تفاوت شکر سفید و قهوه ای

تغذیه سالم

تفاوت شکر سفید و قهوه ای

شکر یکی از مواد طبیعی بشمار می‌رود که سالیان سال است در رژیم غذایی افراد برای پختن شربت، مربا، کیک و غیره بکار می‌رود و ازجمله موادی است که حتی مقدار کم آن‌هم کالری بالایی دارد به همین خاطر برخی افراد سعی دارند همیشه به دنبال جایگزین‌هایی باشند که ضرر کمتری برایشان داشته باشد. اشکال مختلفی وجود دارد، اما دو نوع سفید و قهوه‌ای از متداول‌ترین انواع آن به شمار می‌روند. این دو نوع ازنظر تغذیه‌ای مشابه هستند و می‌توان گفت که مدل قهوه‌ای فقط کمی مواد مغذی بیشتری نسبت به سفید دارد. درواقع  دارای فرق‌هایی در طعم و مشخصات خود برای قرار گرفتن در دستور غذایی مختلف دارند. در این مقاله به بررسی تفاوت‌های این دو می‌پردازیم.

تفاوت ازنظر ارزش غذایی

ازآنجایی‌که  هر دو اینها از محصولات گیاه نیشکر و چغندرقند هستند پس ارزش غذایی آن‌ها کاملاً مشابه هست. (جالب است بدانید که 80 درصد از نیشکر و 20 درصد آن از چغندرقند تهیه می‌شود.) درواقع، نوع قهوه‌ای مخلوطی از شکر سفید و ملاس (نوعی شربت قند که باعث رنگ تیره‌ی قهوه‌ای می‌شود) هست. ملاس ارزش غذایی شکر قهوه‌ای راکمی افزایش می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های تغذیه‌ای این است که در مدل قهوه‌ای مقادیر بالاتری کلسیم، آهن و پتاسیم دارد.  همچنین دارای کالری کمی کمتر از سفید است. یک قاشق چای‌خوری (4 گرم) شکر قهوه‌ای 15 کالری دارد درحالی‌که همان مقدار سفید حاوی 16.3 کالری هست. گذشته از این تفاوت‌های جزئی، آن‌ها ازنظر تغذیه‌ای کاملاً مشابه هستند و تفاوت اصلی‌شان در طعم و رنگ متفاوتشان است.

اگر ازنظر فرآیند تولید نیز بخواهیم این دونوع را بررسی کنیم باید بگوییم که در فرآیند پالایش قند دو محصول تولید می‌شود؛ شکر و شیره قند یا همان ملاس. نوع کمتر پردازش‌شده که هنوز حاوی مقادیر قابل‌توجهی ملاس است، همان شکر قهوه‌ای یا شکر سرخ است که بلورهای درشت‌تری دارد. برای تولید نوع سفید، شکر کریستالی در دستگاه سانتریفیوژ قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با برخی از خواص جو

سانتریفیوژ یک ماشین است که به‌سرعت می‌چرخد ​​تا کریستال‌ها را از ملاس جدا کند. پس‌از این مرحله ماده تولیدشده مجدداً پردازش می‌شود تا همه‌ی ملاس گرفته‌شده و کریستال‌های کوچک‌تر سفید تشکیل شوند. در مرحله‌ی آخر در یک دستگاه تصفیه که از زغال استخوان یا استخوان خردشده حیوانات ساخته‌شده برای تهیه مدل سفید پردازش می‌شود.

علت اختلاف رنگ 

تفاوت اصلی به طعم و رنگ آن‌ها برمی‌گردد. ازنظر رنگی شکر قهوه‌ای در غذاهایی به کار می‌رود که بخواهید رنگ آن‌ها تیره‌تر شود اما همان‌طور که از رنگش پیداست، شکر سفید برای غذاهای بارنگ روشن‌تر کاربرد دارد. طعم شکر قهوه‌ای به دلیل اضافه شدن ملاس به آن کاراملی یا نزدیک به تافی است. به همین دلیل، از شکر قهوه‌ای در کیک‌های شکلاتی و کوکی‌ها یا کیک‌های میوه‌ای استفاده می‌شود.

در طرف مقابل، شکر سفید شیرین‌تر بوده و مقدار کم‌تری از آن می‌تواند برای شیرین کردن انواع غذاها مورداستفاده قرار بگیرد. بعلاوه، طعم خنثی شکر سفید نیز سبب می‌شود که بتوان از آن در همه غذاها و به‌ویژه غذاهای شیرین که نیاز به پف کردن دارند استفاده کرد.

قهوه‌ای یا سفید؟

انتخاب از بین این دو ماده قهوه‌ای یا سفید، کاملاً به سلیقه شما و غذایی که قصد پخت آن رادارید بستگی دارد. بااینکه شکر قهوه‌ای کالری کم‌تری دارد و مواد معدنی در آن بیشتر وجود دارند اما این تفاوت‌های آن با شکر سفید چندان بزرگ نیستند که بتوان ازنظر سلامتی شکر قهوه‌ای را برای جایگزینی شکر سفید توصیه کرد.
هر دو نوع سفید و قهوه‌ای می‌توانند قند خون شمارا به‌سرعت بالابرده و درصورتی‌که در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کنید ممکن است که به مشکلات جدی سلامتی مثل چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا شوید. مصرف شکر سفید یا قهوه‌ای را تا حد امکان محدودسازید و بیش از 5 تا 10 درصد از کالری روزانه خود را به آن‌ها اختصاص ندهید تا از خطرات ذکرشده در امان بمانید.

بیشتر بخوانید:  نشانه و علایم سرطان خون, علت و درمان آن

شکر قهوه‌ای و سفید ازنظر ساختار و ارزش غذایی چندان از یکدیگر متفاوت نیستند و تنها در طعم، رنگ و شکل دادن به غذاها متفاوت هستند. فرقی نمی‌کند که سفید یا قهوه‌ای انتخاب شما باشد؛ هر دو آن‌ها می‌توانند به یک اندازه در صورت استفاده زیاد برای سلامت بدن مضر باشند و موجب مشکلات سلامت جدی شوند.برای در امان ماندن از خطرات مصرف بیش‌ازحد باید در برنامه غذایی خود بخصوص در برنامه‌های رژیم لاغری از این ماده غذایی یا کمتر استفاده کرده و یا اصلاً استفاده نکنیم.

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات مشابه

, , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
راه های مراقبت از گوش
نوشتهٔ بعدی
باسلوق خونگی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست