نخود؛ 6 خاصیت شگفت انگیز نخود برای سلامت بدن

تغذیه سالم
بدون دیدگاه

تاریخچه نخود
شواهد نشان میدهد که کشت نخود در ترکیه و یونان به هزاران سال پیش و دوران باستان برمیگردد. نخود برای اولین بار توسط مردم مدیترانه ای باستان بین 7500 تا 10،000 سال پیش کشت میشده و مدت کوتاهی پس از آن نیز به جنوب فرانسه و آلمان گسترش یافته است.
در یونان باستان، نخود اغلب در شیرینی های شیرین و حتی به صورت خام مصرف می شد. در روم باستان از نخود در سوپ ها و کباب ها استفاده میشده است. در اعتقاد مردم روم و یونان در قرنها پیش، از نخوددر داستانهای خدای فلسفی ونوس (خدای عشق، زیبایی و باروری) نام برده شده است، زیرا به نظر می رسید که نخود، مزایای زیادی برای تولید مثل دارد.
اندکی بعد استفاده از نخود در سراسر خاورمیانه نیز گسترش یافت و به یکی از اصلیترین مواد در رژیم غذایی سنتی کشورهای خاورمیانه قرار گرفت. نخود اخیرا در کانون توجه آمریکای شمالی نیز قرار گرفته است.

فواید نخود برای سلامتی
نخود منبع خوبی از پروتئین و فیبر، آهن، روی، فسفر، ویتامین B و دیگر مواد غذایی است. به دلیل وجود این ویتامین ها و مواد مغذی، نخود به روش های مختلف به سلامت بدن کمک میکند. در این مقاله از یزد نیوز شش خاصیت نخود را بررسی خواهیم کرد.

1. کنترل قند خون
نخود، مانند همه حبوبات، سرشار از کربوهیدرات است که بدن قادر به هضم آرام و استفاده از انرژی آن است. برخی از کربوهیدرات ها به سرعت سطح قند خون را بالا می برند اما نخود شامل نشاسته است که نوعی کربوهیدرات است که باعث افزایش ناگهانی قند خون نمیشود.

بیشتر بخوانید:  تاثیر نوشیدن آب بر سلامت پوست و مو

2. کاهش وزن و لاغری
نخود پروتئین و فیبر بالایی دارد، که به شما کمک می کند تا با مصرف کالری کمتر احساس سیری کنید و غذای زیاد و نوشیدنی های ناسالم را محدود کنید. فیبر موجود در نخود به طور ویژه باعث کاهش وزن میشود.

3. بهبود عملکرد دستگاه گوارش
همانطور که گفتیم نخود حاوی مقدار زیادی فیبر است. فیبر باعث سرعت بخشیدن به حرکت غذاها در روده و افزایش سرعت هضم میشودو به کاهش علائم یبوست کمک می کند.
فیبر همچنین به تعادل pH و باکتری های داخل روده کمک می کند، باکتری های سالم را افزایش می دهد و همچنین باکتری های ناسالم را کاهش می دهد. عدم تعادل در باکتری فلور روده اغلب باعث بروز بسیاری از مشکلات گوارشی میشود.

4. محافظت در برابر بیماری های قلبی و سرطان
همانطور که گفتیم نخود به کاهش سطح کلسترول خون و فشار خون بالا کمک میکند و از بدن در برابر بیماری های قلبی محافظت میکند. این موضوع ممکن است به دلیل مقدار بالای فیبر موجود در نخود باشد.
نخود همچنین احتمال سکته مغزی را کاهش میدهد. در واقع مطالعات نشان می دهد که قرار دادن نخود در رژیم غذایی به کاهش احتمال حمله قلبی و همچنین به تعادل کلسترول “بد” کمک کند.
مطالعات همچنین نشان داده است که نخود به دلیل فیبر بسیار بالا خطر ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان کولونرا کاهش میدهد.

