نحوه جوشاندن انواع کنسرو

سبک زندگی
بدون دیدگاه

در این مطلب با نحوه جوشاندن انواع کنسرو و برخی موارد دیگر مرتبط با کنسروها آشنا خواهید شد. کنسرو کردن مواد غذایی، یکی از بهترین روش ها برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی است. . متاسفانه نجوشاندن و یا عدم رعایت نکات اساسی در مصرف کنسروها، می تواند بسیار خطرآفرین بوده و حتی به مرگ نیز منجر شود. اما روش صحیح جوشاندن و گرم کردن غذاهای کنسروی چیست؟ با ما همراه باشید.

چطور باید کنسرو را جوشاند؟

روی بسته بندی تمامی کنسرها ذکر شده است که باید قبل از مصرف آن ها را به مدت ۲۰ دقیقه جوشاند. نکته مهمی که باید مد نظر داشته باشید این است که باید حتما از ظرفی مناسب برای جوشاندن کنسرو استفاده کنید. ظرف باید به قدری بزرگ باشد که قوطی کنسرو کاملا در آب قرار بگیرد. زمان ۲۰ دقیقه ای که برای جوشاندن کنسروها توصیه شده است در واقع بعد از زمان جوشیدن آب محاسبه می شود. پس زمانی که آب درون قابلمه به ۱۰۰ درجه رسید و به اصطلاح به جوش آمد، باید ۲۰ دقیقه دیگر منتظر بمانید. تمامی اخبار ناگواری که درباره موارد مرگ و میر ناشی از سموم کنسرو می شنوید به این دلیل است که آن افراد کنسرو را نجوشانده بودند. بعد از اینکه کنسرو در دمای ۱۰۰ درجه جوشیده شود دیگر هیچ سم فعالی در آن وجود نخواهد داشت.

نحوه جوشاندن انواع کنسرو

نحوه جوشاندن انواع کنسرو با حرارت
اگر در طبیعت قصد مصرف غذاهای کنسروی دارید، حتما یک قابلمه برای جوشیدن کنسرو به همراه داشته باشید. اگر کنسرو را به شکل مستقیم بر روی آتش یا اجاق قرار دهید علاوه بر آسیب رسیدن به بافت مواد غذایی، سم آن به شکل کامل از بین نمی رود و برای کودکان و سالمندان و یا افرادی با سیستم گوارشی حساس خطرآفرین است. احتمال ترکیدن قوطی کنسرو نیز در این روش بسیار بالاست.

بیشتر بخوانید:  روش های شستشوی پتو

سم کنسرو چیست؟
در بالا از احتمال مسمومیت با خوردن غذاهای کنسروی نجوشیده گفتیم. در واقع عاملی که باعث ایجاد مسمومیت می شود سمی به نام بوتولینوم است. این ماده خطرناک در تمامی کنسروها از جمله کنسروهای ماهی و سبزیجات و گوشت و خاویار و … یافت می شود. این به این معنی است که باید تمامی انواع کنسروها را جوشاند.

آیا کمپوت ها نیز باید جوشانده شوند؟
کنسرو میوه را به نام کمپوت می شناسیم. با وجود اینکه از نظر ظاهری کمپوت ها مشابه سایر غذاهای کنسروی هستند اما به دلیل فرایند تولید و ماهیت متفاوتی دارند، نیاز نیست تا آن ها را قبل از مصرف بجوشانید.

نحوه جوشاندن انواع کنسرو با مایکروفر
خیر! حرارت مایکروفر می تواند به بدنه آلومینیومی کنسرو آسیب برساند به همین دلیل است که به هیچ وجه به سراغ مایکروفر نروید.

آیا می شود کنسروها را از قبل جوشاند و بعد مصرف کرد؟
خیر! متاسفانه بعد از جوشاندن کنسرو باید بلافاصله آن را مصرف کرد. اگر کنسروی را بجوشانید و مصرف نکنید باید هر زمان که خواستید درب کنسرو را باز کنید دوباره به همان مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید. متاسفانه ممکن است دوباره سم در آن ایجاد شود.

نگهداری از مواد غذایی کنسرو شده را جدی بگیرید.
اگر کنسروی را باز کردید و بعد از مصرف مقداری از آن اضافه آمد حتما باقی مانده غذا را در ظرف درب دار ریخته و در یخچال نگهداری کنید. اگر در همان ظرف فلزی کنسرو بخواهید غذا را نگهداری کنید، به دلیل مجاورت مواد غذایی با اکسیژن احتمال واکنش فلز قوطی وجود دارد.

مقالات مشابه

,
نوشتهٔ پیشین
طرز تهیه کوکی لاهیجان
نوشتهٔ بعدی
فواید و مضرات آویشن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست