی اکسیدان‌ها را فراموش نکنید

در روز‌های آلوده مصرف آنتی اکسیدان‌ها را فراموش نکنید. مصرف میوه‌ها و سبزی‌هایی مانند جعفری، انواع کلم، ریحان، شلغم، کاهو، هویج، خرمالو، گوجه فرنگی، اسفناج و گشنیز را در رژیم روزانه خود بگنجانید.حداقل ۱۰-۸ لیوان آب و مایعات استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  خواص کره بادام زمینی

نقش لبنیات در تغذیه

همچنین لبنیات کم چرب سرشار از منیزیوم، فسفر، کلسیم و پروتئین با کیفیت بالا هستند . می‌توانند از ورود مواد سربی به داخل بدن جلوگیری کنند. تخم کتان به علت داشتن امگا ۳ نقش محافظت کننده‌ای در برابر آلودگی هوا دارد. ماهی و غذا‌های دریایی نیز سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ هستن

سیر و پیاز به دلیل داشتن ترکیبات خاص باعث کاهش جذب فلزات سنگین مانند ارسنیک، کادمیوم، آهن، جیوه و سرب می‌شود و سبزیجات برگ سبز مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم برگ، فلفل سبز، گوجه فرنگی، سبزیجات، اسفناج منابع عالی از ویتامین A هستند . بهتر است برای حفظ ویتامین‌های موجود تا حد امکان به صورت خام و تازه مصرف شوند.

نقش میوه ها در تغذیه

میوه‌ها سرشار از انواع ویتامین‌ها و فلاونوئید‌هایی هستند که سیستم دفاعی بدن در مقابل عوامل بیرونی مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها را تقویت می‌کند. میوه‌های مانند سیب انواع مرکبات هویج و غلات سبوس دار حاوی مقادیر بالایی پکتین هستند که در کاهش اثرات سرب در بدن مهم است.

یکی دیگر از آنتی اکسیدان‌ها ویتامین E است که منابع آن بادام، روغن ها‌ی زیتون و آفتابگردان، جوانه گندم و سبزیجات برگ سبز است.مصرف شیر و لبنیات حاوی مواد پروبیوتیک نیز می‌تواند علاوه بر تامین کلسیم و موادمعدنی، ویتامین D باعث افزایش انواع مفید باکتری‌های روده شده و از این طریق نیز در تقویت سیستم ایمنی موثر باشد.

سلنیوم و روی از مواد معدنی آنتی اکسیدان هستند . سلنیوم در غذا‌های دریایی، مرغ، نان و غلات سبوس دار و روی نیز در انواع گوشت ها، غذا‌های دریایی، غلات سبوس دار، نخود، عدس و جوانه گندم یافت می‌شود.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با خواص نان سنگک

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات مشابه

, ,
نوشتهٔ پیشین
فنگ شویی در دکوراسیون
نوشتهٔ بعدی
فواید لبخند زدن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست