خواص لیمو ترش ، ۹ مورد از خاصیت ها و مضرات لیمو ترش

تغذیه سالم

خواص لیمو ترش

لیموترش به عنوان یک میوه معجزه آسا محسوب می شود که نه تنها سبب درمان بیماری ها و تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد بلکه خواص زیبایی فراوانی برای پوست و مو دارد.

برخی از خاصیت های لیمو ترش

  • سلامت چشم

برای جلوگیری از بیماری های چشمی شایع مثل پیر چشمی و تباهی لکه زرد ( دژنراسیون ماکولا ) می توانید لیمو ترش مصرف کنید زیرا لیمو ترش حاوی مقادیر غنی از ویتامین C است. علاوه بر این ترکیبات شیمیایی گیاهی موجود در لیمو ترش برای جلوگیری از ابتلا به عفونت های چشمی بسیار مفید هستند.

  • پاک سازی لک های صورت

جالب است بدانید آب موجود در لیمو ترش به عنوان یک پاک کننده و سفید کننده طبیعی شناخته می شود و به همین دلیل می توانید با مصرف موضعی آن به صورت ماسک های طبیعی ، لک های روی پوست صورت را پاک سازی کنید.

  • تقویت قوای جنسی مردان

مصرف ویتامین های C و B1 به تقویت قوای جنسی مردان و همچنین افزایش تولید اسپرم کمک می کنند. نتیجه کمبود این ویتامین ها در بدن مردان باعث مشکلات جنسی و ناباروری می شود که می توانید با مصرف مواد غذایی مناسب این مشکل را رفع کنید.

لیمو ترش حاوی مقادیر غنی از ویتامین C و ویتامین B1 که با نام تیامین هم شناخته می شود می باشد و به همین دلیل می تواند یک گزینه بسیار مناسب و طبیعی برای افزایش کیفیت اسپرم ها و قابلیت باروری در آقایان باشد.

  • درمان ریزش مو

فولیکول های مو دستگاهی است که به تقویت و ایجاد موهای جدید روی بدن انسان کمک می کند. ضعیف شدن فولیکول های مو باعث می شود که با مشکلاتی همچون ضعیف شدن ریشه مو و ریزش موی شدید مواجه شوید.

بیشتر بخوانید:  11 تا از گیاهان دارویی و موادروزمره که برای پوست شما کاملا مضر هستند

برای جلوگیری از ریزش مو باید مواد غذایی مصرف کنید که به تقویت دستگاه پوستی تولید کننده مو کمک کند. آب لیمو ترش به دلیل وجود انواع ویتامین ها و مواد مغذی می تواند به تقویت فولیکول های مو کمک کند که در نتیجه باعث درمان ریزش مو می شود.

  • درمان جوش و آکنه

اگر دارای پوستی چرب هستید مطمئنا با التهابات شایع پوستی مثل جوش یا آکنه روبرو هستید. آب لیمو ترش مانند یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کند و به همین دلیل مصرف موضعی آن می تواند از رشد باکتری ها بر روی پوست صورت جلوگیری کند که در نتیجه باعث پاک سازی جوش ها و اکنه می شود.

  • خواص ضد سرطان

لیمو ترش یکی از میوه هایی محسوب می شود که برای درمان و پیشگیری از برخی سرطان ها بسیار مفید می باشد. جالب است بدانید طبق جدیدترین تحقیقات بر روی لیمو ترش بیش از ۲۰ ترکیب ضد سرطانی در این میوه کشف شده است.

یکی از مهم ترین ترکیباتی که در لیمو ترش وجود دارد و برای درمان سرطان بسیار مناسب است ترکیب لیمونن می باشد که طبق تحقیقات اولیه مشخص شده است که ترکیب می تواند باعث کاهش رشد سلول های سرطانی شود.

علاوه بر مواردی که توضیح داده شد لیمو ترش و مخصوصا آب لیمو ترش تازه سرشار از انتی لکسیدان های قوی مثل ویتامین C می باشد و به همین دلیل مصرف این میوه می تواند باعث کنترل رادیکال های آزاد که از عوامل اصلی سرطان هستند شود.

  • سرماخوردگی و آنفولانزا

برای جلوگیری از بیماری های فصلی و ویروسی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی باید سیستم ایمنی قوی داشته باشید و یکی از مهم ترین ویتامین هایی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیاز است ویتامین C است که در آب لیمو ترش به وفور وجود دارد.

  • مناسب ورزش بدنسازی
بیشتر بخوانید:  آلرژی بهاره با این 7 خوراکی بدتر می شود

ورزشکارانی که ورزش های سنگین مثل بدنسازی و پرورش اندام انجام می دهند اکثر مکمل های غذایی مصرف می کنند که مصرف مداوم این مکمل های می تواند به آسیب به کلیه ها و کبد منجر شود. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است لیمو ترش را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

برای این منظور یک فنجان آب جوشیده شده ولرم را به همراه یک یا دو قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه ترکیب کنید. این معجون طبیعی علاوه بر وجود ویتامین ها و مواد مغذی ببه روند سم زدایی کبد و کلیه ها کمک می کند.

چند نکته جالب از مزایای لیموترش

مزایای سلامتی لیمو:
1.لیمو غنی از ویتامین C است، که باعث می شود آنها به طور موثر در درمان سرماخوردگی عمل کنند.

2.برای درمان آبریزش بینی و یا خارش سوراخ بینی، شما می توانید ار 1 فنجان آب لیمو، ترجیحا گرم استفاده کنید.

3.لیمو به احیا کردن تعادل بدن در تقویتش کمک می کند ، راه حل ساده است، هر روز صبح کمی لیمو با آب گرم را بخورید.

4.لیمو به عنوان یک دیورتیک طبیعی عمل می کند و به شما کمک می کند وزن آب خود را از دست بدهید.

5.همچنین، آب لیمو به بدن شما کمک می کند سموم و مواد زائد را از بین ببرید.

 

مقالات مشابه

نوشتهٔ پیشین
خورشت داود پاشا، همتای ترکیه‌ای فسنجان
نوشتهٔ بعدی
طرز تهیه دسر عین السرایا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست