تایید طلبی چیست؟

سبک زندگی

 

 

 

تایید طلبی یا سوگیری تأییدی ( confirmation bias) چیست؟

به نظر شما، عقاید و باورهای شما از کجا می آیند و چه منشأیی دارند؟ همانند اکثر افراد، ممکن است فکر کنید که عقاید شما کاملا منطقی، درست و بی طرفانه است. در حقیقت، همه ما در برابر یک مسئله نیرنگ آمیز که به عنوان تایید طلبی شناخته می‌شود، آسیب ‌پذیر هستیم. اما آیا می دانید این تایید طلبی چیست و چگونه بر روی ما تاثیر می گذارد؟

تایید طلبی یا همان سوگیری تاییدی

نوعی تعصب شناختی است که شامل پشتیبانی از اطلاعاتی است که باورهای قبلی و یا تمایلات موجود شما را تایید ‌کنند. به عنوان مثال، تصور کنید که یک شخص معتقد است که افراد چپ دست خلاق تر از افراد راست دست هستند. هرگاه این شخص با شخصی روبرو شود که هم چپ دست و هم خلاق است، اهمیت بیشتری برای این شواهد که از باورهای قبلی او حمایت می کنند، قائل می شود. این موضوع ممکن است تا جایی پیش برود که فرد مثال های نقض را نادیده بگیرد و بر روی باورهای قبلی اش نسبت به این موضوع پافشاری کند.

تاثیر سوگیری تاییدی

در دهه ۱۹۶، روانشناسی به نام Peter Cathcart Wason تعدادی آزمایش‌ شناخته‌شده تحت عنوان وظیفه کشف قانون wason را انجام داد. وی نشان داد كه مردم تمایل به جستجوی اطلاعاتی دارند كه عقاید موجود آنها را تأیید كند. متاسفانه، این نوع تعصب می‌تواند ما را از درک شرایط به طور عینی، منع کند. همچنین می‌ تواند تصمیماتی که ما می گیریم را تحت‌ تاثیر قرار دهد و منجر به انتخاب ‌های ضعیف یا نادرست شود.

برای مثال، در طی یک فصل انتخاباتی، افراد تمایل دارند تا به دنبال اطلاعاتی باشند که کاندیدای محبوب خود را بهتر و کارامدتر از سایرین جلوه دهند، به علاوه آن‌ها به دنبال اطلاعاتی می‌گردند که کاندیدای مخالف را نیز ناکارامد و ناشایسته نشان دهند.

بیشتر بخوانید:  روش خشک کردن باقلا سبز

همه ما تا حدودی دچار تایید طلبی یا همان سوگیری تاییدی هستیم. حتی اگر فکر می کنید فردی روشن فکر هستید و قبل از نتیجه گیری، تمامی شواهد را بررسی می کنید، باز هم ممکن است در برخی مواقع گرفتار این تایید طلبی شوید.

و در پایان

اگر ما در مورد این تایید طلبی اطلاعاتی داشته باشیم و واقعیت وجود آن را بپذیریم، می توانیم تلاش کنیم تا به جای پافشاری بر روی نظرات خودمان، به سخنان دیگران و دلیل باورهای آن ها گوش دهیم. این می تواند به ما کمک کند تا مسائل و اعتقادات را از منظر دیگری بهتر ببینیم و تا حدودی از تایید طلبی دور شویم.

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات مشابه

, , , , ,
نوشتهٔ پیشین
لوبیا سیاه ( لوبیا داماد )
نوشتهٔ بعدی
شما یک فابینگ هستید؟!!!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست