چه راه حل هایی برای رفع تشنگی در ماه رمضان وجود دارد

تغذیه سالم
بدون دیدگاه

راه های زیادی برای رفع تشنگی در ماه رمضان وجود دارد که می توان با مصرف نوشیدنی های مخصوص ماه رمضان در هنگام افطار تا سحر در طول روز از شدت تشنگی بکاهیم و کمتر دچار ضعف شویم که در ادامه با این راه های رفع تشنگی آشنا خواهیم شد.

با آمدن ماه میهمانی خدا یکی از دغدغه های اصلی روزه داران رفع تشنگی در ماه رمضان است تا در درطول روز دچار ضعف نشوند، اما همانطور که می دانید تحمل گشنگی خیلی ساده تر از تحمل تشنگی است زیرا ۷۰ درصد بدن از آب تشکیل شده و طبیعی است که با کمبود آب در بدن مواجه شویم. پس باید با استفاده از راه های ساده به  رفع تشنگی بپردازیم  که این کار با برنامه ریزی سالم غذایی در ماه رمضان ممکن است.

راهکار های مناسب برای رفع تشنگی در ماه رمضان

برای جبران کمبود آب بدن باید در فاصله بین افطار تا سحر این کمبود را جبران کنیم، همانطور که می دانید بهترین راه برای از بین بردن تشنگی در ماه رمضان خوردن آب است و که هیچ جایگزینی هم ندارد، البته می توان از نوشیدنی هایی که پایه آب در آنها است هم استفاده  که در ادامه با  نوشیدنی هایی که می توان تا حد زیادی به رفع تشنگی در ماه رمضان  بپردازند اشاره می کنیم.

شربت کاسنی

به دلیل طبیعت خنک این گیاه برای ایام ماه رمضان بسیار مناسب است. خوردن شربت کاسنی موجب خنک شدن بدن و رفع عطش می شود که در صورت خوش طعم شدن می توانید با کمی گلاب مخلوط کنید.

بیشتر بخوانید:  بهترین آبمیوه ها برای مقابله با یبوست

 

شربت خاکشیر و تخم شربتی

همه می دانند که خاکشیر و تخم شربتی هر دو ضد عطش هستند که این ذرات کوچک قابلیت نگهداری آب را دارند که بعد از خوردن به تدریج آن را به بدن می رساند که همین باعث می شود تا مدت زیادی احساس تشنگی نکنیم. سعی کنید این شربت را بدون شکر میل کنید.

 

مصرف سبزیجات

استفاده از سبزیجات در وعده سحری به رفع تشنگی در ماه رمضان روز کمک فراوانی می کند. سبزیجات و میوه ها ( خیار، هندوانه،سبزی خوردن، کاهو و ..) به دلیل اینکه آب زیادی در خود دارند به آهستگی در بدن جذب می شود و این احساس تشنگی دیر تر به سراغمان می آید.

استفاده از دم کرده نعناع

برای رفع تشنگی در ماه رمضان استفاده از دم کرده برگ های نعناع در فاصله بین افطار تا سحر باعث رفع تشنگی خواهد شد. همچنین استفاده از شربت نعناع هم همین خاصیت را دارد.

 

آب نارگیل

آب نارگیل یکی از بهترین و طبیعی‌ترین نوشیدنی‌هایی است که می‌توانید برای رفع تشنگی در ماه رمضان از آن استفاده کنید البته فقط در صورت طبیعی و خالص بودن آن را استفاده کنید و به هیچ عنوان از آب میوه های که حاوی نگهدارنده هستند استفاده نکنید.

دم نوش گل گاو زبان با لیمو عمانی

دم کرده این گیاه با لیمو و اضافه کردن نبات و مصرف آن در بین افطار تا سحر  کمک فراوانی به رفع تشنگی در ماه رمضان  خواهد کرد که علاوه بر آن موجب آرامش فرد و خواب بهتر می شود.

بیشتر بخوانید:  آش عباسعلی

 

شربت آبلیمو

خوردن شربت آبلیمو قبل از سحر باعث می شود تا بزاق دهان بیشتر ترشح شود که خود باعث رفع تشنگی خواهد شد.

شربت سکنجبین و خیار

استفاده از شربت سکنجبین به همراه خاکشیر در برطرف کردن تشنگی بسیار موثر است. این نوشیدنی یکی از پرطرفدار ترین نوشیدنی ها در ماه رمضان است.

 

مصرف شیر و عسل

هنگام افطار بهتر است که از شیر ولرم همراه با مواد دارای قند طبیعی مانند خرما، عسل یا انگور شیرین استفاده کنید زیرا این مواد شیرین طبیعی برای تنظیم قند خون بسیار مفید و موثر است.

 

مصرف وعده های مفید

استفاده از مواد غذایی گرم در وعده افطار مانند: سوپ، شیر برنج، شیر گرم، فرنی گرم، حلیم، آش که اغلب بدون روغن هستند باعث به وجود آمدن تعادل میزان آب در فرد روزه دار می شود که خود باعث رفع تشنگی در ماه رمضان می شود.

توصیه هایی مفید در ماه رمضان

  • به هیچ عنوان در وعده های سحر و افطار از غذاهای چرب و سرخ کرده استفاده نکنید زیرا دچار عطش فراوان در طول روزه داری خواهید شد.
  • استفاده از چای زیاد باعث بیشتر تشنه شدن می شود پس میزان خوردن آن را کنترل کنید.
  • از نخوردن وعده سحر اجتناب نکنید زیرا باعث افزایش تشنگی و گرسنگی در طول روز خواهد شد.
  • استفاده از گوشت در وعده سحر به دلیل آن که پروتئین دارد و پروتئین برای جذب نیاز به آب فراوان دارد باعث تشنگی شما خواهد شد.
  • از مصرف غذا های تند و پر ادویه دوری کنید چرا که در طول روز نایی برای شما نخواهد گذاشت و عطش فراوانی را به دنبال خواهد داشت.
  • در وعده سحر از مصرف بی رویه نمک و خوردن غذاهای شور اجتناب کنید و به جای آن برای طمع دار کردن غذاهایتان از لیمو ترش استفاده کنید.
  • استفاده از نوشیدنی هایی کافئین علاوه بر این که هیچ گونه فایده ای برای بدن ندارد بلکه باید از بین رفتن آب بدن هم می شود که در نتیجه فرد دچار عطش فراوان خواهد شد.
  • سعی کنید در طول روزه داری از ایستادن در زیر نور خورشید بپرهیزید چرا که موجب تعریق و از دست دادن آب بدن می شود.
  • در فاصله سحر تا افطار سعی کنید حداقل ۸ لیوان آب بنوشید .
  •  استفاده از کشمش در طول افطار تا سحر توصیه فراوان می شود.
  • برای پیشگیری و رفع  تشنگی در ماه رمضان و در طول روز  ماست را به همراه اسفرزه استفاده کنید.
  • از نوشیدن آب یخ در هنگام افطار جدا خودداری کنید زیرا عواقب بدی برای معده خواهد داشت.
  • به این نکته توجه داشته باشید که خوردن آب هر چه بیشتر در سحری هیچ کمکی به رفع تشنگی در طول روز نمی کند زیرا آب اضافی از طریق کلیه دفع خواهد شد. اگر می خواهید در طول روز دچار تشنگی نشوید باید احتیاج بدن را در فاصله افطار تا سحر جبران کنید.
بیشتر بخوانید:  آش شیر

مقالات مشابه

, , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
دلمه کباب
نوشتهٔ بعدی
خواص عناب خشک

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.