طرز تهیه دلمه بادمجان مجلسی و خوشمزه به روش تبریزی

آشپزی

طرز تهیه دلمه بادمجان

مواد لازم برای ۴ نفر
بادمجان دلمه ای ۸ عدد
گوجه فرنگی ۳ عدد
برنج نصف پیمانه
لپه نصف پیمانه
پیاز ۳ عدد
سیر ۴ عدد
سبزی دلمه ۲۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده ۱۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
زردچوبه و روغن به اندازه کافی

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

طرز تهیه دلمه بادمجان

مرحله اول
برای تهیه دلمه بادمجان تبریزی ابتدا باید لپه را به مدت حداقل ۴ ساعت در یک کاسه آب بخیسانیم تا نفخ آن گرفته شود، پس از خیساندن لپه آنرا آبکشی می کنیم و به همراه ۲ لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا لپه ها به مدت یک ساعت بپزند.

مرحله دوم
در مرحله بعدی برنج را در یک ظرف حاوی آب و نمک می خیسانیم، سپس یک قابلمه مناسب را نیمه آب پر می کنیم، سپس ۱ قاشق غذاخوری روغن و ۱ قاشق چای خوری نمک به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب جوش بیاید.

مرحله سوم
در این مرحله پس از اینکه آب به جوش آمد برنج خیسانده شده را به قابلمه اضافه می کنیم و ۷ تا ۱۰ دقیقه زمان می دهیم تا نیمپز شود. زمانی اطراف دانه های برنج نرم و مغزشان سفت بود آنها را با آب سرد آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله چهارم
دو عدد از پیازها را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه کمی روغن در یک تابه مناسب تفت می دهیم تا پیازها نرم و سبک شود سپس دو عدد از سیرها را نیز خرد کرده و به پیاز اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم.

بیشتر بخوانید:  ناگت گوشت

مرحله پنجم
در ادامه گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری زردچوبه ، نمک و فلفل سیاه به مخلوط سیر و پیاز اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند. حالا رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت می دهیم تا طعم خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود.

مرحله ششم
در این مرحله لپه ها را در صورتی که نرم و نیمپز شده باشند آبکشی می کنیم و به تابه حاوی گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم. در ادامه سبزی دلمه را نیز خرد و به تابه اضافه می کنیم حرارت را کمی زیاد می کنیم و مواد را مداوم هم می زنیم تا سبزی آب نیندازد.

مرحله هفتم
پس از اینکه سبزی دلمه کمی سرخ شد و تغییر رنگ داد درب تابه را می گذاریم تا به مدت ۵ دقیقه درون تابه بخار بپیچد سپس درب تابه را بر می داریم و برنج را که قبلا آبکش کرده بودیم اضافه می کنیم و با دیگر مواد مخلوط می کنیم.

مرحله هشتم
پس از اینکه برنج را با دیگر مواد مخلوط کردیم اجازه می دهیم آب درون تابه به طور کامل تبخیر شود سپس تابه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. در ادامه کلاهک بادمجان ها را با دقت جدا می کنیم سپس داخل بادمجان ها را خالی می کنیم.

مرحله نهم
هنگام خالی کردن درون بادمجان ها مراقب باشید که به بدنه بادمجان ها صدمه ای وارد نشود. حالا بادمجان ها را مقداری روغن به خوبی تفت می دهیم تا کمی سرخ شوند و در زمان پخت دلمه ها ظاهرشان را حفظ کنند و له نشوند سپس روغن اضافی بادمجان ها را با دستمال حوله ای می گیریم.

بیشتر بخوانید:  دستور پخت کنسرو لوبیا چیتی خانگی

مرحله دهم
سیرها و پیاز باقیمانده را به صورت نگینی خرد کرده و در یک قابلمه جادار تفت می دهیم تا کمی سبک شوند ، سپس گوجه فرنگی ها را به صورت نگینی خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم تا گوجه فرنگی ها نیز کمی سرخ شوند.

مرحله یازدهم
حالا دو لیوان آب جوش به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم سس دلمه ها با حرارت بالا غلیظ شود. در حین اماده شدن سس مخلوط گوشت ، برنج و لپه را داخل بادمجان ها می ریزیم و بادمجان ها را داخل سس می چینیم.

مرحله دوازدهم
حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا دلمه ها به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت با حرارت ملایم بپزند. در پایان دلمه های بادمجان را در ظرف مورد نظرمان می چینیم و سس گوجه فرنگی را روی دلمه ها می ریزیم.

طرز تهیه دلمه بادمجان

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

نکات طرز تهیه دلمه بادمجان

دلمه بادمجان بدون گوشت

اگر به هر دلیلی نمی خواهید از گوشت در تهیه دلمه بادمجان استفاده کنید می توانید سبزیجات و حبوبات را جایگزین گوشت کنید. به طور مثال می توانید از قارچ سرخ شده به جای گوشت استفاده کنید. نکته دیگر اینکه اگر از گوشت استفاده نمی کنید می توانید از لپه و برنج بیشتری استفاده کنید.

دلمه با بادمجان قلمی

اگر بادمجان دلمه ای ندارید و می خواهید از بادمجان های قلمی برای پخت این غذای خوشمزه استفاده کنید، باید بادمجان ها را به صورت طولی از وسط به طوری برش بزنید که بادمجان فقط از یک سمت برش بخورد و سمت دیگرش به هم وصل باشد.

بیشتر بخوانید:  رولت تخم مرغ و سبزیجات

در ادامه داخل بادمجان را با کارد یا قاشق خالی می کنیم، سپس از مواد دلمه داخل بادمجان می ریزیم و بادمجان را داخل قابلمه قرار می دهیم. بادمجان ها را باید طوری در قابلمه بگذاریم که سمت برش خورده بالا قرار بگیرد و مواد نریزند.

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات مشابه

, , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
ماهی سالمون با خواص باور نکردنی بینظیر
نوشتهٔ بعدی
خواصی که شاهی را پادشاه سبزی خوردن کرده

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست