خواص خیار ، ۱۰ مورد از خاصیت ها و مضرات مصرف خیار

تغذیه سالم

خیار یکی از انواع میوه های بسیار محبوب و پر مصرف در سراسر جهان است که انواع بسیار متنوعی مثل خیار بوته ای، خیار درختی، خیار خاردار و خیار چنبر دارد.

خاصیت های خیار

رفع بوی بد دهان
یکی از خاصیت های مهم خیار این است که می تواند باعث خوشبو شدن دهان شود. خواص آنتی باکتریال خیار باعث می شود باکتری های موجود در دهان که باعث بد بو شدن دهان می شوند از بین بروند و دهان خوشبو شود.

علاوه بر این خیار به سلامت دهان و دنادن نیز کمک می کند. برای رفع بوی بد دهان یه لایه نازک از وسط خیار را به مدت ۱ دقیقه به سقف دهان خود بچسبانید. این کار علاوه بر گرفتن بوی بد دهان، باعث خوشبو شدن دهان نیز می شود.

سلامت چشم
جالب است بدانید که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان های موجود در خیار می توانند به سلامت چشم ها نیز کمک کنند. مصرف خیار علاوه بر اینکه می تواند به تقویت بینایی کمک کند، می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری های چشمی را نیز کاهش دهد.

سم زدایی کبد
خیار از مواد غذایی محسوب می شود که می تواند به سلامت کبد کمک شایانی کند. مصرف خیار باعث می شود که سموم و ضایعات بدن راحت تر دفع شوند. ضمنا می تواند سموم انباشته شده در مسیر جریان خون و روده را نیز پاک سازی کند.

یکی از دیگر از دلایل مفید بودن خیار برای کبد این است که خیار دارای آب بسیار زیادی می باشد و به همین دلیل می تواند باعث افزایش ادرار شود که در نتیجه به روند سم زدایی بدن کمک کرده که در نتیجه به سلامت بیشتر کبد می انجامد.

بیشتر بخوانید:  تغذیه صحیح، ضامن سلامتی بدن

کاهش فشار خون بالا
اگر از فشار خون بالا رنج می برید می توانید روی کمک خیار حساب کنید. خیار به دلیل وجود پتاسیم، فیبر و منیزیم می تواند باعث کاهش یافتن فشار خون شود. علاوه بر این مصرف مرتب خیار باعث می شود فشاری که روی عروق خونی وجود دارد کاهش یابد که برای افزاد مبتلا به فشار خون بالا بسیار مفید است.

درمان بی خوابی
یکی از خواص جالب مصرف خیار این است که می تواند به در مان بی خوابی کمک کند. مصرف خیار قبل از خواب باعث آرامش می شود و می تواند به درمان بی خوابی و اختلالاتی که موجب بی خوابی می شوند کمک کند.

درمان آکنه و جوش صورت
خیار از میوه هایی محسوب می شود که دارای خواص ضد التهابی قوی می باشد و به همین دلیل می تواند به درمان التهابات پوستی شایع مثل آکنه و جوش های چرکی کمک کند. برای گرفتن بهترین نتیجه بهتر است از خیار به صورت موضعی استفاده شود.

برای تهیه ماسک خیار ابتدا یک خیار متوسط را به خوبی له کنید و آب آنرا بگیرید، سپس ۲ قاشق غذاخوری از آب خیار را با ۱ قاشق چایخوری جوش شیرین مخلوط کنید و روی جوش های قرار دهید. پس از گذشت ۱۰ دقیقه پوست صورت را با آب ولرم بشویید.

پیشگیری از سرماخوردگی
خیار به دلیل اینکه حاوی مغذی و ویتامین هایی مثل ویتامین C می باشد می توان به تقویت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند و به همین دلیل باعث کاهش ابتیلا به بیماری هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا می شود.

بیشتر بخوانید:  خواص بادام زمینی

البته باید توجه داشته باشید که خیار می تواند به پیشگیری از سرماخوردگی کمک کند، اما مصرف آن برای درمان سرماخوردگی توصیه نمی شود. به دلیل اینکه طبع خیار سرد و تر است بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

سلامت کلیه ها
مصرف خیار در یک رژیم غذایی سالم و صحیح می تواند به سلامت کلیه ها نیز کمک کند. پس از مصرف خیار به صورت طبیعی اسید اوریک در بدن کاهش می یابد و به همین دلیل مصرف خیار می تواند به سلامت کلیه ها کمک کند.

البته باید توجه داشته باشید که به خاطر پتاسیم بالای خیار برای استفاده صحیح از این میوه حتما با متخصص تغذیه مشورت کنید. چون اگر به درستی از این میوه استفاده نشود می تواند به صورت معکوس عمل کند و زیان بار باشد.

زیان های خیار

اختلالات کلیوی
اگر از اختلالات کلیوی رنج می برید یا به هرگونه بیماری مرتبط با کلیه ها مبتلا هستید، باید توجه داشته باشید که از مصرف بیش از حد خیار صرف نظر کنید چون به دلیل پتاسیم بالای خیار ممکن است با مشکلات شدید در کلیه ها روبرو شوید.

کاهش آب بدن
همانطور که می دانید خاصیت دورتیک خیار یکی از خواص مهم ان است و می تواند به سم زدایی بدن کمک شایانی کند. البته باید در نظر داشته باشید این خاصیت خیار اگر به درستی به کار گرفته نشود می تواند به بدن صدمه بزند و باعث کاهش سطح آب بدن شود. به همین دلیل توصیه می شود در مصرف خیار زیاده روی نکنید.

بیشتر بخوانید:  ۷ روش درمانی برای رفع موهای نازک و کم پشت

 

مقالات مشابه

نوشتهٔ پیشین
روش نگهداری سالاد الویه
نوشتهٔ بعدی
طرز تهیه دمی بلغور جو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست