به این دلیل گیلاس زیاد بخورید

تغذیه سالم

به این دلیل گیلاس زیاد بخورید

گیلاس یک میوه بسیار خوش طعم و پرطرفدار در میان مردم است، از خواص مصرف گیلاس می توان به خون سازی، کاهش دهنده میگرن، جوان سازی پوست و تقویت موها اشاره کرد.

ارزش غذایی گیلاس
ویتامین ث که به عنوان آنتی اکسیدان قوی عمل می کند در مقادیر خوبی از گیلاس وجود دارد. آن ها حاوی چربی های، کلسترول یا سدیم نیستند و فیبر، ویتامین آ و مواد معدنی ضروری مثل آهن، کلسیم و پروتئین دارند همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی از پتاسیم هستند. علاوه بر اینها چنانچه در بخش سلامت نمناک کامل توضیح داده ایم گیلاس ها نیز ترکیبات مفید دیگری مانند بورون، ملاتونین و آنتوسیانین دارند.

سایر خواص و مزایای گیلاس
گیلاس سرشار از آنتی سیانین است که به سلامت بدن کمک میکند. آنتی اکسیدان موجود در آن از اکسایش ناشی از اکسیژن موجود در بدن و خطرات ناشی از رادیکال ها جلوگیری میکند. بدن ما روزانه به حداقل 3000 تا 5000 سلول دهانی نیاز دارد تا اکسیژن مورد نیاز خون را تامین کند.

گیلاس برای بهبود خواب :
گیلاس، ده برابر بیشتر از تمشک و توت فرنگی ملاتونین دارد که بی خوابی را درمان میکند و کارایی مفصل ها را بهبود میبخشد. همچنین درمان خوبی برای جت لگ (خستگی ناشی از پرواز) است.

گیلاس برای درمان نقرس و جلوگیری از التهاب :
نقرس زمانی اتفاق می افتد که غلظت اسید اوره در بدن وجود دارد. تشکیل کریستال های اسید اوریک در مفاصل منجر به ورم و التهاب می شود. به جلوگیری از این بیماری کمک می کند و با کمک به تنظیم فرآیندهای متابولیک میزان اسید اوره را در خون کنترل می کنند.

بیشتر بخوانید:  علت بزرگ شدن پروستات؛ علائم، داروها و روش های درمان آن

گیلاس برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی:
مصرف گیلاس سبب سلامت قلب و عروق می شود و چربی و قند خون در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک کاهش می دهد . مواد مغذی موجود در گیلاس مثل ویتامین ها، آنتی اکسیدان های فلاونوئید و کاروتنوئید و مواد معدنی فسفر، برای قلب و عروق بسیار مفید هستند.این مواد سبب تنظیم ضربان قلب و تقویت قلب می شود و از سفت شدن رگ های خونی پیشگیری می کند.

گیلاس برای کمک به بهبود حافظه:
مصرف گیلاس به دلیل وجود آنتوسیانین برای بهبود حافظه و بهبود عملکرد حرکتی مفید است.

کاهش وزن با گیلاس:
گیلاس عمدتا شامل آب هستند و کالری خیلی پایینی دارند. مقدار فیبر موجود در این میوه به حفظ شما به مدت طولانی کمک می کند در حالی که ویتامین های ب مانند تیامین، ریبوفلاوین و ویتامین ب 6می توانند متابولیسم و تبدیل مواد مغذی به انرژی را تسهیل کنند. بنابراین گیلاس ها به شما کمک می کنند وزن کم کنید

فواید گیلاس برای گواتر:
مصرف گیلاس گواتر مزمن را تا حد زیادی کنترل می‏ کند.

فواید گیلاس برای کبد ، کلیه و مثانه:
مصرف گیلاس برای افرادی که به سنگ کلیه و یا سنگ صفرا و یا مثانه مبتلا هستند ، مفید است زیرا مانند یک عامل تخلیه و زهکشی در مجاری ادرار و لوله‏ های هاضمه کار می‏ کند و سنگ‏ ها را از بین می‏ برد. این میوه به دفع سموم از بدن کمک می کند.

برای دفع سنگ‏ های مثانه و تمیز کردن مجاری ادرار جوشانده ی دم گیلاس مفید است. گیلاس حاوی پوتاس فراوانی است که این ماده بر افزایش ادرار تاثیر فراوان دارد.افراد مبتلا به سنگ کلیه و مثانه بهتر است 9 گرم مغز هسته گیلاس با 1 گرم رازیانه در یک لیتر آب بجوشانند و هر 4 ساعت یک لیوان میل کنند.

بیشتر بخوانید:  درمان صافی کف پا؛ علائم، عوارض و راه‌های درمان آن

گیلاس برای پیش گیری از سرطان:
گیلاس ها شیرین شامل ویتامین سی، آنتو سیانین و کاراتنوئید هستند که به جلوگیری از انواع خاصی از سرطان کمک می کنند. گیلاس ها شیرین منبع خوبی ازسیانیدین هستند، که در درجه اول مسئول این پیش گیری از سرطان است. آنتو سیانین به دستگیری چرخه سلولی و آپوپتوز کمک می کند. تمایز سلول ها را ترویج می دهد و خطرات سلول های سالم را کاهش می دهد که به سلول های سرطانی تبدیل می شوند.

گیلاس برای کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ:
مصرف منظم گیلاس به دلیل وجود فیبر فراوان خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

گیلاس مفید برای مغز:
مصرف گیلاس به خاطر حضور ویتامین A، ویتامین B و مواد معدنی نظیر کلسیم و فسفر برای مغز خوب است. در نتیجه به جلوگیری از نقص لوله عصبی در نوزادان کمک می کند و همچنین حافظه را بهبود می بخشد

گیلاس برای کاهش درد ماهیچه:
عصاره گیلاس به کاهش درد ماهیچه ها بعد از ورزش کمک می کند. آن هایی که ورزش و تمرینات با شدت بالا انجام می دهند می توانند عصاره گیلاس را در رژیم غذایی خود داشته باشند.

گیلس برای تنظیم فشار خون و ضربا قلب :
به تنظیم فشار خون و ضربان قلب کمک می کند و خطرات توسعه بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد این به خاطر حضور پتاسیم رگ گشا است همچنین حاوی فیتواسترول هستند که سطح کلسترول بد را کاهش می دهد

 

مقالات مشابه

نوشتهٔ پیشین
از بین بردن سه لکه سخت!
نوشتهٔ بعدی
طرز تهیه کامل “ذرت مکزیکی” با طعمی فوق العاده بی نظیر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست