ویتامین B6 (پیریدوکسین) چیست و چه خواصی دارد؟

تغذیه سالم

ویتامین B6 (پیریدوکسین) چیست و چه خواصی دارد؟

ویتامین B6 که با نام پیریدوکسین نیز شناخته می شود یک ویتامین محلول در آب می باشد که بدن برای انجام بسیاری از عملکردهای خود از جمله انتقال دهنده های عصبی، ایجاد سلول های قرمز خون، متابولیسم پروتئین و چربی و کربوهیدرات به آن نیاز دارد . بدن شما قادر به ساخت این ویتامین نمی باشد در نتیجه باید آن را از طریق مواد غذایی یا مکمل ها دریافت کنید، متاسفانه رژیم های غذایی امروزی فاقد این ویتامین می باشند و اکثر مردم جهان با فقر آن روبرو هستند. مصرف این ویتامین می تواند مانع بسیاری از بیماری ها شود.در ادامه این مقاله از برکه فود به بررسی فواید آن می پردازیم.

خواص ویتامین B6 برای سلامت بدن:

همانطور که می دانید این ویتامین عملکردهای زیادی در بدن دارد و نقش مهمی در بیش از ۱۰۰ واکنش آنزیمی بازی می کند.

عملکرد مغز:
ویتامین B6 می تواند عملکرد مغز را افزایش دهد. یکی از مطالعات منتشر شده در مجله American Journal of Clinical Nutrition نشان می دهد افرادی که غلظت بالای این ویتامین را داشته اند در دو سنجش عملکرد حافظه بهتر ظاهر شده اند. این ویتامین برای انتقال نورون ها در مغز ضروری است.

محققان دانشگاه اکسفورد انگلستان به این نتیجه رسیده اند که مصرف دوز بالای ویتامین های B برای افراد کهنسالی که مشکلات شناختی خفیف دارند مفید خواهد بود. این موضوع می تواند خطر ابتلا به دمانس را کاهش دهد.

ویتامین B6 کم خونی را کاهش می دهد:
این ویتامین به دلیل تولید هموگلوبین نقش بسزایی در کاهش کم خونی دارد . هموگلوبین پروتئینی است که اکسیژن را به سلول های شما می رساند وقتی میزان هموگلوبین در بدن کافی نباشد سلول های شما اکسیژن کافی دریافت نمی کنند و این مسئله باعث می شود شما دچار کم خونی با احساس ضعف و خستگی شوید.

بیشتر بخوانید:  20 تا از خواص شگفت انگیز و نحوه مصرف گلاب برای پوست

ویتامین B6 می تواند علائم PMS را کاهش دهد:
ویتامین ب ۶ درکاهش علائم سندرم قبل از قاعدگی یا PMS بسیار موثر می باشد این ویتامین به دلیل نقش پررنگی که در انتقال دهنده های عصبی دارد تنظیم کننده خلق و خو و احساسات می باشد و می تواند میزان افسردگی و تحریک پذیری ناشی از این دوران را کاهش دهد به طوری که مطالعه انجام شده بر روی تعدادی از زنان که دچار سندرم پی ام اس می شوند نشان داد که مصرف ۵۰ میلی گرم از این ویتامین همراه با منیزیم می تواند این علائم را کاهش دهد.

حالت تهوع در طول دوران بارداری:
مطالعه منتشر شده در American Journal of Obstetrics and Gynecology نشان می دهد که پیرودوکسین می تواند شدن حالت تهوع در دوران بارداری را کاهش دهد. با اینحال مطالعات با کیفیت تری برای تایید این یافته نیاز است. بدون مشورت پزشک مکمل مصرف نکنید.

محافظت در برابر آلودگی هوا:

مطالعه منتشر شده در PNAS نشان می دهد ویتامین B6 می تواند از بدن در برابر آلودگی هوا محافظت کند. اینکار با کاهش اثر آلودگی بر روی اپی ژنوم انجام می شود.

ویتامین B6 می تواند گرفتگی عروق و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد :
تحقیقات نشان داده است که افرادی که سطح پایین از ویتامین ب۶ را دریافت می کنند نسبت به افرادی که سطح بالاتری از ویتامین ب۶ را دریافت می کنند بیشتر دچار بیماری های قلبی و عروقی می شوند . این مسئله به دلیل نقش این ویتامین در کاهش سطح اسید آمینه هموسیستئین می باشد .

بیشتر بخوانید:  خواص زنجبیل

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات مشابه

,
نوشتهٔ پیشین
طرز تهیه کیک لحاف
نوشتهٔ بعدی
علامت خونه ای که سوسک داره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست