خواص شلیل ، ۱۱ مورد از خاصیت ها و مضرات مصرف شلیل

تغذیه سالم
بدون دیدگاه

خاصیت های شلیل

شلیل یکی از محبوب ترین میوه های فصل تابستان است که در واقع نوعی هلوی اصطلاح شده است.

خاصیت های شلیل

سلامت قلب
شلیل یکی از میوه هایی محسوب می شود که خواص بسیار زیادی برای سلامت قلب دارد. فیبر و پتاسیم غنی موجود در شلیل برای سلامت و محافظت از قلب در مقابل بیماری ها بسیار مفید هستند و باعث بهبود عملکرد قلب نیز می شوند.

خواص ضد سرطان
یکی از مهم ترین خاصیت های مصرف شلیل این است که می تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند. شلیل به دلیل اینکه حاوی مقادیر غنی از ویتامین های C، ویتامین A و انواع پلی فنل ها می باشد می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان ها را کاهش دهد.

کاهش کلسترول خون
شلیل به دلیل اینکه حاوی مقادیر غنی از فیبر می باشد می تواند علاوه بر کلسترول خون، چربی خون را نیز کاهش دهد. با کاهش کلسترول بد خون که دلیل اصلی بیماری های قلبی می باشد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی نیز کاهش می یابد.

سلامت دستگاه گوارش
شلیل به دلیل اینکه مانند هلو دارای مقادیر غنی از فیبر می باشد برای سلامت کلی دستگاه گوارش و بهبود عملکرد هضم بسیار مفید است. علاوه بر این مصرف شلیل می تواند به درمان مشکلات گوارشی مثل نفخ؛ تهوع و … نیز کمک کند.

تنظیم سطح فشار خون
شلیل به دلیل اینکه حاوی مقادیر غنی از پتاسیم می باشد می تواند به کنترل فشار خون بالا کمک کند. پتاسیم موجود در شلیل می تواند به تعادل PH خون کمک کند که در نتیجه باعث می شود که سطح فشار خون تنظیم شوند.

بیشتر بخوانید:  تغذیه مناسب هنگام آلودگی هوا

درمان بی خوابی
یکی دیگر از خاصیت های شناخته شده میوه شلیل این است که می تواند برای آرامش و درمان بی خوابی بسیار مناسب عمل کند. منیزیم موجود در شلیل می تواند برای کسانی از بی خوابی رنج می برند بسیار مناسب باشد و به درمان بی خوابی کمک کند.

درمان یبوست
یبوست معمولا به دلیل کند شدن حرکات روده ای به وجود می آید. شلیلی دارای مقادیر غنی از فیبر می باشد و به همین دلیل می تواند باعث بهبود روند حرکات روده ای شده و علاوه بر پیشگیری از یبوست، به درمان یبوست نیز کمک کند.

تقویت میل جنسی
جالب است بدانید شلیل به عنوان یکی از میوه های شناخته شده برای تقویت قوای جنسی می باشد. شلیل به دلیل اینکه حاوی مقادیر غنی از انواع ویتامین ها و مواد مغذی می باشد می تواند علاوه بر افزایش تولید اسپرم، به تقویت و افزایش میل جنسی نیز کمک کند.

جوان سازی پوست
شلیل به دلیل دارا بودن مقادیر غنی از ویتامین C می تواند به سلامت کلی پوست کمک شایانی کند. مصرف شلیل باعث می شود که تولید کلاژن در بدن افزایش یابد و به همین دلیل می تواند برای رفع چین و چروک پوست و جوان سازی آن تاثیرگذار باشد.

زیان های شلیل

حساسیت و آلرژی
شلیل خاصیت های بسیاری برای بدن دارد، اما ممکن است برخی افراد به مصرف خوراکی یا موضعی این میوه حساسیت داشته باشند. علائم حساسیت به شلیل مشکلاتی مثل خارش دهان و گلو، آبریزش بینی، حالت تهوع، اسهال و … می باشد.

بیشتر بخوانید:  بادام هندی تازه را با این ترفندها تشخیص دهید!!!

شلیل در رژیم غذایی
شلیل میوه ای خوش خوراک است و به همین دلیل معمولا به صورت ساده مصرف می شود. البته از شلیل غذاها و خوراکی های محدودی هم تهیه می شود که از مهم ترین این خوراکی ها می توان به مربای شلیل، کیک شلیل، لواشک شلیل، شلیل پلو و کمپوت شلیل اشاره کرد.

مقالات مشابه

نوشتهٔ پیشین
نکات طلایی درآوردن ژله از انواع قالب ها و فوت و فن برش زدن ژله
نوشتهٔ بعدی
طرز تهیه سالاد کاردینال

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست