تاثیرات امگا۳ بر سلامتی

تغذیه سالم

تاثیرات امگا۳ بر سلامتی

از جمله مکمل های محبوب در بین افراد مخصوصا ورزشکاران مکمل امگا۳ می باشد . روغن امگا۳ از ماهی های چربی چون ساردین، آنچوی، ماهی آزاد و… استخراج می شود که دارای خواص فراوانی برای سلامت قلب، پوست و مغز به ویژه در جلوگیری از افسردگی و از دست دادن حافظه خفیف می باشد در این مقاله قصد داریم به تاثیرات امگا۳ بر سلامتی بپردازیم.

چگونه امگا۳ بر مغز اثر می گذارد؟

اسیدهای چرب امگا۳ مخصوصا اسیدهای چرب EPA-DHA بر عملکرد مغز و رشد آن در تمامی مراحل زندگی موثر هستند به طوری که طبق تحقیقات به عمل آمده امگا۳ نقش مهمی در رشد مغز کودکان دارد و در نتیجه زنانی که در دوران بارداری از روغن ماهی یا مکمل های امگا۳(طبق تجویز پزشک) استفاده می کنند، کودکان آنها دارای:

  • هوش بالاتر
  • عملکرد مغز بالاتر
  • مشکلات رفتاری کمتر
  • کاهش خطر تاخیر رشد
  • کاهش خطر ابتلا به اوتیسم و فلج مغزی

هستند. برای حفظ عملکرد طبیعی مغز در طول دوران زندگی مصرف امگا۳ بسیار حیاتی است زیرا این نوع اسیدهای چرب غشای سلولی مغز را حفظ می کنند و ارتباط بین سلول های مغز را تسهیل می بخشند .

طبق آزمایشات انجام شده بر روی حیوانات مشخص شد که گروهی از حیوانات که رژیم غذایی بدون امگا۳ دارند بعد از مدتی دچار اختلال در یادگیری و حافظه می شوند و بعد از مدتی سطح اسید چرب DHA آنها کاهش می یابد.در بزرگسالان مسن تر هر چقدر سطح اسید چرب DHA در خون کاهش یابد موجب کوچک شدن مغز و درنهایت پیری سریع مغز می شود .

بیشتر بخوانید:  خواص ارده شیره از درمان کم خونی تا تامین کلسیم بدن

امگا۳ می تواند افسردگی و اضطراب را بهبود بخشد:

از دیگر تاثیرات امگا۳ بر سلامتی روح و روان می باشد. به طور کلی افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی در جهان می باشد. علائمی چون غم ، بی حالی و از بین رفتن علاقه عمومی به زندگی نشانه افسردگی می باشد، مطالعات انجام شده در این زمینه مشخص کرده است که افرادی که به طور منظم امگا۳ مصرف می کنند کمتر دچار افسردگی و اضطراب می شوند . یکی از اولویت های مراکز بهداشت عمومی کشورها یافتن درمان های افسردگی و سایر اختلالات روانی می باشد .

امگا۳می تواند با التهابات مقابله کند:

التهاب یک پاسخ طبیعی به عفونت و آسیب در بدن می باشد در نتیجه برای سلامتی شما امری حیاتی است اما زمانی که التهابات طولانی می شوند و به حالت التهاب مزمن تبدیل می شوند بسیار مضر خواهد بود به طوری که التهابات طولانی مدت یا مزمن تاثیر زیادی در ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان دارند .

امگا۳ می تواند بیماری قلبی را بهبود بخشد:

حملات و سکته های قلبی مهم ترین دلایل مرگ و میر در جهان هستند. دهه های پیش محققان دریافتند در جوامعی که ماهی جز اصلی وعده های غذایی می باشد خطر ابتلا به بیماری قلبی کمتر است که بعدها دلیل آن را وجود امگا۳ دانستند. مطالعات انجام شده بر روی ۱۱۰۰۰ نفر بیماری قلبی مشخص کرد که مصرف ۸۵۰ میلی گرم امگا۳ به مدت ۳.۵ سال باعث کاهش ۲۵ درصد حملات قلبی و ۴۵ درصد مرگ ناگهانی از سکته قلبی می شود.

بیشتر بخوانید:  بهبود گردش خون با چند خوردنی خوشمزه

امگا۳ می تواند سلامت چشم را بهبود بخشد:

اسید چرب DHA موجود در امگا۳ به عنوان یکی از ساختارهای اصلی شبکیه چشم شناخته می شود هنگامی که به اندازه کافی این اسید را دریافت نکنید ممکن است مشکلات بینایی پیدا کنید مصرف امگا۳ می تواند مانع بسیاری از بیماری های چشمی شود.

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات مشابه

نوشتهٔ پیشین
طرز تهیه سالاد پاپاتیا خوشمزه و مخصوص به روش رستورانی
نوشتهٔ بعدی
طرز تهیه کاپوناتای کدوحلوایی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست