روش های درمان روماتیسم قلبی و علائم و نشانه های این بیماری

تغذیه سالم
بدون دیدگاه

بیماری رماتیسم قلبی معمولا از سنین کودکی آغاز می شود و معمولا ۵ تا ۱۵ سال بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند که برای درمان روماتیسم قلبی باید از همان اول روش های درمان به سرعت صورت بگیرد تا پیشگیری شود.

یکی از اصلی ترین  عوامل ابتلا به روماتیسم قلب به وجود آمدن یک نوع تب در قلب است که باعث می شود بدن به بافت های خودش هجوم بیاورد که و باعث به وجود آمدن گلو درد و بروز التهابات بدنی می شود، رماتیسم بیماری است که سن خاصی برای ابتلا به آن وجود ندارد و بزرگ و کوچک را نمی شناسد و ممکن است به سراغ همه بیاید که طول دوره درمان روماتیسم قلبی بستگی به شدت و حاد بودن آن متفاوت است.

 

بیماری رماتیسم قلبی چیست؟

بیماری روماتیسم قلبی یکی از عوارض تب روماتیسم است که در آن دریچه های قلب آسیب می بیند و مانع کارکرد درست قلب می شود  که در نتیجه باعث مبتلا شدن به رماتیسم قلبی می شود. تب روماتیسم یک نوع بیماری التهابی است که اصلی ترین نشانه های آن عفونت گلو توسط یک نوع باکتری  به نام استرپتوکوک است، که در ابتدای مبتلا شدن به این بیماری با درد های خفیف  و التهاب مفاصل همراه است که تاثیر زیادی بر بافت های به هم مرتبط شده بدن بخصوص قلب ،مغز، پوست و مفاصل دارد  که در موارد بسیار شدید آسیب به قلب وارد می شود و باعث می شود تا قلب خون را به درستی پمپاژ نکند.

به طور معمولا این بیماری در کوتاه مدت آسیبی جدی به بدن وارد نمی کند ولی در صورت ادامه یافتن سبب آسیب  جدی و ماندگاری  بر روی دریچه قلب می شود و زمانی که این بیماری به این درجه رسید دیگر برگشت پذیر نیست  و فقط با مصرف دارو و عمل های جراحی باید به درمان روماتیسم قلبی پرداخت و از درد این بیماری کم کرد.

بیشتر بخوانید:  خواص ارده شیره از درمان کم خونی تا تامین کلسیم بدن

 

در بعضی از موارد در بین کودکان بیماری روماتیسم قلبی ممکن است مغز و اعصاب را درگیر کند و منجر به حرکات پرخاشگرانه و  و غیر ارادی شود از بارزترین نشانه آن در بین کودکان تغیر کردن دست خطشان است .

علائم رماتیسم قلبی

از جمله مهمترین علائم رماتیسم قلبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تپش قلب نامنظم
  • تنگی نفس حتی با انجام کوچکترین فعالیت
  • تورم بدن و مفاصل
  • خستگی و بی حالی شدید
  • تنگی نفس در حین خوابیدن
  • خستگی زود رس

از نشانه اصلی این بیماری است که بروز آن در بین زنان و دختران بیشتر است .

 

روش های درمان روماتیسم قلبی

در رابطه با درمان روماتیسم قلبی باید گفت که در درجه اول پیشگیری بهترین گزینه است زمانی که دچار گلو درد شدید می شوید سعی کنید با مصرف آنتی بیوتیک ها از به وجود آمدن باکتری استرپتوکوک جلوگیری کنید و دوره مصرفی آن را قطع نکنید.

اما زمانی که به این بیماری دچار شدید باید تحت نظر پزشک و استفاده منظم و مداوم از  آنتی بیوتیک ها و دارو های ضد التهاب رماتیسمی  قرار بگیرید . در موارد دیگر که آسیب وارد شده به قلب زیاد است برای درمان روماتیسم قلبی باید عمل جراحی و تعویض دریچه قلب بر روی فرد انجام شود. معمولا برای درمان التهابات بدن از آسپرین با میزان دوز بالا استفاده می شود.

کسانی که مشکل قلبی دارند معمولا تا پایان عمر خود باید از دارو ها به صورت منظم استفاده کنند و به هیچ عنوان خود سرانه مصرف داروها را قطع نکنند.

بیشتر بخوانید:  همه چیز درباره طب سوزنی

 

از عواملی که می تواند درصد ابتلا به این بیماری را افزایش دهد:

  • تغذیه نامناسب
  • سابق خانوادگی تب رماتیسم
  • زندگی در شرایط غیر بهداشتی
  • ابتلا  مکرر به بیماری های تنفسی
  • زندگی در مکان های پرجمعیت
  • عدم دسترسی به مراقبت های صحیح پزشکی
  • مصرف نکردن دوره کامل دارو ها برای درمان عفونت های استرپتوکوکی

تمامی این عوامل منجر به افزایش ابتلا به بیماری روماتیسم قلبی را افزایش می دهد.

مقالات مشابه

, , , ,
نوشتهٔ پیشین
چگونه یک چای گیاهی لاغرکننده درست کنید؟
نوشتهٔ بعدی
حساسیت فصلی در سرد مزاجان و گرم مزاجان و راه حل درمان آن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.