خواص عناب خشک

تغذیه سالم
بدون دیدگاه

عناب از جمله میوه های بسیار مفیدی است که  از زمان های گذشته تا به امروز در طب سنتی استفاده دارویی و درمانی فراوانی از خواصش شده است،عناب میوه ای خوش طعم و متفاوت است که حاوی انواع مواد معدنی، سدیم، پتاسیم، پرتوئین، منیزین، آهن، انواع ویتامین های B12 ،B6 ، C ، A و املاح مفید است که در ادامه مطلب بیشتر با خواص عناب خشک آشنا خواهیم شد.

عناب این میوه کوچک و خوشمزه داری طعمی شیرین است که گاهی به خرمای قرمز یا خرمای چینی هم شناخته می شود، همانطور که می دانید عناب خشک سرشار از خاصیت است اما باید گفت که خواص عناب خشک نسبت به خواص عناب تازه بیشتر است که می توانیم از خشک آن برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده کنیم .

عناب دارای طبیعتی معتدل و مرطوب است عناب بومی جنوب آسیا می باشد. درخت عناب درختی کوچک و دارای برگ ریز بوده که ۵ تا ۱۲ متر ارتفاع دارد.عناب میوه‌ای قرمز رنگ، بیضی شکل و کوچک به همراه یک هسته است که  در ابتدا سبز بوده و پس از رسیدن به رنگ قرمز درآمده و چروک می خورد . برگ های درخت عناب، کوچک، زیبا، شفاف، ‌متناوب و دندانه دار است. گل های آن کوچک و به رنگ سبز مایل به زرد می باشد.

 

از جمله اصلی‌ترین ترکیبات و مواد مغذی موجود در این میوه می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • پتاسیم، کلسیم، آهن و فسفر
  • کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فلور
  • ویتامین‌های C ،B2 و A
  • کربو هبدرات‌ های مفید و فیبر
  • مقدار کمی چربی
  • طیف وسیعی از مواد شیمیایی غنی از آنتی اکسیدان
بیشتر بخوانید:  آیا پنیر پیتزا برای کبد چرب مضر است؟

  مهم‌ترین خواص عناب خشک

از جمله خواص عناب خشک به صورت خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مفید برای کبد و کلیه
  • افزایش توان و قدرت ماهیچه
  • درمان بی خوابی
  • درمان اسهال و یبوست
  • کاهش تنگی نفس
  • آرام بخش و ضد اضطراب
  • درمان آلرژی پوستی
  • درمان سرماخوردگی
  • تقویت حافظه
  • مفید برای پوست و مو
  • کاهش چربی و قند خون
  • کاهش فشار خون بالا
  • رفع سرگیجه و سر درد

 

شرح برخی از خواص عناب

 درمان سرما خوردگی

استفاده مداوم از عناب خشک به  دلیل داشتن ویتامین های A ,C و مواد معدنی باعث بالا رفتن سیستم ایمنی بدن شده و در نتیجه کاهش مبتلا شدن به سرما خوردگی و کمتر شدن سرفه را در پی خواهد داشت .

 درمان اختلالات خواب و اعصاب

از جمله خواص عناب خشک این است که برای تقویت اعصاب بسیار مفید و موثر واقع شده است. که در بسیاری از کشور ها  از عناب خشک برای پیشگیری از افسردگی ،استرس ، اضطراب و  بی خوابی استفاده می کنند. به همین دلیل نوشیدن یک فنجان چای عناب تازه قبل از خواب برای داشتن خواب آرام و آرامش اعصاب کمک فراوانی می کند.

 کمک به رفع مشکلات کبدی

به دلیل وجود مقدار بسیار زیاد از آنتی اکسیدان در این میوه باعث شده تا راه حلی برای درمان کبد چرب باشد ، در واقع مصرف عناب باعث سم زدایی کبد می شود که از مهم ترین خواص عناب خشک است.

 درمان اسهال و یبوست

مصرف جوشانده عناب به دلیل دارا بودن فیبر فراوان برای درمان یبوست بسیار واقع شده است . از دانه های این میوه هم می تونید برای درمان اسهال استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  ارتباط مواد غذایی با سقط جنین

  فواید عناب خشک برای پوست

اگر پوستتان در اثر تابش آفتاب دچار سوختگی شده است می توانید برای بهبود آن از خواص عناب خشک استفاده کنید. همانطور که می دانید از اصلی ترین عناصر شادابی و جذابیت پوست وجود آنتی اکسیدان است.

در صورتی که دچار آفتاب سوختگی شدید شده‌اید می‌توانید برای رفع آن از عناب خشک استفاده کنید. همچنین از آنجایی که عناب سرشار از آنتی اکسیدان است، مصرف آن به شفافیت و جوانی پوست کمک شایانی می‌کند چرا که آنتی اکسیدان‌ها دارای خاصیت ضد پیری هستند.

خواص ضد سرطانی

عناب خشک به دلیل برخورداری از ویتامین C و نیز مقادیر فراوان از آنتی اکسیدان می‌تواند از رشد رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری کند بنابراین این میوه سبب رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی و تومور‌ ها در بدن خواهد شد.عناب برای مهار سلول های سرطانی و سرکوب سلول های تومور در انسان مفید می باشد.

 تاثیر عناب خشک بر سلامت مو

استفاده از روغن عناب می تواند به ضخیم شدن موهای نازک و افزایش رشد موی سر کمک کند.

مفید برای آکنه و پوست صورت

استفاده از روغن عناب موجب درمان آکنه و جوش صورت می شود. عناب حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به عنوان یک عامل ضد پیری طبیعی شناخته می شوند و می تواند پوست صورت را جوان تر و شاداب تر کنند.

فشار خون بالا

در عناب مقادیر بالایی از پتاسیم وجود دارد که می تواند به درمان فشار خون بالا کمک کند.

 دوران حاملگی

در عناب مقادیر زیادی از آهن وجود دارد. استفاده زنان باردار از عناب آهن مورد نیاز آنها را تامین می کند و به دلیل دارا بودن مقدار زیادی ویتامین C، ویتامین A، ویتامین B و فلاونوئیدها می باشد که برای تقویت زنان باردار و رشد جنین مفید است، همچنین خواص عناب در بارداری از افزایش و کاهش فشار خون در این دوران پیشگیری می کند.

بیشتر بخوانید:  20 تا از خواص شگفت انگیز و نحوه مصرف گلاب برای پوست

 کاهش وزن و لاغری

عناب بسیار کم کالری و مملو از پروتئین و فیبر بالاست که موجب تنظیم وزن و لاغری می شود، افراد دارای اضافه وزن و چاق حتما در برنامه غذایی خو از عناب استفاده کنند زیرا از پرخوری جلوگیری کرده و باعث کاهش وزن و لاغری می شود.

 غلظت خون

مصرف عناب به سفت شدن خون کمک می کند. پس بهتر است کسانی که غلظت خون بالایی دارند از مصرف آن پرهیز کنند.

درمان کم خونی

عناب سرشار از آهن است که باعث افزایش غلظت خون شده و برای بیماران کم خون یا هموفیلی مناسب است.

تقویت استخوان و دندان

عناب به علت دارا بودن کلسیم و فسفر برای تقویت استخوان و دندان های کمک فراوانی می کند مصرف آن برای کودکان در حال رشد هم بسیار مفید است .

درمان کمر درد

اگر دچار کمر درد هستید به مدت ۷ روز، روزی ۱۰ دانه عناب ابتدا مکیده سپس میل کنید.

 

شما می توانید برای بهره مندی از خواص عناب خشک  با تهیه دم نوش آن را روزانه نوش جان  کنید. همچنین هسته این میوه دارای فواید درمانی و خاصیت های متعددی می باشد برای آشنایی با خواص هسته عناب کلیک کنید.

مقالات مشابه

, , , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
چه راه حل هایی برای رفع تشنگی در ماه رمضان وجود دارد
نوشتهٔ بعدی
با روش های متفاوت درمان وزوز گوش آشنا شوید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.