تاثیر استرس بر بدن

سبک زندگی

تاثیر استرس بر بدن

 

فرض را بر این بگذارید که جلسه مهمی دارید و در ترافیک هستید و ممکن است سر وقت به قرار خود نرسید در همان لحظه غده هیپوتالاموس در مغز شما که وظیفه کنترل بدن را به عهده دارد جهت پاسخ به فشارهای عصبی دستور ترشح هورمون های استرس را می دهد .که باعث تندتر شدن ضربان قلب و تندتر شدن دفعات تنفس می شود این واکنش ها برای محافظت بدن در مواقع اضظراری برای پاسخ دهی سریع به فشارهای عصبی می باشد که هرچقدر این فشارها بیشتر باشد سلامتی شما در معرض خطر قرار می گیرد.

استرس یک واکنش جسمی و روحی است که به طور طبیعی همه افراد آن را در زندگی خود تجربه کرده اند .تمامی کارها و مسئولیت ها در زندگی کاری و خانوادگی گرفته تا مواجه شدن با حوادثی چون جنگ، مرگ، زلزله، سیل و… می تواند باعث استرس شود .برای شرایط فوری در کوتاه مدت می تواند به شما جهت مقابله با مشکل و حل آن کمک کند .اما در طولانی مدت می تواند تاثیرات جدی بر سلامتی شما بگذارد. بعضی علائم طولانی مدت

تحریک پذیری سریع

اضطراب

سردرد

بیخوابی

در این مقاله  از سایت برکه فود قصد داریم تاثیر استرس بر بدن را مورد بررسی قرار دهیم و با خطرات آن بیشتر آشنا شویم .

تاثیر بر دستگاه تنفسی و قلبی عروقی

هورمون های استرس بر سیستم تنفسی و قلبی عروقی شما تاثیر می گذارد در زمان استرس بدن شما در تلاش است تا خون غنی از اکسیژن را سریع تر به تمامی بدن برساند به همین دلیل سریع تر نفس می کشید اگر از قبل دچار آسم باشید استرس می تواند باعث تنگی نفس شود . استرس باعث می شود قلب شما سریع تر پمپاژ کند و رگ های خونی شما منقبض شده و اکسیژن بیشتری به عضلات انتقال می یابد که همین مسئله باعث افزایش فشارخون شما می شود.درنتیجه استرس مکرر یا مزمن باعث می شود قلب شما خیلی طولانی تر برای رفع این مشکل فعالیت سخت انجام دهد و در نتیجه باعث افزایش بیماری های قلبی و فشار خون بالا می شود.

بیشتر بخوانید:  محافظت از دندان

تاثیر بر سیستم ایمنی بدن

استرس در کوتاه مدت سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند که می تواند یک مزیت شناخته شود این تحریک به بدن برای جلوگیری از عفونت ها و بهبود زخم ها کمک می کند ولی زمانی که استرس طولانی شود باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود و باعث می شود بدن نسبت به مهاجمان خارجی واکنش کمتری نشان دهد در نتیجه باعث بیمار شدن و ایجاد انواع عفونت ها در بدن می شد به همین دلیل است که افرادی که دچار استرس های فراوان هستند زودتر به بیماری های ویروسی مانند آنفولانزا، سرماخوردگی و… مبتلا می شوند و دیرتر بهبود می یابند.

تاثیر بر سیستم عصبی مرکزی و غدد درون ریز مرکزی

سیستم عصبی مرکزی شما (CNS) و غدد درون ریز مرکزی وظیفه نظارت و کنترل اعمال بدن را به عهده دارند بعد از اینکه به دستور غده هیپوتالاموس هورمون های استرس آدرنالین و کورتیزول را آزاد می کنند این هورمون ها ضربان قلب شما را افزایش داده و خون با شتاب بیشتری به سایر ارگان ها انتقال می یابد وقتی استرس کاهش می یابد هیپوتالاموس وظیفه دارد به همه سیستم های بدن بگوید که به حالت عادی برگردید ولی اگر این فرآیند مادام و هر روز برای بدن شما اتفاق بیفتد می تواند باعث شود که سیستم عصبی مرکزی بدن شما به حالت عادی برنگردد و باعث ایجاد رفتارهای عصبی، پرخوری، تمایل به مصرف دخانیات و ترک اجتماع شود.

تاثیر بر سیستم عضلانی

ماهیچه ها هنگام استرس برای محافظت در برابر آسیب ها منقبض می شوند و بعد از گذر از تنش آزاد می شوند اما اگر دائم تحت استرس باشید ممکن است ماهیچه ها شل نشوند و در نتیجه عضلات محکم باعث سر درد و درد پشت و شانه و انواع درد بدن می شوند که می تواند در طولانی مدت باعث ایجاد یک زندگی درد آور شود.

بیشتر بخوانید:  پاک کردن لکه انار

تاثیر بر دستگاه گوارش

به دلیل وجود استرس کبد شما قند اضافی (گلوکز) تولید می کند تا انرژی بیشتری به شما بدهد .اگر مادام در معرض استرس باشید ممکن است بدن نتواند با این مقدار گلوکز اضافی کنار بیاید. و احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ افزایش می یابد. استرس و افزایش ضربان قلب و تنفس سریع همگی باعث اختلال در روند طبیعی دستگاه گوارش شما می شوند . افزایش اسید معده و سوزش سر دل و ریفلکس همگی از اثرات استرس می باشند .و در طولانی مدت می تواند باعث زخم معده نیز شود. همچنین استرس می تواند بر نوع حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش اثر بگذارد و باعث یبوست یا اسهال شود.

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات مشابه

, , , , ,
نوشتهٔ پیشین
طرز تهیه مارشمالو خانگی ساده با پودر ژله و گلوکز ویژه شب یلدا
نوشتهٔ بعدی
طرز تهیه کیک سیب و ماست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست