آیا مایکروفر برای سلامتی مضر است؟

تغذیه سالم

اکثر مردم فکر می‌کنند که مایکروفر به سبب تولید اشعه‌های مضر نامناسب می‌باشد و همچنین مواد مورد نیاز و موجود در مواد غذایی را از بین می‌برد. در این تحقیق سعی بر آن است که تأثیر دستگاه مایکروفر بر مواد غذایی را نشان داده و معایب و مزایای دستگاه بیشتر آشنا شویم.

مایکروفر چیست و چطور کار می‌کند؟

مایکروفر وسیله‌ای برقی است که با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی الکترومگنتیک کار می‌کند که به آن امواج میکرو یا کوتاه می‌گویند. امواج ایجاد شده موجب حرکت ذرات و مولکول‌ها در همه جهات می‌شوند و این موجب میشود که ذرات پس از برخورد با یکدیگر انرژی خود را تبدیل به گرما کنند که این مانند مالش دستان خود در هنگام سرما برای گرم کردن می‌باشد. این انتقال انرژی در سطح مولکول‌ها انجام شده است که ابتدا در سطح مولکول‌های آب و سپس برای مولکول‌های روغن، چربی‌ها، و حتی شکر اتفاق می‌افتد.علت سریعتر پخته مواد غذایی در این روش این است که توزیع امواج ایجاد شده در بین مولکول‌های غذا به صورت یکنواخت انجام می‌شود.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

آیا امواج مایکوفر برای بدن مضر است؟

علت آن که مردم از امواج مایکروویو نگران سلامت خود می‌شوند این است که امواج الکترومگنتیک تولید شده توسط دستگاه مایکروویو نوعی اشعه هستند اما باید این را بدانید که همه اشعه‌ها خطرناک نیستند بلکه برخی از آن‌ها بی خطر می‌باشند و تأثیری بر سلامتی انسان ندارند. امواج را به طور کلی می‌توان به دو دسته تقسیم کرد یکی امواجی با فرکانس بالا مانند گاما و ایکس و دیگری امواجی با فرکانس پایین مانند رادیویی و مایکروویو می‌باشد. امواج مایکروویو از نوع غیریونی می‌باشد مانند امواج تلفن همراه اما با قدرتی بالاتر اما به دلیل این این امواج دارای فرکانس پایین هستند توانایی آسیب رسانی به بدن و DNA انسان را ندارند.
برای این که بدانید همه امواج مضر نیستند مثال میزنم بهتر متوجه شوید: نور هم یک نوع موج الکترومگنتیک است آیا میتوان گفت نور نیز برای بدن مضر است؟ از طرفی برای امنیت بیشتر در داخل مایکروویو از صفحه‌ای فلزی استفاده شده که از خروج امواج مایکروویو به بیرون جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:  11 تا از گیاهان دارویی و موادروزمره که برای پوست شما کاملا مضر هستند

نکات ایمنی رارعایت کنید!

اگر واقعاً از امواج نگران هستید برای اطمینان و امنیت بیشتر صورت خود را حداقل 30 سانتی متر از مایکروویو دور کنید زیرا این امواج با توجه به خاصیتی که دارند با افزایش فاصله به سرعت قدرتشان کاهش پیدا می‌کند. همچنین همیشه قبل از استفاده از تعمیر مناسب دستگاه خود اطمینان حاصل کنید و اگر دستگاهتان قدیمی بود و یا خوب کار نمی کند برای کارایی بهتر و اطمینان بیشتر یک دستگاه جدید با امکانات بهتر خریداری نمایید.

مایکروفر، میزان مواد مغذی را در مقایسه با سایر روش‌های پخت و پز کم نمیکند!

روش‌های پخت غذا تأثیر متفاوتی بر کاهش میزان مواد غذایی دارند که علت آن می‌تواند دمای بالا، زمان طولانی، آب زیاد در هنگام پخت و … باشد. مثلاً آب زیادی در هنگام پخت موجب ته نشین شدن ویتامین‌ها و مواد مفید مواد غذایی در محلول آب شده و میزان کیفیت مواد غذایی کاهش می‌یابد. مایکروویو در این موارد بسیار بهتر عمل می‌کند و بسیار مناسب می‌باشد. در تحقیقات مختلف اثبات شده است که پختن مواد غذایی در مایکروویو و فر بیشتر سبب حفظ میزان مواد غذایی و کیفیت غذا می‌شوند. قابل ذکر است، برای گرم کردن شیرهای خشک کودکان نیز دستگاه مایکروویو مناسب می‌باشد اما گرم کردن شیر مادر به دلیل از بین رفتن عوامل آنتی باکتریال توسط دستگاه مایکروویو مناسب نیست و نباید استفاده شود.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مایکروویو، تولید ترکیبات مضر حین پخت غذا را کاهش میدهد!

مایکروویو به دلیل اینکه در زمان کوتاهی غذا را گرم می‌کند موجب می‌شود این زمان کوتاه، اجازه تولید ترکیبات خطرناک را در غذا نمی دهد به همین دلیل نیز به سایر روش‌های پخت و پز و گرم کردن غذا بسیار مناسب می‌باشد. حداکثر دمای دستگاه مایکروویو حدود 100 درجه سانتیگراد (212 درجه فارنهایت) است که ممکن است در غذاهای چرب کمی گرمتر شود. طبق تحقیقات اخیر مشخص شده است که در هنگام پخت و گرم کردن غذا ترکیبات مضر نیروزآمین ایجاد می‌شود که این مواد در هنگام استفاده از مایکروفر به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید:  رژیم غذایی برای سم زدایی بدن
نتیجه‌گیری

با توجه به موارد فوق می‌توان نتیجه گرفت که مایکروویو وسیله‌ای مطمئن، سریع و آسان برای پختن مواد غذایی می‌باشد و که تحقیقات و شواهد حاکی از آن است که ضرر و زیان در آن وجود ندارد و مزیت آن در حفظ میزان و کیفیت مواد غذای نسبت به سایر روش‌های طبخ غذا اثبات شده است. بنابراین با خیال آسوده می‌توان از این دستگاه در جهت گرم کردن غذا و حتی پختن غذا استفاده کرد.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

مقالات مشابه

, ,
نوشتهٔ پیشین
ماهی شکم پر جنوبی
نوشتهٔ بعدی
هر آنچه درباره‌ی مراقبت از پوست چرب باید بدانید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.