تمیز کردن شومینه با ساده‌ترین روش‌های خانگی

سبک زندگی

همه انسان‌ها با فرا رسیدن فصل سرما به فکر استفاده از لوازم گرمایشی در منزل می‌افتند. شومینه یکی از لوازم گرمایشی است که علاوه بر گرما، تاثیر زیادی در زیبایی خانه دارد. ایجاد آتش در شومینه، علاوه بر گرم کردن خانه، موجب ایجاد دوده و لکه‌های سیاه در اطراف شومینه می‌شود. اگر شما هم در آن دسته از افرادی هستید که از شومینه‌ها به عنوان وسیله گرمایشی استفاده می‌کنند، بی‌شک به دنبال روش‌های آسان و سریع برای تمیز کردن شومینه هستید؛ پس، تا آخر این مطلب از هوم ‌پلاس همراه ما باشید تا نحوه تمیز کردن شومینه و اهمیت آن را با شما در میان بگذاریم.

اهمیت تمیز کردن شومینه

با سرد شدن شب‌ها، وسوسه استفاده از شومینه افزایش می‌یابد. اما لازم است که قبل از روشن کردن آتش، از تمیزی شومینه مطمئن شوید. توصیه ما این است که قبل از استفاده از شومینه، دودکش را بررسی نمایید تا در صورت گرفتگی دودکش، علت انسداد آن را برطرف کنید. اکثر مواقع گرفتگی‌ها بر اثر باقی ماندن برگ درختان، چوب و لانه‌های حیوانات است. در چنین حالتی، احتمال آتش سوزی افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، کثیفی دودکش و گرفتگی آن باعث افزایش مونوکسید کربن در فضای خانه می‌شود و افراد خانواده را در معرض دود قرار می‌دهد؛ بنابراین، با تمیز کردن شومینه خطر آتش سوزی کاهش می‌یابد. جدا از برطرف کردن انسداد دودکش و تمیز کردن آن، لازم است که لکه‌های سرسخت و دوده شومینه را برطرف کنید تا کارایی شومینه بهبود یابد. از طرف دیگر، با تمیز کردن دوده‌های شومینه در هزینه قبوض صرفه‌جویی می‌شود. در نتیجه، تمیز کردن و تمیز نگه‌داشتن شومینه را جدی بگیرید و به طور مرتب دودکش را بررسی کنید تا از تمیزی و مسدود نبودن آن مطمئن شوید.

  • مواد و وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن شومینه
    فرچه یا برس بزرگ و سخت
  • آب
  • سرکه‌ی سفید
  • جوش شیرین
  • مواد شوینده صنعتی
  • نمک
  • سطل
  • کرم تاتار
  • آب گرم
  • بوراکس
  • آمونیاک
  • تری سدیم فسفات
  • دستکش لاستیکی

اقدامات قبل از شروع تمیز کردن شومینه

قبل از اقدام برای تمیز کردن شومینه، خاکسترهای داخل آن را به آرامی جمع کنید تا خاکسترها در سایر نقاط خانه پخش نشود. البته در صورتی که شومینه گازسوز باشد، نیازی به تمیز کردن خاکسترها نخواهد بود. در این فرآیند، خاکسترها را با استفاده از جارو و خاک‌انداز جمع کنید و آن‌ها را درون یک کیسه بریزید و محکم گره بزنید. توجه داشته باشید که هیچ‌گونه آلودگی در این فضا باقی نماند؛ زیرا آلودگی و کثیفی شومینه باعث باعث پخش شدن این آلودگی‌ها در فضای خانه می‌شود. بعد از جمع کردن و جارو کردن خاکسترها، لازم است لکه‌های دوده را که بر روی دیواره شومینه و کف آن است؛ پاک کنید. بعد از جمع آوری خاکستر، زمان تمیز کردن دودکش می‌رسد. سپس، زمان تمیز کردن لکه‌ها و دوده‌ها با انواع شوینده‌های شیمیایی یا خانگی فرا می‌رسد.

بیشتر بخوانید:  5 تمیز کننده خانگی جایگزین پاک کننده های شیمیایی
اقدامات قبل از شروع تمیز کردن شومینه
  • تمیز کردن دوده از داخل دودکش شومینه

تمیز کردن دودکش شومینه از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ زیرا، هنگام سوختن سوخت در شومینه، مقداری دوده و هوای گرم تولید می‌شود و بر روی دیوار اطراف شومینه مستقر می‌شود. با گذشت زمان، دوده‌ها جمع می‌شوند و تبدیل به لکه‌های سرسخت می‌شود. اهمیت تمیز کردن دودکش به شرح زیر است:

دوده‌ها باعث سایش دیواره دودکش می‌شود.
لکه‌ها و محصولات حاصل از سوختن سوخت در شومینه، راندمان آن را کاهش می‌دهد.
کثیف بودن دودکش احتمال آتش سوزی را افزایش می‌دهد.
بنابراین، به موقع تمیز کردن دودکش شومینه موجب پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی می‌شود. برای تمیز کردن دودکش، از یک برس بلند کمک بگیرید و با استفاده از آن، تمامی دوده‌های چسبیده از سطوح دودکش را جدا کنید. دوده‌ها و آلودگی‌ها را بسابید و درون یک کیسه زباله بریزید. همچنین، می‌توانید از میله‌های دارای انعطاف به جای برس استفاده کنید. از سوی دیگر، هنگام تمیز کردن دودکش مانند هر روش تمیزسازی دیگر، لازم است از دستکش، ماسک و عینک محافظ استفاده کنید. قبل از تمیز کردن شومینه و دودکش، از بسته بودن شیر گاز اطمینان کسب کنید. از سوی دیگر، زمانی اقدام به تمیز کردن شومینه کنید که کاملا سرد و خاموش است.

  • تمیز کردن دوده‌های شومینه

شومینه، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خانه است که بیشتر از بقیه مکان‌ها در معرض آلودگی قرار دارد. مشکل اینجاست که کثیفی شومینه به طور کامل نشان داده نمی‌شود. به همین خاطر، از بین بردن آن، کار دشواری است. در زیر چند روش‌ آسان برای تمیز کردن دوده‌های شومینه معرفی شده است.

  • تمیز کردن دوده‌های شومینه
بیشتر بخوانید:  چگونه میتوان سبک زندگی را تغییر داد؟

تمیز کردن شومینه با استفاده از سرکه
برای از بین بردن دوده‌های شومینه، می‌توانید مقداری سرکه و آب را به نسبت مساوی مخلوط کنید. سپس، با استفاده از یک اسپری خالی بر روی محل اسپری کنید. بعد از اسپری کردن محلول، با کمک یک برس خشک و تمیز، شروع به حذف دوده‌ها کنید تا به بهترین نتیجه دست پیدا کنید.

از بین بردن دوده‌ها با استفاده از نمک
برخی از افراد معتقد هستند که استفاده از نمک در آتش، می‌تواند دوده‌های اطراف سنگ شومینه از بین ببرد. البته لکه‌های ناشی از دوده‌های قدیمی را نمی‌توان با استفاده از این روش به طور کامل حذف کرد.

تمیز کردن لکه‌های سرسخت
لکه‌های دود، حاوی مقداری رسوبات کربنی و چرب است که می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های سرسخت و سمج در اطراف شومینه شود. دوده‌ها به مرور زمان به لکه‌های جامد و سفت تبدیل می‌شوند.

تمیز کردن شومینه با استفاده از محلول آب و کرم تارتار
در این روش، کرم تارتار را در یک لیوان آب حل کنید تا خمیری یکدست حاصل شود. برای تهیه این خمیر، ۲ قاشق کرم تارتار را با مقداری کمی آب مخلوط کنید تا یک خمیر لطیف و نرم بدست بیاید. بعد از آماده شدن خمیر، با استفاده از یک اسفنج، اقدام به تمیز کردن لکه‌های ناشی از آتش کنید. خمیر را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی لکه‌ها باقی بگذارید تا تمامی لکه‌ها از بین برود. سپس، محل شسته شده را با کمک آب گرم بشویید. این روش تمامی لکه‌های قدیمی را از بین می‌برد.

تمیز کردن شومینه با استفاده از محلول جوش شیرین و مایع ظرفشویی

در این روش، ۲ تا ۳ قاشق مایع ظرفشویی را با ۱ یا ۲ قاشق جوش شیرین ترکیب کنید تا یک ترکیب خمیری شکل بدست بیاید. با استفاده از یک مسواک و برس، خمیر را به صورت دورانی بر روی لکه‌ها مالش دهید. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه، با آب گرم محل شسته شده را آبکشی نمایید.
آخرین راه برای از بین بردن لکه‌های قدیمی
آخرین چاره برای از بین بردن لکه‌های سرسخت و قدیمی، استفاده از تری سدیم فسفات است. این ماده یک ترکیب شیمیایی خطرناک است و باید هنگام کار با آن اقدامات احتیاطی رعایت شود. در این روش، لازم است یک بطری اسپری تمیز تهیه کنید و درون آن را با محلول پر کنید. سپس، مقداری از آن را بر روی لکه‌های قدیمی و سرسخت اسپری کنید و با استفاده از یک برس سخت و بزرگ، محلول را بر روی لکه‌های قدیمی و سخت مالش دهید. هنگام مالش لکه‌ها، فشار زیادی به برس وارد نکنید؛ زیرا، ممکن است هنگام شستشو به سنگ‌های شومینه آسیب وارد شود. بعد از تمیز کردن محلول از اطراف شومینه، با استفاده از یک پارچه تمیز، رطوبت سنگ را بگیرید.
اقدامات احتیاطی هنگام تمیز کردن شومینه نکته: اقدامات احتیاطی شامل استفاده از عینک، ماسک و دستکش می‌شود. همچنین، بهتر است زمین و اشیاء را با دقت بپوشانید تا مواد شیمیایی باعث آسیب دیدن آن‌ها نشود.

بیشتر بخوانید:  چطور لكه پوست گردو را از دست پاک كنيم؟


اقدامات احتیاطی هنگام تمیز کردن شومینه
هنگام تمیز کردن شومینه، بهتر است از دستکش و عینک لاستیکی استفاده کنید.
قبل از استفاده از هرگونه مواد شوینده و شیمیایی برای تمیز کردن شومینه و سنگ‌های اطراف آن، ابتدا شوینده را بر روی ناحیه کوچکی از شومینه و سنگ اطراف آن تست کنید تا از تاثیر آن بر روی لکه‌ها مطمئن شوید.
برای داشتن یک شومینه تمیز، بهتر است از هیزم یا چوب کاملا خشک استفاده نمایید. چوب‌های تر و خیس می‌تواند باعث ایجاد لکه در شومینه شود.
شومینه‌های خاموش را به صورت هفتگی و با استفاده از جارو و خاک‌انداز تمیز کنید.
از مواد شیمیایی به صورت سرخود و بدون آگاهی از ساختار و متریال سنگ‌های شومینه استفاده نکنید.
هنگام تمیز کردن شومینه، پنجره‌ها را باز بگذارید و تهویه هوا را بررسی نمایید

مقالات مشابه

, , ,
نوشتهٔ پیشین
شیرینی شکلاتی آلمانی
نوشتهٔ بعدی
خرما و جلوگیری از نقایص مادرزادی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست