تعذیه مناسب برای ورزش کردن

تغذیه سالم

تعذیه مناسب برای ورزش کردن

اگر شما هم به ورزش کردن علاقه مندید و دوست دارید با تمرین کردن تو باشگاه‌های ورزشی، به بهترین نتیجه‌ی ممکن برسید، به این مقاله توجه کنید. ورزش کردن فقط به معنای پوشیدن لباس‌های ورزشی رنگارنگ و کتونی‌های جورواجور و داشتن تجهیزات لازم برای اون ورزش نیست! بلکه بخش مهمی از ورزش کردن مربوط به تغذیه‌ی شما است. بدن شما مثل ماشینیه که حین ورزش کردن تو یه باشگاه یا زمین ورزشی، کلی انرژی از دست می‌ده و اگر سوخت‌رسانی بهش درست انجام نشه، آسیب‌های خیلی زیادی می‌بینه. سوخت‌رسانی درست هم زمانی انجام میشه که شما تغدیه‌ی درستی داشته باشید. پس با ما همراه باشید تا با بهترین خوراکی‌هایی که می‌تونید قبل و بعد ورزش کردن بخورید آشنا بشید و بدنتون رو به بهترین شکل ممکن برای ورزش کردن آماده کنید.

خوردنی‌های قبل از ورزش

متخصص‌ها همیشه توصیه می‌کنند که قبل از ورزش مقداری از خوردنی‌های مجاز رو بخورید؛ در غیر این صورت ممکنه در حین ورزش دچار سرگیجه، تهوع و یا بی‌حوصلگی و ضعف عمومی بشید و نه تنها از ورزش کردن لذت نبرید، که به بدنتون هم آسیب‌های جدی وارد کنید. این خوردنی‌ها عبارتند از:

کربوهیدرات ساده
خوردن خوراکی‌های دارای کربوهیدرات، به ویژه کربوهیدرات ساده که به‌راحتی هضم می شه، بسیار مفید و موثره. گلوکز موجود در این قبیل خوراکی‌ها، انرژی لازم رو به سلول های عضلانیتون می‌رسونه و به شما کمک می‌کنه که در طول ورزش احساس خستگی نکنید. همین مسئله باعث می‌شه که در طول ورزش بیشترین بازده رو داشته باشید و با تحلیل عضلانی مواجه نشید.

بیشتر بخوانید:  تاثیر اندازه و تعداد وعده های غذایی بر وزن و قند خون

نمونه‌هایی از کربوهیدرات ساده که برای خوردن قبل از ورزش مناسب هسند عبارتند از:

  • یک قطعه نان تست
  • یک قطعه کیک برنجی
  • ماست یونانی که هم دارای کربوهیدرات و هم پروتئین است
  • میوه‌ی خشک یا تازه

پروتئین

یکی از اتفاق‌هایی که در طول تمرین‌های ورزشی میوفته، عضله‌سازیه و این کار نیاز به پروتئین داره. بهترین مواد پروتئینی که می‌تونید قبل از ورزش بخورید عبارتند از:

آجیل
ماست یونانی
تخم مرغ آب پز (کاملا پخته)
شیر معمولی یا شیر سویا

بهترین زمان خوردن غذا قبل از ورزش
همیشه یادتون باشه که نباید این مواد غذایی رو درست قبل از شروع تمرین بخورید. بهترین زمان مصرف این مواد غذایی نیم ساعت تا ۳ ساعت قبل از تمرینه تا در بدن شما تجزیه بشن و انرژی لازم رو آزاد کنن.

خوردنی‌های بعد از ورزش
بدن شما بعد از ورزش کردن دچار خستگی و ضعف می‌شه و نیاز به ریکاوری و تامین انرژی و گلیکوژن تخلیه شده داره. این مسئله به‌قدری مهمه که تو اکثر باشگاه‌های ورزشی غذا و میان‌وعده‌ی ورزشکارها رو همیشه آماده نگه می‌دارن تا اون‌ها بلافاصله بعد از ورزش بتونن انرژی از‌دست‌رفته رو جبران کنن. این مواد غذایی عبارتند از:

کربوهیدرات پیچیده و پروتئین
بعد از تمرین می‌تونید مواد غذایی که دیرتر هضم می‌شن و دارای کربوهیدرات‌های سخت‌تر و پیچیده‌تری هستند رو مصرف کنید. بهترین و سالم‌ترین نمونه‌های کربوهیدرات پیچیده و پروتئین عبارتند از:

برنج قهوه‌ای
آجیل
نان غله
حبوبات مثل لوبیا
ماهی
گوشت بوقلمون
مرغ کبابی

البته میزان مصرف این مواد برای افراد مختلف متفاته. کسانی که قصد کم کردن وزن خودشون رو دارن باید با دقت بیشتری عمل کنن و ورزشکارای حرفه‌ای باید پروتئین خیلی بیشتری به بدن خودشون برسونن.

بیشتر بخوانید:  فواید سیاه دانه

مصرف آب
در تمام این مراحل، چه قبل از تمرین و چه بعد از اون، نوشیدن آب از اهمیت خاصی برخورداره. یک ورزشکار همیشه باید به بدن خودش آب کافی برسونه. همون‌طور که می‌دونید ورزش کردن با عرق کردن همراهه و عرق کردن باعث می‌شه که بدن شما مقدار زیادی آب از دست بده. به همین دلیل همیشه توصیه می‌شه که هم قبل از تمرین و هم بعد از تمرین آب بنوشید و هیچ‌وقت بدن خودتون رو بی‌آب نگه ندارید.

 

 

مقالات مشابه

نوشتهٔ پیشین
مراقبت و نگهداری صحیح از مو
نوشتهٔ بعدی
طرز تهیه فتوچینی با سس قرمز و مرغ خوشمزه و مخصوص

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست