کوکو مرغ شمالی با سیب‌زمینی

آشپزی
بدون دیدگاه

 

تا به حال «کوکو» را به عنوان شام عروسی میل کرده‌اید؟ اصلا می‌دانستید «کوکو مرغ بادکوبه‌ای» یا همان کوکو مرغ شمالی یکی از غذاهای محبوب عروسی و مهمانی‌های مهم و رسمی در تمام شهرهای استان گیلان است؟ «کوکو مرغ شمالی» یا «چغترمه‌ بادکوبه‌ای» یکی از محبوب‌ترین غذاهای محلی مراسم عروسی در گیلان است و اتفاقا از آن دست غذاهایی است که هیچ‌کس به عنوان شام عروسی یا مهمانی در کنار سایر غذاها دست رد به سینه آن نمی‌زند. صبح روز عروسی هم مادر عروس همراه با یک صبحانه مفصل یک دیس پر کوکو مرغ بادکوبه‌ای را هم به خانه عروس و داماد می‌فرستد.

 

 

مواد لازم

 

تخم‌مرغ: ۶ عدد

سینه مرغ: ½ یک سینه بزرگ و بدون پوست

قارچ: یک بسته بزرگ

هویج: یک عدد بزرگ

سیب‌زمینی: ۱ عدد کوچک

نخودفرنگی پخته: ½ پیمانه

پیاز: ۲ عدد بزرگ

سیر: ۲ حبه رنده شده و ۱ حبه درسته برای پختن مرغ

ماست چکیده یا یونانی: ۲ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر و پودر کاری: به میزان لازم

پودر فلفل قرمز: به مقدار دلخواه

زعفران دم کرده: به مقدار دلخواه

بیکینگ‌پودر: ½ قاشق غذاخوری

روغن مایع: به مقدار لازم

 

طرز تهیه

 

 

ابتدا سینه مرغ پوست کنده را بشورید و با مقداری زردچوبه، یک عدد پیاز و یک حبه سیر بپزید. یک عدد سیب‌زمینی و یک عدد هویج را هم بپزید. بعد از این‌که مرغ کاملا پخت آن را ریش‌ریش کنید. یک عدد پیاز را با رنده درشت رنده کنید و به مرغ ریش ریش شده اضافه کنید. دو حبه سیر رنده شده را هم به مواد فوق اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید و ورز دهید.

بیشتر بخوانید:  ماکارونی با سویا و قارچ

پیاز و هویج پخته را هم رنده کرده و به مواد فوق اضافه کنید. یادتان باشد سیب‌زمینی و هویج را با رنده درشت رنده کنید. نخود فرنگی پخته را هم اضافه کنید. قارچ‌ها را ریز خرد کنید و با کمی کره تفت دهید. اجازه دهید آب قارچ خشک شود. بعد از این‌که آب قارچ خشک شد به مواد بالا اضافه کنید و خوب هم بزنید.

در یک ظرف جداگانه تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و با چنگال یا همزن دستی خوب هم بزنید. بیکینگ پودر، زعفران دم کرده و دو قاشق ماست چکیده را به تخم‌مرغ‌های زده شده اضافه کنید و باز هم بزنید. تخم‌مرغ‌های هم زده و مزه‌دار شده را به موادی که از قبل آماده کرده بودید اضافه کنید. نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر، پودر کاری، پودر فلفل قرمز را هم اضافه کنید و تمام مواد را خوب با هم مخلوط کنید. ۱۰ دقیقه صبر کنید تا مایه کوکو استراحت کند. در یک ماهیتابه تفلون روغن را داغ کنید و به همان سبک و سیاق کوکوهای دیگر کوکو مرغ بادکوبه‌ای را سرخ کنید.

 

حتما بخوانید  طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی با گوشت تکه‌ای+نکات طلایی پخت لوبیا پلو مجلسی

نکته

 

*اضافه کردن نخودفرنگی، قارچ، هویج پخته و سیب‌زمینی به کوکو مرغ بادکوبه‌ای سلیقه‌ای است اما طعم آن را لذیذتر می‌کند.

*می‌توانید مقدار کمی زنجبیل تازه و رنده شده یا کمی پودر زنجبیل را هم به عنوان ادویه به کوکو مرغ بادکوبه‌ای اضافه کنید.

*می‌توانید تمام مایه کوکو را در ماهیتابه بریزید و وقتی یک طرف مایه کوکو سرخ شد مایه را برگردانید و سمت دیگر را هم سرخ کنید و سپس کوکو به شکل و اندازه دلخواه برش بزنید.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه فالوده کرمانی

*اگر تمایلی به سرخ کردن کوکو ندارید می‌توانید کوکو مرغ شمالی را در فر بپزید. فر را روی درجه ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. مایه کوکو را در یک ظرف پیرکس بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه زمان دهید تا کوکو در طبقه وسط فر پخته شود. برای این‌که از پختن کوکو مطمئن شوید یک چنگال را در اواخر پخت در مایه کوکو فرو کنید، اگر مایه به چنگال چسبید چند دقیقه دیگر زمان دهید تا کوکو خوب بپزد. در پایان ظرف حاوی کوکو شمالی را به قسمت بالای فر منتقل کنید تا روی کوکو بادکوبه‌ای یا شمالی طلایی شود.

مقالات مشابه

, , ,
نوشتهٔ پیشین
حلوا هویج
نوشتهٔ بعدی
شیرینی ماکارون فرانسوی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.