همه خواص و مضرات علمی روغن آرگان برای پوست و مو

تغذیه سالم
بدون دیدگاه

آرگان گیاه بومی مدیترانه، اروپا و آسیا است. اساسا به عنوان یک ادویه استفاده می شود و گفته می شود که دارای خواص دارویی است. همانطور که از نامش بر می آید، روغن آرگان از گیاه آرگان استخراج میشود. روغن آرگان دارای خواص عطری و آنتی سپتیک است. یک ماده طبیعی است و حاوی دو ترکیب کلیدی کارواکرول و تیمول است که به طور مستقیم در مهار میکروارگانیسم های مضر که باعث بیماری و عوارض بسیاری می شوند، موثر می باشند.

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان نباید با پونه که به عنوان یک ادویه برای پخت و پز استفاده می شود اشتباه گرفته شود. آرگان معمولی یا پونه معمولا به نام Origanum Marjoram می باشد در حالیکه روغن آرگان متعلق به Origanum Vulgare است. این روغن را می توان به صورت مایع یا به صورت کپسول استفاده کرد. در هر دو مورد، باید تأیید شود که روغن از گیاه قوی و مناسب استخراج شده و غلظت کارواکرول باید حداقل ۷۰ درصد باشد.

 مزایای روغن آرگان

یونانیان باستان اولین افرادی بودند که برای ارزیابی خواص بهداشتی و دارویی از روغن آرگان استفاده می کردند. این روغن قوی، ضد ویروسی، ضد باکتری، ضد قارچی و ضد انگلی است که دارای مزایای بهداشتی زیادی است. کارایی روغن آرگان بسیار زیاد است از این رو آنها را طبقه بندی می کنیم تا بتوانیم همه آنها را لیست کنیم. دقت کنید این ها خواص ثابت شده و علمی این روغن هستند.

۱- دارای فنوئل های قوی است

اکثر مزایای سلامت روغن آرگان می تواند به وجود ترکیبات کارواکرول و تیمول نسبت داده شود زیرا آنها توانایی کشتن میکروب های مضر بدن را دارند. این فنول های قدرتمند دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد انگلی و ضد قارچی هستند.

۲- خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی

التهاب ناشی از پاسخ طبیعی بدن به سموم، آسیب و عفونت است و می تواند باعث انحطاط سیستم های بدن شود. روغن آرگان دارای خواص ضد اکسید کننده و ضد التهابی است که از التهاب جلوگیری می کند و بنابراین مقاومت بدن را تقویت می کند.

۳- آنتی اکسیدان خوب

روغن آرگان حاوی مقادیر مناسب پلی فنوئل های آنتی اکسیدان، اسید رزماریین و کورستین است. تحقیقات ثابت کرده است که ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن (ORAC) در این روغن ۴ برابر بزرگتر از بلوبری و همچنین بالاتر از ویتامین E است.

۴- کاهش خطر بیماری های قلبی

روغن آرگان به علت خواص آنتی اکسیدانی در حفاظت از اکسیداسیون ناشی از LDL (کلسترول بد) موثر است، بنابراین خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

۵- جلوگیری از سرطان

اثرات ضد سرطانی و ضد عفونی کننده روغن آرگان در پیشگیری از سرطان کمک می کند.

۶- بهبود مکانیسم دفاع بدن

روغن آرگان یک گزینه عالی برای افزایش مکانیسم دفاعی بدن در برابر سرما خوردگی یا گلودرد است. شما به سادگی می توانید ۳ قطره روغن آرگان را در روز مصرف کنید یا آن را با یک لیوان آب پرتقال ترکیب کنید و نتایج را در چند ساعت متوجه شوید. روغن آرگان باید تا ۵ روز مصرف شود تا علائم بیماری را کاملا از بین ببرد.

۷- درمان گرفتگی سینوس

روغن آرگان یک درمان طبیعی برای گرفتگی و عفونت سینوسی است. شما می توانید ۳ قطره روغن را به یک لیوان آب اضافه کنید و این مخلوط را هر روز برای ۳ تا ۵ روز بنوشید تا درمان شوید.

بیشتر بخوانید:  خواص زنجبیل

۸- کمک به گوارش و هضم

با توجه به محتوای بالای ترکیبات تیمول و کارواكرول، روغن آرگان در تقویت معده و كمك به هضم مؤثر است. سوء هاضمه را می توان با نوشیدن یک لیوان شیر یا آب میوه ای که با ۲ یا ۳ قطره روغن آرگان مخلوط شده است، درمان کنید. همچنین برای دفع خلط ریه ها و برونش ها موثر است.

۹- مسکن

این روغن یک آرامبخش قوی است و دوزهای کوچک آن می توانند اثر آرام بخشی داشته باشد و به خواب کمک کند.

۱۰- استفاده موضعی

با مالیدن روغن آرگان به طور موضعی بر روی پوست می توان مشکلات داخلی را درمان کرد؛ بنابراین، توده های لنفاوی متورم، گلودرد و گوش های عفونی را می توان با مالیدن روغن به طور مستقیم در منطقه آسیب دیده درمان نمود.

۱۱- درمان ذهن و بدن

با ماساز کف پار با روغن آرگان مزایای جالبی را تجربه خواهید کرد. این موضوع برای کل سیستم بدن مفید است و به طور سنتی برای درمان ذهن و بدن مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، یک روش جایگزین برای پاک کردن عفونت های ویروسی و قارچی است.

۱۲- درمان سینه پهلو

این روغن برای درمان سینه پهلو بسیار سودمند است. برای این منظور، آن را در یک کاسه حاوی آب جوش که بخار می کند بریزید و آن را تنفس کنید. همچنین به کف پاهای خود بمالید.

۱۳- درمان پولیپ بینی

اگر پولیپ بینی دارید، روغن ۲ قطره آرگان را در یک ظرف آب جوش که بخار می کند اضافه کنید. یک حوله بر روی سر خود قرار دهید و بخار را تا زمانی که ممکن است تنفس کنید. همچنین در نقاط رفلکس پا میتوان از آن استفاده کرد.

۱۴- درمان سرفه ناگهانی

ماساژ روغن آرگان بر روی قفسه سینه و داخل گودی کف پا و یا اسپری آن در هوا می تواند سرفه را تسکین دهد.

۱۵- درمان درد عضلات

در مورد درد های عضلانی، شما می توانید ماهیچه های خود را با روغن آرگان که با روغن نارگیل رقیق شده است ماساژ دهید، در این حالت ماساژ به سمت قلب خود حرکت کنید.

۱۶- درمان بیماری های ویروسی و عفونت های قارچی

استفاده موضعی از این روغن در درمان زگیل ها، جوش ها، قارچ ناخن، زخم های سرد و غیره مفید است. با این حال توصیه می شود ابتدا یک آزمایش پوست برای پیدا کردن دوز مناسب انجام دهید.

۱۷- درمان بیماری های دستگاه گوارش و عفونت های برونش و ریه

این روغن به درمان عفونت های دستگاه گوارش و برونش کمک می کند. ترکیبات کارواکل و تیمول به عنوان عوامل ضد باکتری و ضد اسپاسم برای تحریک جریان صفراوی در کیسه صفرا عمل می کنند. از این رو، در درمان عفونت های دستگاه ادراری، بیماری های دستگاه تنفسی، گرفتگی عضلات و درد ناشی از قاعدگی، آرتریت، اختلال گوارشی و نفخ مؤثر است.

۱۸- ضد عفونی کننده خوب

تیمول، به عنوان یک ضد عفونی کننده، در درمان اختلالات لثه و دندان ها کمک می کند و از این رو به عنوان یک ماده در خمیر دندان و دهانشویه استفاده می شود.

بیشتر بخوانید:  خواص خاکشیر

مزایای روغن آرگان برای پوست

روغن آرگان به عنوان یک تصفیه کننده قوی و موثر خون، آنتی اکسیدان و غنی از ویتامین ها و مواد معدنی برای پوست شما مفید است. استفاده موضعی از این روغن بصورت رقیق شده برای درمان عفونت های پوستی، خارش و تحریکات موثر است. در زیر برخی از مزایای روغن آرگان برای پوست بیان می شود.

۱۹- درمان پوستی

استفاده موضعی از روغن آرگان بخاطر ترکیب کارواکرول به رفع مشکلات پوستی کوچک مانند آکنه، زخم های سرد، بثورات و عفونت های قارچی کمک می کند. این روغن را می توان به طور مستقیم بر ضایعات ناشی از آکنه مالید تا سرعت بهبودی افزایش یابد. پس از استفاده از این روغن در محل تبخال مشاهده می شود که احساس مور مور شدن به طور کامل متوقف می شود. شما همچنین می توانید ۲ -۳ قطره از این روغن را در یک لیوان آب مخلوط کنید و با یک پنبه روی آکنه بمالید. در صورت قرمزی یا تحریک شدن پوست، استفاده از آن را متوقف کنید.

۲۰- ضد باکتری

خواص آنتی باکتریایی روغن آرگان، عوامل بیماری زا و میکروب های ناشناخته ای که باعث عفونت های پوستی می شوند را از بین می برد. آن را بصورت کپسول، همراه با غذا و یا ماساژ منطقه آسیب دیده می توان استفاده کرد.

۲۱- درمان پای آسیب دیده ورزشکاران

در این مورد می توانید پای خود را با روغن آرگان ماساژ دهید، یا یک قطره روغن در کفش خود بریزید، یا برای تسکین در یک ظرف آب گرم دو قطره روغن آرگان بریزید و پاهای های خود را در آن قرار دهید.

۲۲- حفظ جوانی

مصرف روزانه دو کپسول روغن آرگان می تواند با از بین بردن علائم پیری و به تاخیر انداختن روند پیری خواص ضد پیری داشته باشد همچنین منجر به روشن تر شدن رنگ پوست می گردد.

۲۳- استفاده در چشمه آب معدنی

روغن آرگان دارای خواص ضد باکتری، ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد قارچی است که باعث تخریب رادیکال های آزاد که به سلول های سالم آسیب می رسانند می شود، در نتیجه به درمان آکنه، پسوریازیس و قارچ ناخن کمک می کند بنابراین، این روغن اغلب در درمان های آبگرم استفاده می شود همراه با سایر مواد معدنی مخلوط در آب استفاده میشود و یکی از موثرترین مهارکننده های عفونت قارچی است.

۲۴- درمان پینه

با رقیق کردن روغن آرگان در روغن نارگیل و ماساژ ناحیه آسیب دیده می توان به درمان آن کمک کرد. روغن آرگان اغلب برای درمان رشد قارچ بین انگشت و ناخن دست و پا استفاده می شود.

خواص روغن آرگان برای مو

روغن آرگان برای مو بسیار مفید است و می تواند شرایط پوست سر را برای رشد مو را بهبود بخشد. این روغن را می توان در قالب کپسول مصرف کرد یا به طور موضعی روی پوست سر مالید. از آنجا که بسیار غلیظ است، باید آن را با روغن های دیگری مانند نارگیل، زیتون، درخت چای و غیره رقیق کرد. برخی از مزایای آن برای مو به شرح زیر است.

بیشتر بخوانید:  آشنايي با فوايد انواع جوانه ها

۲۵- درمان شوره سر

شوره سر یک مشکل رایج است که اگر درمان نشود، رشد آن از کنترل خارج می گردد. روغن آرگان می تواند طی یک هفته شوره سر را از بین ببرد. برای این منظور، شما می توانید چند قطره از روغن آرگان خالص را در یک قاشق شامپو مخلوط کنید. همچنین می توانید یک پماد موضعی را با مخلوط کردن یک اونس روغن آرگان خالص با ۴ اونس روغن نارگیل درست کنید پس از شستشو به موه های خود بمالید و سپس موههای خود را خشک کنید.

۲۶- تحریک رشد مو

روغن آرگان را می توان با سایر روغن های ضروری مانند روغن زیتون، روغن جوجوبا یاروغن درخت چای مخلوط کرد و یک بار در هفته یا هر دو هفته یکبار بر روی پوست سر مالید. این امر باعث تقویت مو و تحریک رشد مو می شود.

روغن آرگان می تواند به عنوان بخشی از مواد شستشو مو و پوست هر هفته یا دو هفته یکبار به منظور مبارزه با مشکلات ریزش مو، طاسی، شوره سر، قارچ کچلی، درماتیت، چرک یا التهاب پوستی مورد استفاده قرار گیرد.

عوارض جانبی

بر خلاف سایر روغن های خوراکی، روغن آرگان بسیار غلیظ است. هنگامی که بصورت رقیق نشده و مستقیم از آن استفاده می کنید مواظب باشد. در دوزهای زیاد، ممکن است اثرات مضری داشته باشد.

تیمول که یکی از فنول های موجود در آن است، در دوزهای بالا یک ماده آرام بخش است و ممکن است بر روی پوست یا اندام های داخلی تأثیر بگذارد. این می تواند باعث موارد زیر گردد

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • ناراحتی معده
  • بیش فعالی بخش مرکزی مغز (اختلال در صحبت کردن)

همچنین تيمول ممکن است باعث تحريك یا آسیب به پوست و چشم شود. روغن آرگان هرگز نباید روی پوست آسیب دیده یا زخم عمیق یا در چشم یا نزدیک آن استفاده شود.

روغن آرگان ممکن است در بعضی افراد باعث واکنش آلرژیک شود. اگر به آرگان و دیگر گیاهان خانواده لامیاکیا مانند نعناع، ​​مریم، ریحان و اسطوخودوس آلرژی دارید، از روغن آرگان استفاده نکنید.

هنگامی که به صورت موضعی استفاده می شود، حتی اسانس رقیق شده آن ممکن است باعث بروز خارش پوست، یا حساسیت شود. مهم این است که قبل از استفاده از روغن آرگان با پزشک خود مشورت کنید و یا از کپسول استفاده کنید.

هیچ تحقیق پزشکی در مورد ایمنی روغن آرگان برای کودکان و یا زنان باردار یا شیرده انجام نشده است. این افراد نباید از روغن آرگان استفاده کنند. نگرانی هایی وجود دارد که روغن آرگان ممکن است باعث انقباض رحم یا سقط جنین شود.

دوز مناسب و دستورالعمل استفاده

در مورد دوز مناسب خوراکی روغن آرگان برای افراد بطور دقیق مطالعه نشده است. شرکت های تجاری سازنده روغن های با توجه به مقدار تيمول و فنول های دیگر دوز را توصیه می کنند.

این روغن را بر اساس دوز و دستور العمل های شرکت سازنده استفاده کنید. پیروی از این دستور العمل ها در استفاده از روغن مهم است.

مقالات مشابه

, , , , ,
نوشتهٔ پیشین
سوپ مینسترونه
نوشتهٔ بعدی
بهداشت جنسی برای زنان!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.