همه چیز درباره خوراکی ها و نمادهای شب یلدا

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. تغذیه سالم
  4. chevron_right
  5. همه چیز درباره خوراکی ها و نمادهای شب یلدا

همه چیز درباره خوراکی ها و نمادهای شب یلدا

تغذیه سالم

همه چیز درباره خوراکی ها و نمادهای شب یلدا

چیزی در مورد نمادهای شب یلدا می‌دانید؟ چرا انار و هندوانه نماد شب یلدا هستند؟ آجیل شب یلدا نماد چیست؟ در این مقاله از سایت برکه فود می‌توانید با فلسفه خوراکی‌ها و نمادهای شب یلدا به طور کامل آشنا شوید.

در شب یلدا خوردن و قرار دادن برخی خوراکی‌ها در سفره یلدا اهمیت زیادی دارد. هر یک از این خوراکی‌ها فلسفه‌ای جداگانه دارند و از زمان‌های دور به عنوان نماد شب یلدا در سفره یلدای ایرانیان قرار می‌گرفتند.

۱- انار از نمادهای شب یلدا

انار قرمز نیز درست همانند هندوانه یکی از میوه های شب یلدا است که از دیرباز تاکنون خوردن آن جزو ثابت آداب و رسوم شب یلدا محسوب می‌شود. انار قرمز از نمادهای شب یلدا است و در سفره یلدا یادآور خورشید و نشانه برکت، شادی و زایش است.

خوردن انار در این شب می‌تواند انرژی را افزایش دهد و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. به علاوه انار از میوه خدایان است و در دین زرتشت مقدس شمرده می‌شود. درخت انار از درختان مینویی است و در آیین زرتشت نیز از شاخه‌ها و میوه انار استفاده می‌شود.

به علاوه از خواص انار این است که خون را تصفیه می کند و این موضوع به عنوان نماد زندگی دوباره در شب یلدا معنا می‌شود. جالب است بدانید که میوه انار در آیین کهن ایرانیان نماد خورشید بوده و از همین رو قرار دادن آن در سفره یلدا اهمیت زیادی داشت.

انار سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان های مفید است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین حفظ سلامت اهمیت زیادی دارد. خوردن انار در روزهای سرد می تواند از شما در برابر سرماخوردگی و بیماری محافظت کند.

بیشتر بخوانید:  خواص نمک دریایی برای زیبایی

۲- هندوانه از مهم‌ترین خوراکی‌های شب یلدا

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

خوردن هندوانه در شب یلدا از زمان ایران باستان تا به امروز ادامه پیدا کرده است. این میوه خنک و فوق العاده شیرین یکی از مهم‌ترین خوراکی‌های شب یلدا است که از سال‌ها پیش در سفره ایرانیان باستان نیز قرار می‌گرفت. در مورد خوردن هندوانه در شب یلدا نظرات متعددی وجود دارد. برخی بر این باور هستند که هندوانه به عنوان یکی از نمادهای شب یلدا نشانه آبادانی و پیشبرد زندگی است.

برخی معتقد هستند که خوردن هندوانه در شب یلدا به دلیل خداحافظی با این میوه تابستانی و شروع فصل سرما است. عده‌ای دیگر بر این باور هستند که قرمزی هندوانه می‌تواند نماد دوستی، آسودگی، عشق و آبادانی باشد.

به علاوه قرمزی هندوانه نماد خورشید است و گرمای آن می‌تواند در طول زمستان از ما در برابر بیماری‌ها محافظت کند. گرد بودن هندوانه نیز درست مثل گردی کره زمین نماد زندگی است. سفیدی روی پوست هندوانه نشانه صلح و آرامش است و دانه‌های آن نماد باروری و تولید مثل هستند.

۳- آجیل شب یلدا نماد چیست؟

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

جیل شب یلدا که جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های شب یلدا دارد، نماد برکت، فراوانی و شادکامی است. برخی معتقد هستند که آجیل شب یلدا بعداً به سفره یلدا اضافه شد و برخی دیگر بر این باور هستند که ایران در قدیم نیز در سفره‌های یلدایی خود از آجیل استفاده می‌کردند.

آجیل یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های شب یلدا است که امروزه شکل آن کمی نسبت به گذشته تغییر کرده است. در قدیم برای آجیل یلدا بیشتر از میوه‌های خشک، تخمه، گردو و کشمش استفاده می‌شد. اما امروزه بسیاری از خانواده‌ها برای تدارک آجیل شب یلدا از انواع مغزها مثل فندق، بادام، پسته و… استفاده می‌کنند. از دیگر تنقلات و آجیل‌های شب یلدا می‌توان به نخود برشته، گندمک، شاهدانه، سنجد و برنجک نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:  ۷ روش درمانی برای رفع موهای نازک و کم پشت

آجیل شب یلدا به منظور نزدیک‌تر شدن افراد فامیل و همچنین از بین رفتن کینه‌ها در سفره یلدا قرار می‌گیرد. در گذشته برای تهیه آجیل شب یلدا از کشمش سبز، گردو، فندق، انجیر خشک، توت خشک، خرما، برگه زرد آلود و هلو استفاده می‌شد. اما امروزه این آجیل شکل‌های متنوع‌تر و متفاوت‌تری به خود گرفته است.

به علاوه آجیل شب یلدا در دسته سالم‌ترین تنقلات قرار می‌گیرد و طبع گرمی دارد. از همین رو مصرف آن در کنار هندوانه و انار که طبع‌شان سرد است می‌تواند به جلوگیری از سردی در افراد بلغمی و سرد مزاج کمک کند.

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات مشابه

, ,
نوشتهٔ پیشین
طرز تهیه اسفناج پلو با مرغ
نوشتهٔ بعدی
دستور پخت کیک آناناس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست