شیرین بیان و دنیایی از خاصیت

تغذیه سالم

شیرین بیان گیاهی چوبی و چندساله است که حدود ۱ تا ۲ متر رشد می‌کند. ریشه‌های بلند و پرچین شیرین بیان بصورت افقی و زیر زمین پخش می‌شوند.

مزایای شیرین بیان

بیماری‌های پوستی
ریشه شیرین بیان شامل بیش از ۳۰۰ ترکیب است که برخی از آنها اثرات ضدالتهابی، ضدباکتریایی و ضدویروسی قوی را نشان می‌دهند. در نتیجه از عصاره ریشه شیرین بیان برای درمان انواع بیماری‌های پوستی از جمله آکنه و اگزما استفاده می‌شود.

درمان آفت و زخم‌های دهان
زخم‌های دهانی یا آفت‌ها، زخم‌های غیرمسری کوچکی هستند که در بافت داخل دهان و روی لثه‌ها ایجاد می‌شوند. مطالعات نشان داده است که کاربردهای شیرین بیان در درمان آفت، منجر به بهبود قابل‌ توجهی در درد و التهاب در افراد شده است. مواد مفید موجود در شیرین بیان به تسریع بهبود این زخم‌ها کمک می‌کند و در تحریک مکانیسم دفاعی بدن مؤثر هستند.

بیماری‌های گوارشی
از عصاره ریشه شیرین بیان اغلب برای تسکین علائم سوءهاضمه مانند ریفلاکس، سوزش و ناراحتی معده استفاده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد شیرین بیان اثربخشی قوی در درمان زخم معده و کاهش اسید معده دارد.

چای شیرین بیان نیز دارای قابلیت تسکین گلودرد است.

خاصیت ضدسرطانی
عصاره شیرین بیان به دلیل دارا بودن ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی در جلوگیری از رشد بی‌رویه سلول‌ها در سرطان‌های پوست، سینه، روده بزرگ و پروستات نقش موثری دارد. این گیاه همچنین در بهبود زخم‌های دهانی حاصل از شیمی درمانی در بیماران سرطانی مفید است.

دستگاه تنفس
به دلیل اثرات ضدالتهابی و ضدمیکروبی، چای و عصاره شیرین بیان به بهبود شرایط دستگاه تنفسی فوقانی کمک می‌کنند. طبق مطالعات عصاره گلیسیریزین از ریشه شیرین بیان به تسکین آسم به ویژه هنگام استفاده از درمان‌های دارویی نیز کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:  خواصی که شاهی را پادشاه سبزی خوردن کرده

تقویت کبد
شیرین بیان حاوی «گلیسیریزین» است که با کمک به سم‌زدایی در درمان بیماری های کبد مؤثر است و به تثبیت وضعیت عملکردی طبیعی و تقویت کبد کمک می‌کند.

نکات مهم
هر ماده دارویی و خوراکی با مصرف بی‌رویه، اثرات سوء برای بدن خواهد داشت.

مصرف بیش از حد شیرین بیان، هورمون استرس(کورتیزول) را افزایش داده و منجر به بالا رفتن فشار خون و ضربان قلب می‌گردد.
مصرف زیاد شیرین بیان در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.
کاربردهای شیرین بیان در بدن می‌تواند با داروهای فشارخون، رقیق کننده‌های خون، داروهای حاوی استروژن و داروهای کاهنده کلسترول تداخل ایجاد کند.

مقالات مشابه

نوشتهٔ پیشین
سوپ ماهیچه مراکشی، خوش‌طعم و مقوی
نوشتهٔ بعدی
راهکارهای تقویت مچ دست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست