دلیل احساس لرز بعد از خوردن غذا

سبک زندگی

دلیل احساس لرز بعد از خوردن غذا

گاهی ممکن است بعد از خوردن غذا احساس سرما و لرزش کنیم، دلایل احساس لرز بعد غذا خوردن چیست؟ آیا احساس سرما بعد غذا نشان دهنده وجود یک مشکل جدی است؟

بررسی دلایل ایجاد احساس لرز و سرما بعد خوردن غذا

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که غذا بخورید و متعجب شوید که چرا بعد از غذا خوردن سردتان شده است و می لرزید ؟ هضم و گوارش غذا می تواند یک فعالیت بزرگ برای بدن محسوب شود و گاهی اوقات باعث می شود که بدن به تغییرات دمای درونی خودش واکنش نشان دهد. اگر چه احساس سرما یا لرز بعد از خوردن غذا می تواند علامت یک مشکل هم باشد که در این مقاله از برکه فود علل آن را بیان می کنیم.

آیا غذا روی دمای بدن اثر گذار است؟

قطعاً شما در روز های گرم با خوردن یک نوشیدنی خنک می توانید از درون بدن تان را خنک کنید و در روز سرد با خوردن یک کاسه سوپ داغ بدن خود را گرم کنید. بعضی از غذا های خاص هستند که دمای بدن را تحت تاثیر قرار می دهند اما مشخصا نمی توان گفت که همه غذا ها بدن را گرم یا سرد می کند.

غذا های خاص واکنش های مختلفی را در بدن ایجاد می کنند. به عنوان مثال کربوهیدرات پیچیده در برنج و دیگر غلات کامل ممکن است گوارش را سخت تر کند و باعث شود احساس گرما کنید. هندوانه به دلیل آب زیاد باعث خنک شدن بدن می شود که سبزیجات برگ دار با رنگ تیره هم همین کار را انجام می دهند.

بیشتر بخوانید:  ترفندهایی برای از بین بردن بوی نامطبوع فرش

هنگامی که غذا می خورید، بدن شروع به فرآیند گوارش می کند که روی دمای درونی اثر گذار است. تغییرات زیاد دما مخصوصاً احساس سرما بعد از غذا خوردن می تواند نشان دهنده یک مسئله دیگر باشد.

علاوه بر آن تغییر در دمای بدن که مدت زمان طولانی بعد از وعده غذایی بهبود پیدا نمی کند، می تواند یک علامت هشدار دهنده از بدن تان باشد که چیزی در آن دچار مشکل شده است.

چرا بعد از غذا خوردن لرز می کنیم؟

دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد. به عنوان مثال اگر تمرین کرده باشید و سریعاً بنشینید و غذا بخورید، ممکن است احساس سرما کنید. اگرچه این اتفاق در بعضی از موقعیت ها رخ می دهد و همیشگی نیست، اگر به طور مداوم بعد از غذا خوردن احساس سرما می کنید، می تواند علامت یک مشکل باشد.

آیا احساس سرما بعد از غذا علامت یک مشکل جدی است؟

اگر به طور مداوم چنین احساسی دارید، می تواند نشان دهنده یکی از وضعیت های زیر باشد :

نوروپاتی اتونومیک
افرادی که مشکلات نورولوژیکی دارند، معمولاً دمای بدن شان نوسان پیدا می کند. این مشکل یک اختلال سیستم عصبی اتونومیک است که باعث می شود افراد به طور ناگهانی احساس گرما یا سرمای شدید داشته باشند. اگرچه این احساسات فقط مختص تایم بعد از غذا نیست و این تغییر دما می تواند در هر زمانی از روز رخ بدهد.

تیروئید کم کار
تیروئید کم کار وضعیتی است که در آن تیروئید کمتر از حد طبیعی فعالیت می کند و در نتیجه نمی تواند به اندازه کافی هورمون تولید کند. تیروئید کم کار مستقیما بر روی سوخت و ساز فرد اثرگذار است. سوخت و ساز کُند، عاملی برای احساس سرما بعد از غذا است زیرا بدن انرژی زیادی را برای گوارش به کار می گیرد.

بیشتر بخوانید:  این نشانه ها میگن بیش از حد از خودت کار میکشی

افرادی که تیروئید کم کار دارند، معمولاً دست و پایشان سرد می شود؛ حتی اگر در روز های گرم تابستانی باشند. تیروئید کم کار را می توان درمان کرد اما اگر به آن توجه نشود، علائمش بدتر خواهد شد.

دیابت
دیابت وضعیتی است که روی چگونگی استفاده از گلوکز در بدن اثر گذار است و بدن از گلوکز خون به عنوان یک منبع انرژی برای تشکیل بافت ها و ماهیچه ها استفاده می کند و آن را یک منبع سوختی برای مغز می داند. اگر دیابت درمان نشود، عاملی برای مشکلات جدی پزشکی خواهد بود که یکی از آنها آسیب به کلیه است. افرادی که به نوروپاتی دیابت مبتلا هستند، معمولاً همیشه احساس سرما دارند که معمولاً واکنش آنها بعد از غذا بیشتر است.

دلیل احساس لرز بعد از خوردن غذا

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

کم خونی
کم خونی وضعیتی است که در آن فرد به اندازه کافی سلول های خونی قرمز سالم ندارد تا اکسیژن را به بافت های بدن برساند. افرادی که به کم خونی دچار هستند، معمولاً در اکثر مواقع روز احساس سرما دارند که شامل بعد از تایم غذا هم می شود. کم خونی می تواند در صورت درمان نشدن، عاملی برای مشکلات جدی باشد که شامل آسیب به بعضی از اعضای بدن هم می شود . خانم های باردار که کم خونی درمان نشده داشته باشند، ممکن است زایمان زودتر از موعد را تجربه کنند یا وزن کودکشان خیلی پایین باشد.

آنورکسی
آنورکسی یک اختلال مربوط به غذا خوردن است که در آن فرد نمی تواند کالری را به اندازه کافی به بدنش برساند. افراد مبتلا به آنورکسی معمولاً شاخص چربی کمی در بدن دارند و جریان خون آن ها ضعیف است و ممکن است احساس سرما داشته باشند. آنورکسی یک مشکل مغزی جدی محسوب می شود و اگر درمان نشود، وضعیت بدتر خواهد شد. بسیاری از افراد که از انورکسی رنج می برند، به شدت لاغر هستند و ممکن است این وضعیت برای آنها کشنده هم باشد.

بیشتر بخوانید:  در فریز کردن مواد غذایی مراقب این اشتباهات باشید!!

عفونت
احساس سرما و لرزیدن می تواند عوارض جانبی عفونت باشد. اگر ویروس در بدن داشته باشید، احتمالا بعد از غذا خوردن احساس سرما خواهید داشت. عفونت و تروما جدی هستند و اگر درمان نشوند، می توانند عاملی برای مشکلات خطرناک باشند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

احساس لرز و سرما بعد از غذا در صورتی که مداوم نباشد، طبیعی است اما اگر زیاد اتفاق بیفتد، می تواند علامت مشکل جدی باشد که در چنین شرایطی باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر احساس سرما بعد از غذا همراه با علائمی مثل درد در بالا تنه و سوزش معده باشد؛ می تواند نشان دهنده حمله قلبی هم باشد که حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات مشابه

, ,
نوشتهٔ پیشین
طرز تهیه لیمو عسلی
نوشتهٔ بعدی
تلخی لیمو عمانی رو اینطوری بگیرید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست