نوشیدنی هایی برای رفع عطش

آشپزی
بدون دیدگاه

نوشیدنی هایی برای رفع عطش

نوشیدنی هایی برای رفع عطش

یکی از مهمترین روش های درمانی برای رفع عطش و تشنگی ، خوردن شربت های سنتی است. فصل گرما که فرا می ‌رسد مصرف نوشیدنی ‌های خنک نیز زیاد می‌ شود. معمولا جوان ترها برای رفع عطش و تشنگی ، آب معدنی، نوشابه، ماءالشعیر و آبمیوه‌ های صنعتی امروزی را می‌ پسندند، ولی قدیمی ‌ترها برای رفع تشنگی و گرمازدگی مصرف انواع شربت‌ های خانگی و گیاهی را به نوشیدنی‌ های صنعتی ترجیح می ‌دهند.

شربت خاکشیر، تخم شربتی، سکنجبین و… از جمله نوشیدنی ‌های سنتی و وطنی هستند که قدیمی‌ ها نوشیدن آن ها را برای رفع عطش و خنک شدن بسیار کارساز می ‌دانند. آن ها معتقد هستند شربت این گیاهان با تعادل در تعریق بدن از گرمازدگی جلوگیری می‌ کند و می ‌تواند برای مدت زیادی آب بدن را تامین کرده و فرد را از تشنگی مفرط مصون دارد.

شربت خاکشیر نوشیدنی سنتی رفع عطش

خاکشیر دو نوع دارد: یکی تلخ که دانه‌ های آن ریز و رنگ آن مایل به قرمز است و گونه دیگر شیرین که دانه‌ های آن بزرگ ‌تر و رنگ آن قرمز تیره است البته به اعتقاد برخی متخصصان این دو نوع خاکشیر از یک گیاه به وجود می ‌آیند و تغییر رنگ شان به خاطر کهنگی یا تازگی‌ شان است.

دانه‌ های خاکشیر ضد عفونی ‌کننده، ضد انگل و تب‌ بر هستند و به رفع التهاب کلیه کمک می ‌کنند. این دانه‌ ها با کمی شکر، گلاب و آب سرد بسیار ملین و خنک بوده و از سرگیجه، تب، بی حالی، تهوع و بی ‌اشتهایی ناشی از گرمازدگی می ‌کاهند.

دانه‌ های خاکشیر از بی حالی، تهوع و بی ‌اشتهایی ناشی از گرمازدگی می ‌کاهند.
شربت خاکشیر همچنین مقوی معده و هاضمه بوده، اشتها و میل جنسی را زیاد می ‌کند و مصرف آن در دوران بارداری بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید:  سوپ جوانه گندم
.

دانه‌ های خاکشیر وقتی در مجاورت آب قرار می ‌گیرند می ‌توانند چندین برابر وزن خود آب جذب کرده و متورم شوند. در نتیجه این دانه‌ ها آب زیادی را در بدن نگه داشته و وقتی بدن به تعریق افتاده و با کمبود آب مواجه می‌ شود از ذخیره ی آب آن ها استفاده می ‌کند بنابراین مصرف این شربت را در روزهای گرم سال و در ساعات اوج گرما که مجبور به خروج از منزل هستید یا اگر به گرما حساسیت دارید توصیه می ‌کنیم.

رفع عطش و تشنگی با شربت عرق بیدمشک

بیدمشک نوعی بید است ولی این درخت در اول بهار و قبل از آنکه برگ بدهد، گل‌های زیبا و خوشبویی دارد. عرق بیدمشک از گل‌های این نوع بید که در ارومیه بسیار زیاد است، تهیه می‌شود.

گلاب که همان اسانس گل محمدی است، خواص دارویی زیادی دارد، از آن جمله می‌توان به ضد اسهال، ضد التهاب، افزایش‌دهنده میل جنسی، ضد نفخ، مقوی قلب، خلط‌آور، مقوی معده و اشتهاآور بودن آن اشاره کرد .

گاهی از عرق بیدمشک بدون رقیق کردن استفاده می‌شود که خواصی نظیر تقویت‌کننده، آرام‌بخش، ضد گرمازدگی و مقوی قلب دارد. گاهی نیز به صورت شربت آن را رقیق و مقداری شکر به آن اضافه می‌شود.

عرق بیدمشک علاوه بر ضد عطش بودن، خاصیت آرام‌بخشی و تقویت قلب نیز دارد و مطالعه‌های اخیر خواصی را که از قدیم به تجربه به آن نسبت می‌دادند، از نظر علمی به اثبات رسانده‌اند.

شربت سکنجبین برای رفع عطش و تشنگی

شربت سکنجبین دارای طبیعت سرد و خنک بوده و برای رفع عطش مفید می باشد

بیشتر بخوانید:  خورشت آلو مسما

از نوشیدنی‌ های دیگری که اغلب قدیمی ‌ها از آن استفاده می ‌کنند شربت سکنجبین است. این شربت وطنی دارای طبیعت سرد و خنک بوده و تمام منافع سرکه را دارد و به صفرابر مشهور است.

هنگامی که شربت سکنجبین را با یخ خنک کرده! و به همراه خیار رنده شده بنوشند تشنگی را رفع و از التهاب ناشی از گرما می‌ کاهد.! بنابراین اگر مثل گذشته از مهمانان خود با شربت خاکشیر،! سکنجبین یا تخم‌ شربتی پذیرایی کنید در حق آن ها محبت فراوانی کرده‌ اید.

.

البته ناگفته نماند که این شربت ‌‌های وطنی بسیار! چاق‌ کننده هستند. از این رو مصرف بدون شکر آن ها را به! افراد چاق و دیابتی توصیه می‌ کنیم.

از آن جا که این روزها شربت ‌های سنتی توسط برخی! دستفروشان در گوشه و کنار خیابان‌ ها در شرایط کاملا غیر بهداشتی با یخ‌ ها و آب آلوده تهیه !و عرضه می ‌شوند بنابراین بهتر است! این شربت ‌ها را به صورت خانگی تهیه و برای خارج از منزل همراه ببرید.

رفع عطش و تشنگی با تخم شربتی
علاوه بر خاکشیر دانه‌ های سیاه ‌رنگی که مردم به آن تخم! شربتی می ‌گویند نیز وجود دارد که این دانه‌ ها هم مثل خاکشیر عمل کرده و خاصیت! خنک ‌کنندگی و رفع عطش دارند.

دانه های تخم شربتی خاصیت خنک ‌کنندگی و رفع عطش و تشنگی دارند.

شربت عسل با تخم شربتی برای رفع عطش و تشنگی

مواد لازم:

آب: یک لیوان

عسل: یک قاشق غذاخوری

تخم شربتی: یک قاشق مرباخوری

روش تهیه:

تخم شربتی را شسته، عسل را با مقداری! آب ولرم حل کرده، بعد تخم شربتی و عسل را با آب ترکیب می کنیم. اندکی زمان لازم !است تا تخم شربتی لعاب بیندازد.

بیشتر بخوانید:  دستور پخت پیتزا چیکن آلفردو

شربت! رفع عطش و تشنگی,شربت تخم شربتی, نوشیدنی سنتی

خواص تخم شربتی :

تخم شربتی در حقیقت دانه های گیاه ریحان است! که چون دارای ترکیبات لعاب دار است به صورت! محلول در آب (شربت) استفاده می شود.

لعاب این دانه ها پس از جذب آب به صورت ژله ای !درمی آیند و چون در خود آب ذخیره می کنند برای رفع عطش مورد استفاده !قرار می گیرند. البته چون این حالت ژلاتینی حاوی آب! زیادی است، می توانند انسان را تا مدت ها سیر نگه دارد و از این خاصیت به عنوان کاهش! دهنده اشتها و لاغری استفاده می شود.

تخم شربتی دارای مقادیر زیادی فیبر، پروتئین،! امگا ۶ و امگا ۳، آنتی اکسیدان، کلسیم، پتاسیم، منیزم و آهن است.

به کاهش فشار خون و قند خون کمک می کند.! اگر شما تخم شربتی را با غذای خود بنوشید، خاصیت ژله بودن آن، باعث می شود! که مواد نشاسته ای به تدریج شکر موجود در خود را آزاد کنند! و به این ترتیب شما به طور تدریجی انرژی متعادل در طول روز خواهید داشت.

توجه داشته باشید که این دانه های ریز حاوی !گلوتن هستند و اگر شما عدم تحمل به گلوتن دارید نباید این ترکیب را مصرف کنید.

تخم شربتی همچنین باعث کاهش فشارخون! می شود ولی بهتر است در مصرف سالمندانی که داروی ضدفشار! مصرف می کنند، ملاحظاتی داشته باشیم.

مصرف این دانه ها برای افرادی که داروهای! ضد انعقاد می خورند نیز توصیه نمی شود.

نوشیدنی هایی برای رفع عطش نوشیدنی هایی برای رفع عطش نوشیدنی هایی برای رفع عطش نوشیدنی هایی برای رفع عطش نوشیدنی هایی برای رفع عطش نوشیدنی هایی برای رفع عطش نوشیدنی هایی برای رفع عطش نوشیدنی هایی برای رفع عطش نوشیدنی هایی برای رفع عطش نوشیدنی هایی برای رفع عطش

مقالات مشابه

نوشتهٔ پیشین
طرز تهیه لیموناد هندوانه
نوشتهٔ بعدی
نوشیدنی های خنک برای رفع تشنگی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست