۱۰ خوراکی انرژی زای سالم برای رفع خستگی صبح‌ها

تغذیه سالم
بدون دیدگاه

اگر صبح‌ها با احساس خستگی از خواب بیدار می‌شوید به احتمال زیاد بدن‌تان می‌خواهد چیزی به شما بگوید. شاید به غذاهای انرژی‌زایی مانند گرده‌ی گل (گرده‌‌ی گلی که توسط زنبور عسل حمل می‌شود) یا موز نیاز دارید تا احساس خواب‌آلودگی‌تان از بین برود و سرحال شوید. در این مقاله شما را با ۱۰ خوراکی انرژی زای طبیعی برای رفع خستگی صبح‌ها آشنا خواهیم کرد.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

آیا زمانی که از خواب بیدار می‌شوید حس می‌کنید به‌اندازه‌ی کافی استراحت نکرده‌اید؟ آیا از آن دسته افرادی هستید که برای شروع صبح به چند لیوان قهوه احتیاج دارند؟ یا به‌طور مداوم نوشیدنی های انرژی زا مصرف می‌کنید؟ حدود ساعت ۴ عصر حال‌تان چطور است؛ آیا به‌دنبال شیرینی و غلات تصفیه‌شده هستید؟

اگر هر یک از این علائم را دارید، به کمیت و کیفیت خواب‌تان توجه کنید و ببینید هر روز چه احساسی دارید؟ استفاده از غذاهای فراوری‌شده با شِکر اضافی برای تأمین انرژی بدن، فقط اوضاع را بدتر می‌کند. غذاهای کاملِ طبیعی نیروی موردنیازتان را تأمین می‌کنند و بدون هیچ آسیبی به شما احساس سبکی و پرانرژی بودن می‌دهند.

میوه‌ها و سبزیجات تازه‌ی فصل، مغزها، دانه‌ها و خوراکی‌های سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها، با مملو کردن بدن از مواد مغذی باعث رفع خستگی و سرحال ماندن ما درطول روز می‌شوند.

درادامه ۱۰ مورد از مواد غذایی طبیعی و انرژی زا معرفی شده است:

۱. آووکادو

آووکادو سرشار از ویتامین، مواد معدنی و چربی‌های سالم است که انرژی بدن را برای چند ساعت تأمین می‌کند. همچنین حاوی مقدار زیادی فیبر است که قند خون را در حالت پایدار نگه می‌دارد، بنابراین نیازی نیست که از شکر اضافی استفاده کنیم.

سعی کنید آووکادو را در بشقاب صبحانه‌ی خود بگنجانید. می‌توانید آن را با کره مصرف کنید یا برای تأمین انرژی بیشتر، مقداری از آن را با تخم مرغ میل کنید.

بیشتر بخوانید:  7 نکته هوشمندانه برای کاهش وزن زنان بالای 40 سال

۲. هندوانه

در نظر داشته باشید که حتی کمبود آب هم سبب می‌شود تا هنگام بیدار شدن احساس خوبی نداشته باشید.

اضافه کردن غذاهای حاوی آب زیاد (مثل میوه و سبزیجات) به رژیم غذایی امر بسیار مهمی است و هندوانه یکی از بهترین منابع تأمین آب بدن است.۹۰ درصد این میوه‌ی خوشمزه از آب تشکیل شده است، همچنین سرشار از ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و اسیدآمینه‌ی ال-سیترولین (L-citrulline) است که به کاهش درد عضلانی کمک می‌کند.

صبح‌تان را با یک کاسه پر از هندوانه شروع کنید تا آب و انرژی بدن‌تان تأمین شود.

۳. بادام

بادام منبعی غنی از پروتئین باکیفیت، فیبر و چربی‌های تک‌سیرنشده است. همچنین با مجموعه‌‌ای از ویتامین‌های گروه B در تبدیل غذا به انرژی کمک‌تان می‌کند. بادام غنی از منیزیم است که به رفع خستگی عضلانی کمک می‌کند. می‌توانید چند دانه بادام را به وعده‌ی صبحانه اضافه کنید یا آن را به‌عنوان میان‌وعده در اواسط صبح میل نمایید.

۴. کلم

کلم حاوی ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی وآنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای تأمین انرژی به آنها نیاز داریم. کلم یکی از منابع گیاهی بسیار غنیِ آهنی است اکسیژن موردنیاز برای رشد بدن را به بافت‌ها و سلول‌های ما منتقل می‌کند. همچنین منبعی عالی از کلسیم، فولات و ویتامین‌های B است.

صبح‌ها این گیاه فوق‌العاده را به‌صورت آبمیوه یا اسموتی مصرف کنید یا به املت صبحانه‌ی خود اضافه کنید. به این ترتیب نیازی نیست بیش از یک فنجان قهوه بخورید.

۵. گرده‌ گل زنبور عسل

گرده‌ گل زنبور عسل یکی از غذاهای بسیار مقوی است که می‌تواند به‌میزان قابل‌توجهی انرژی و قدرت بدنی شما را تقویت کند.

بیشتر بخوانید:  خرما و جلوگیری از نقایص مادرزادی

این ماده‌ی غذایی مقدار زیادی ویتامین B، اسید آمینه و نوعی آنتی اکسیدان خاص به نام روتین دارد که در حفظ سلامت رگ‌های خونی، بهبود جریان خون و مبارزه با التهاب نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

برای کسب انرژی بیشتر، گرده‌ گل زنبور عسل را به‌عنوان چاشنی به اسموتی صبحانه‌ی خود اضافه کنید.

۶. موز

موز انرژی لازم برای انجام کارها را فراهم می‌کند. فیبر موجود در این میوه‌ی سرشار از پتاسیم، سبب می‌شود قند به‌آرامی وارد جریان خون ‌شود. همچنین موز منبعی غنی از منیزیم و ویتامین B است.

موز رسیده در مقایسه با موز خام انرژی بیشتری را به‌صورت قند، در خود جای داده است. موز رسیده از سبز به زرد تغییر رنگ داده است و روی آن لکه‌هایی ایجاد شده است. همان‌طور که می‌دانید نشاسته‌ی موجود در موز رسیده به قند تبدیل شده است که می‌توان آن را به‌راحتی هضم کرد و از انرژی آن استفاده نمود.

۷. اسفناج

اسفناج منبعی غنی از ویتامین C، فولات و آهن است. بدن ما برای تأمین انرژی به مقدار مناسبی از این ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد. به‌خصوص که کاهش سطح آهن می‌تواند سبب خستگی مفرط شود.

می‌توانید برای صبح تخم‌مرغ را با اسفناج سرخ‌شده مصرف کنید و کمی آبلیمو روی آن بریزید تا جذب آهن افزایش یابد.

۸. خرما

خرما علاوه‌بر داشتن طعمی شیرین و دلپذیر، به‌راحتی قابل‌هضم است و خیلی سریع انرژی بدن را افزایش می‌دهد.

همچنین خرما منبع فو‌ق‌العاده‌ای از کلسیم، فسفر، پتاسیم، منیزیم، روی (زینک) و آهن است.

خرما را به بشقاب میوه‌ی صبح خود اضافه کنید، همچنین می‌توانید دو عدد از آن را برای ایجاد طعم شیرین در اسموتی خود بریزید یا آن را به کره‌ی بادام‌ اضافه کنید و میان‌وعده‌‌ای خوشمزه آماده کنید.

بیشتر بخوانید:  سویا، دوست یا دشمن بدنسازان؟!

۹. دانه‌ی چیا

چیا دانه‌ای کوچک اما نیروزا و سرشار از انرژی است. دانه‌ چیا مایعات را به خود جذب می‌کند، بنابراین می‌تواند بعد از هضم شدن در معده تا ۱۰ برابر اندازه‌ی واقعی خود افزایش حجم پیدا کند. این دانه کمک می‌کند تا برای مدت بیشتری احساس سیری کنید.

این دانه‌ی خوراکی مجموعه‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین، چربی و فیبر است.

دفعه‌ی بعد برای تهیه‌ی اسموتی از پودر چیا یا دانه‌ی آن استفاده کنید.

۱۰. تخم‌ مرغ

یک عدد تخم مرغ حاوی پروتئین‌های باکفیت و اسید‌های چربِ سالم است که می‌توانند ما را برای مدت طولانی سیر نگه دارند و انرژی موردنیازمان را تأمین کنند. تخم‌مرغ منبع متنوعی از ویتامین‌ها، مواد معدنی مثل آهن، کولین، ویتامین D و ویتامین B12 است.

فراموش نکنید که همیشه تخم‌مرغ را کامل بخورید! زرده‌ی تخم‌مرغ حاوی بیشترین مواد مغذی است که ویتامین‌ها و مواد معدنی و مقدار مناسبی از پروتئین‌های آن را شامل می‌شود. اگر نگران کلسترول هستید، باید بدانید که تحقیقات نشان داده‌اند است که کلسترول موجود در مواد غذایی ارتباطی با کلسترول خون ندارد.

کلام آخر

وقت آن رسیده است که به جنگ بی‌پایان مصرف شکر و قهوه برای مبارزه با خستگی مزمن پایان دهید.

رژیم غذایی خود را با غذاهای کامل سالم تکمیل کنید. با تغییرات کوچک در تأمین سوخت صبحگاهی بدن می‌توانید تفاوت‌های اساسی در پایداری سطح قند خون و بهبود سطح انرژی ایجاد کنید.

سعی کنید این مواد غذایی را به‌طور مداوم در وعده‌ی صبحانه‌ی خود مصرف کنید تا با خستگی مبارزه کنید و تمام روز سرشار از انرژی باشید.

 

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات مشابه

, , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
خواص روغن هسته انار؛ ۹ خاصیت درمانی یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین C
نوشتهٔ بعدی
جلوگیری از بیات شدن نان با چند راهکار ساده و موثر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.