5. تامین ویتامین ها و مواد معدنی ضروری بدن
نخود دارای سطوح بالای آهن، روی، فولات، فسفر و ویتامین B است که برای گیاهخوارانی که به دلیل اجتناب از مصرف محصولات حیوانی ممکن است دچار کمبود برخی مواد مغذی شوند، بسیار مهم است. نخود منبع عالی فولات یا همان ویتامین B6 است که برای تولید سلول های جدید مهم است، زیرا نقش کپی و سنتز DNA را ایفا می کند.
همچنین به بدن کمک می کند تا علاوه بر پروتئین (به شکل اسیدهای آمینه) از ویتامین های B دیگر نیز استفاده کند. کمبود فولات می تواند باعث کم خونی، ضعیف شدن سیستم ایمنی و ایجاد مشکل در هضم شود؛ و برای زنان باردار، کمبود آن می تواند به نقص عصبی جنین منجر شود.
نخود همچنین حاوی روی است. روی یک ماده معدنی ضروری است که در بیش از 100 واکنش آنزیمی مهم در بدن نقش دارد. روی در عملکردهای بدن از جمله محافظت در مقابل آسیب های رادیکال آزاد (که همچنین آسیب اکسیداتیو نامیده می شود) نقش دارد. به بهبود هرچه سریعتر زخم کمک می کند، نقش کپی DNA را ایفا می کند و به تشکیل هموگلوبین در خون کمک می کند.
کمبود روی همچنین می تواند باعث بیماری هایی مثل سرماخوردگی، سندرم روده تحریک پذیر، مشکلات گوارشی مانند اسهال، کاهش سلامت چشم، ناباروری و ریزش مو شود.

بیشتر بخوانید:  تقویت سلامت با عسل ماده‌ای که معجزه می‌کند!!

6. منبع بزرگ پروتئین
پروتئین برای بدن ضروری است و نقش مهمی در تمامی عملکردهای بدن، از اندام های بدن، عضلات، بافت ها و حتی هورمون ها دارد. مصرف پروتئین به اندازه کافی به شما کمک می کند به طور طبیعی روند پیری را کند کنید.
پروتئین ها کمک می کنند تا هموگلوبین ساخته شود. همچنین باعث کنترل قند خون، کمک به ساخت و نگهداری عضلات، انرژی پایدار، مبارزه با باکتری ها و بهبود زخم ها و صدمات نیز میشود.
مصرف نخود به کودکان و گیاهخواران که بیشتر از بقیه افراد در معرض خطر کمبود پروتئین قرار دارند توصیه میشود.
مصرف مقادیر کافی پروتئین به صورت منظم می تواند موجب کاهش خطر ابتلا به مشکلاتی از جمله ضعف عضلانی، خستگی، مشکلات چشم مانند آب مروارید، مشکلات قلبی، مشکلات پوست، عدم تعادل هورمون شود.

اثرات جانبی نخود
بعضی از افراد هنگام مصرف نخود به دلیل مقدار بالای فیبر و نشاسته آن دچار مشکلات گوارشی میشوند. اگر برای شما نیز این اتفاق رخ میدهد، ابتدا بگذارید نخود رخیس بخورد سپس از آن استفاده کیند. این روش کمک می کند تا ترکیبات خاصی که می تواند باعث مشکلات گوارشی از جمله گاز و نفخ شود از بین برود.

ارزش غذایی نخود
مواد مغذی موجود در یک فنجان نخود:

کالری: 268
فیبر: 12.5 گرم
پروتئین: 14.5 گرم
چربی: 4.2 گرم
منگنز: 84٪
فولات: 71٪
مس: 29٪
فسفر: 28٪
آهن: 26٪
روی: 17٪

مقالات مشابه

, , , ,
نوشتهٔ پیشین
روش نگهداری خرما
نوشتهٔ بعدی
طرز تهیه کیک بیسکوییت لیمویی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست