راهنمای پاک کردن لکه‌های شمع روی فرش

سبک زندگی

نظافت قالی در هر خانه‌ای از واجبات به‌حساب می‌آید و اغلب خانم‌های خانه‌دار نسبت به تمیزی و پاکیزگی فرش حساس هستند؛ از این‌رو پاک کردن لکه‌های قالی یکی از دغذغه‌های خانم‌ها است. با توجه به برگزاری جشن‌ها در منزل و استفاده از شمع ، امکان آلودگی فرش با شمع وجود دارد.

معمولا پس از ریختن موم بر روی قالی همه دنبال راه حل  هستند.شاید استفاده از خدمات مراکز قالیشویی و مبل‌شویی یکی از انتخاب‌های پیش‌رو باشد که بعضی به دلیل مشغله و بی‌حوصلگی از آن استفاده میکنند.روش‌های خانگی هم برای پاک کردن موم شمع از روی فرش وجود دارد که باید با توجه به نوع ماده و شرایط از آن‌ها استفاده کرد.

روش گرم و سرد کردن شمع روی فرش و مواد پاک‌کننده برای از بین بردن لکه‌ها توصیه میشود.پس اگر بعد از مراسم متوجه شده‌اید که مقداری از شمع بر روی فرش ریخته . توصیه میشود از روش‌های اصولی برای پاک کردن لکه‌ها از روی فرش استفاده کنید.

روش‌های کلی پاک کردن  شمع

شاید با این صحنه مواجه شوید که مقداری موم شمع بر روی شیشه، فرش، سطوح چوبی و … ریخته و شما به دنبال پاک کردن لکه‌ ی آن باشید.بهترین روش از بین بردن موم شمع، با توجه به نوع ماده‌ای که موم به آن چسبیده است، تعیین می‌شود.

به‌طور کلی برای پاک کردن لکه شمع ، می‌توان آن را سرد کرده و خراشید یا آن را حرارت داد و موم مذاب را از روی آن پاک کرد.یکی از مشکلات رایج‌ که افراد پس از جشن تولد با آن مواجه می‌شوند. ریختن لکه‌های شمع روی فرش است .

بیشتر بخوانید:  بهترین روش ها برای نگهداری برنج تازه در منزل

روش‌های پاک کردن لکه‌های شمع روی فرش

ریخته شدن شمع آب شده بر روی فرش مشکلی است که همه با آن مواجه شده‌اند.بی شک بهترین زمان برای از بین بردن هر لکه‌ای از سطوح مختلف، زمانی است که لکه ایجاد شده و تازه است. بهتر است، پاک کردن لکه‌های شمع روی فرش یا موکت به دلیل بافت‌دار بودن سطح بلافاصله انجام شود.

بیشتر افرادی که با مشکل شمع آب شده روی فرش مواجه می‌شوند. به دنبال راهکاری مناسب برای پاک کردن لکه‌های آن هستند. بهتر است تا پاک کردن پارافین بلافاصله پس از ریختن بر روی فرش و در حالت نرم انجام شود .اما گاهی افراد با پارافین جامد بر روی سطح مواجه می‌شوند.

در ادامه روش‌های پاک کردن لکه‌های شمع از روی فرش را در حالت‌های مختلف بیان می‌کنیم:

پاک کردن لکه‌های شمع روی فرش 

اگر شاهد ریختن پارافین شمع بر روی سطح فرش بودید.بلافاصله موم شمع را در حالت نرم با دقت به وسیله قاشق از روی سطح بردارید.پس از برداشتن شمع، نسبت به پاک کردن لکه‌ها اقدام کنید.و از مواد تمیزکننده برای از بین بردن لکه‌ها استفاده کنید.

پاک کردن لکه‌های شمع روی فرش پس از جامد شدن

ممکن است پس از ریختن موم متوجه نشوید .که می‌توان از روش‌های سرد کردن و گرم کردن استفاده کرد. میتوانید با استفاده از جسم تیز مثل نوک چاقو  یا حتی ناخن موم را بتراشید.

سپس چند تکه یخ را داخل کیسه پلاستیکی بریزید و چند دقیقه بر روی موم باقی‌مانده قرار دهید تا سفت شود .سپس دوباره موم‌ها را بتراشید.در گام بعدی با استفاده از جاروبرقی و شاتون مخصوص تمیز کردن اثاث منزل و مبل به پاک کردن موم‌ها از روی فرش اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:  راه های ساده پاک کردن لکه از کف اتو

باید کاغذهای مورد استفاده در خشکشویی یا دستمال کاغذی حوله‌ای را بر روی لکه قرار دهید. و اتو با درجه کم و بدون بخار را روی آن بکشید تا موم جذب کاغذ یا دستمال کاغذی شود. این کار را چندین بار با تعویض کیسه‌های کاغذی یا دستمال تکرار کنید تا دیگر موم جذب نشود.

با پارچه ای آغشته به الکل مالشی روی لکه ضربه بزنید. توجه کنیدکه پارچه را بر روی آن نمالید. زیرا  موم جذب فرش میشود و فرش را خراب میکند. چند بار این کار را ادامه دهید تا زمانی که لکه‌ها از بین بروند.

همچنین در صورت باقی ماندن لکه‌ها، می‌توان از پارچه مرطوب به آمونیاک خانگی یا تینر استفاده کرد.و اتو روشن را چندین بار روی آن کشید تا لکه به پارچه منتقل شود. برای نتیجه مطلوب باید این عمل را چندین مرتبه با پارچه‌های تمیز انجام دهید.

توجه داشته باشید که هنگام استفاده از این مواد، پنجره‌ها را باز کنید تا بوی چنین موادی سبب آزار شما نشود.در مرحله آخر   می‌توانید پارچه سفید را با آب مرطوب کنید و به آرامی روی لکه ضربه بزنید تا آمونیاک را به خود جذب کند.حال اجازه دهید به طور کامل خشک شود و سپس جاروبرقی را روی آن بکشید تا پرزهای فرش از حالت خوابیده خارج شوند.

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات مشابه

, , , , ,
نوشتهٔ پیشین
راهکارهای افزایش قد کودکان
نوشتهٔ بعدی
خواص نارنگی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست