تاثیرات روغن زیتون بر سلامت بدن

سبک زندگی

تاثیرات روغن زیتون بر سلامت بدن

خواص روغن زیتون چیست؟ چه تأثیری بر سلامتی بدن دارد؟ آیا برای مو و پوست مفید است؟ این‌ها سؤالاتی هستند که ذهن بسیاری از شما را به خود مشغول کرده است. همان‌طور که می‌دانید، یک روغن مایع است که از میوه‌ی زیتون به دست می‌آید. از انواع روغن زیتون معمولاً در پخت و پز، برای سرخ كردن غذا یا در سس سالاد استفاده می‌شود.

 زیتون در حقیقت یکی از سه گیاه اصلی غذایی در مدیترانه است که از هزاره 8 قبل از میلاد، در اطراف مدیترانه رشد کرده است.این گیاه عمدتاً از مقادیر زیادی اسید اولئیک، اسیدهای چرب مانند اسید لینولئیک و پالمیتیک تشکیل شده است. به همین دلیل، تأثیر مثبت بسیار زیادی برای سلامتی و زیبایی می‌گذارد.

روغن زیتون، ماده‌ای طبیعی و سرشار از چربی‌های سالم است. طبع آن، همانند طبع روغن بادام شیرین گرم و تر بوده و جایگاه ویژه‌ای در رژیم‌های غذایی و طب سنتی دارد. در این ماده، حدود 14 درصد چربی اشباع شده و 11 درصد اسیدهای چرب اشباع نشده مانند امگا 6 و امگا 3 وجود دارد. با این حال، اسید چرب غالب در این روغن، یک تک چربی اشباع نشده به نام اولئیک اسید است که 73% از آن را تشکیل می‌دهد.

کاهش التهاب و خطر بیماری‌های مزمن

براساس مطالعات انجام شده، این ماده تأثیر بسیاری بر کاهش التهاب خواهد گذاشت. از طرفی اثر مثبتی بر ژن‌های مرتبط با سرطان دارد. همچنین حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان بسیار مقوی و مقادیر کمی ویتامین E و K است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زیتون، فعال هستند و ممکن است ریسک بیماری‌های مزمن را کاهش دهند. این آنتی‌اکسیدان‌ها اثر اکسیداتیو را که به علت رادیکال‌های آزاد (عامل اصلی سرطان) ایجاد می‌شود، کاهش می‌دهند. این ماده، باکتری‌های مضر معده را که باعث ایجاد زخم معده و در موارد حاد، سرطان معده می‌شوند، مهار یا نابود می‌کند.

بیشتر بخوانید:  نکات مهم در خانه تکانی

کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و مغزی

خاصیت دیگر حفاظت از کلسترول خون در برابر اکسیداسیون است. این روغن، ریسک بیماری‌های قلبی را نیز کاهش می‌دهد. در واقع آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زیتون، به دلیل خاصیت ضد التهابی، بسیاری از ژن‌ها و پروتئین‌های محرک التهاب را مهار می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید، یکی از شایع‌ترین علل مرگ در جهان، سکته قلبی است. مصرف این ماده می‌تواند از سکته و بیماری‌های قلبی هم جلوگیری کند. همچنین فواید روغن زیتون مانع از بروز سکته مغزی ناشی از اختلال جریان خون به مغز، لخته شدن خون یا خونریزی، خواهد شد.

کاهش وزن

شاید به دلیل ماهیت این ماده این سوال برایتان پیش بیاید که آیا زیتون چاق کننده است؟ خبر خوب این است که  برخلاف دیگر چربی‌ها، در کاهش وزن تأثیر بسزایی دارد. روغن زیتون برای لاغری شکم نیز انتخاب بسیار مناسبی است. زیرا مطالعات نشان می‌دهند که بین افزایش سطح آنتی‌اکسیدان در خون و کاهش وزن، ارتباط مستقیمی وجود دارد. از این رو، روغن زیتون به لاغر شدن، کمک بسیاری می‌کند. روغن زیتون غنی از اسیداولئیک است. متخصصان معتقدند که این اسید چرب دارای اثرات سودمند زیادی بوده و یک انتخاب سالم برای پخت‌وپز است. همچنین می‌توانید از روغن زیتون برای سرخ کردن های کوتاه مدت استفاده کنید تا غذای سالم‌تری داشت باشید.

مقابله با آلزایمر

یکی دیگر از بیماری‌های عصبی شایع در جهان، آلزایمر است. براساس تحقیقاتی که بر روی خواص روغن زیتون انجام شده، این ماده در بهبود عملکرد مغز، ایفای نقش می‌کند. از این رو می‌تواند با بیماری آلزایمر نیز مقابله کند. با این حال برای ثابت شدن این موضوع، باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد. اما آن چه مسلم است، این است که روغن زیتون بر تقویت عملکرد مغز تأثیر مثبت می‌گذارد. روغن زیتون، همچنین اثرات سودمندی بر قند خون، حساسیت انسولین و کاهش ریسک دیابت نوع 2 دارد.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه ماکارونی سبزیجات

علاوه بر فواید این ماده، اگر بیش از حد مصرف شود، می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به بدن وارد کند. به عنوان مثال،  مصرف زیاد روغن زیتون باعث مسدود شدن کیسه صفرا خواهد شد. زیرا صفرا با وارد شدن روغن زیتون اضافی به بدن، شروع به ترشح و امولسیون چربی‌ها می‌کند که در نهایت منجر به تولید سنگ صفرا و انسداد آن می‌شود.

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات مشابه

, , , ,
نوشتهٔ پیشین
تاثیرانواع رنگ بر روان انسان
نوشتهٔ بعدی
نقش گیاهان خانگی در زندگی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست