نکات آرد سوخاری

سبک زندگی

آرد سوخاری چگونه تهیه می‌شود؟

ـ آرد سوخاری معمولا از نان‌های حجیم تهیه می شود. این نان‌ها به نحوی حرارت می‌بینند که رطوبت آنها گرفته می‌شود و خشک می‌شوند. در واقع، آرد سوخاری و نان سوخاری ۲ محصول از یک خانواده هستند. این نان در اثر حرارت دوباره، رطوبتش را از دست می‌دهد و خشک، قهوه ای و برشته می‌شود.

باید به شکل آرد درآید؟

ـ بله! آرد سوخاری از تبدیل نان خشک شده به آرد به دست می‌آید. در حال حاضر آردهای سوخاری‌ای که در بازار وجود دارند، به این شکل تهیه می‌شوند. در واقع، نان تستی موجود در بازار در صورت عدم فروش و فاسد نشدن به علت بیات شدن و غیر قابل مصرف بودن آنها به کارخانه مرجوع می‌شود و با گرم کردن نان در فر آن را خشک می‌کنند.
هم چنین نان‌هایی که دچار مشکلاتی مانند شکل و قالب نیز این فرآیند را طی می‌کنند. بعد از خشک شدن نان، آنها را آسیاب کرده و در بسته‌هایی تحت عنوان آرد سوخاری به بازار عرضه می‌شود.

آرد سوخاری در صنعت

ـ اساس کار به همین شکل است؛ یعنی برای تهیه آرد سوخاری، نان ۲ بار در فرآیند پخت قرار می گیرد و تهیه آن به طور مستقیم از آرد معمولی امکان پذیر نیست. حتی در مواردی که بازار مصرف آرد سوخاری زیاد است، برخی نان‌ها برای تبدیل به آرد سوخاری، پخته می شوند. در هر صورت آرد سوخاری فقط با پخت مجدد نان به دست می‌آید.

پخت دوم نسبت به پخت اول متفاوت است؟
ـ بله؛ پخت نان در مرحله اول یک پخت عادی است ولی در مرحله دوم پخت هم طولانی تر و هم حرارت ملایم تر است. درواقع مرحله دوم پخت برای از دست رفتن باقی مانده آب و خشک شدن کامل نان به انجام می رسد. تغییر رنگی هم که در آن مشاهده می شود به دلیل واکنش میلارد و نیز کاراملیزه شدن است و هر چه مدت زمان پخت دوم در این نان ها طولانی تر باشد، رنگ آرد تیره تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:  5 تمیز کننده خانگی جایگزین پاک کننده های شیمیایی

یکی از مسائل در فرآیند تولید نان، تولید ماده سرطان زای آکریلامید در فرآیند حرارت دهی است. این حرارت مجدد میزان آکریلامید آرد سوخاری را بیشتر نمی‌کند؟

ـ بله، در اصل آکریلامید در اثر حرارت دیدن موادغذایی به خصوص در چیپس، نان و گوشت به وجود می‌آید. بنابراین حرارت دیدن مجدد نان برای تولید آرد سوخاری، باعث می‌شود که این محصول، آکریلامید بیشتری داشته باشد. علاوه بر آن، بعد از این ۲ مرحله پخت آرد سوخاری در کارخانه، این محصول بار دیگر نیز در منازل همراه با موادغذایی سرخ کردنی حرارت می‌بیند و این عمل نیز باعث ازدیاد بیشتر آکریلامید در آن می‌شود.

برای نگهداری آردهای سوخاری شرایط ویژه‌ای لازم است؟

ـ در اصل نگهداری موادغذایی ارتباط مستقیمی با میزان رطوبت آن دارد. زیرا یکی از شرایط رشد میکروارگانیسم‌ها در موادغذایی وجود رطوبت در آن است و هرچقدر میزان آن کمتر باشد، رشد این عوامل در آن پایین تر خواهد بود. رطوبت در آرد سوخاری بسیار پایین است و اگر آن را در جای خشک و خنک نگه داریم، مشکل چندانی به وجود نخواهد آمد و می‌توان آرد سوخاری را تا مدت طولانی (مثلا ۶ ماه) ذخیره کرد. البته باید به نکاتی مثل اکسید شدن روغن موجود اشاره کرد.

نشانه‌های فاسد شدن آرد سوخاری چیست؟

ـ در بیشتر موارد، تشخیص فاسد شدن آرد سوخاری توسط افراد عادی امکان پذیر نیست ولی اگر بخواهیم ویژگی‌ای برای این موضوع در نظر بگیریم، بوی خاصی است که به اصطلاح به آن بوی «نا» می‌گویند. اگر آرد سوخاری بوی کهنگی و نا بدهد، توصیه می‌گردد که مصرف نشود. با تغییر رنگ آرد هم می‌توان برای پی بردن به فاسد شدن آن توجه کرد.

بیشتر بخوانید:  باقيمانده غذاها را چطور نگهداری كنيم؟

 

مقالات مشابه

نوشتهٔ پیشین
طرز تهیه دمپخت ماهی بوشهری لخ لاخ
نوشتهٔ بعدی
طرز تهیه پنکیک رولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست