راه های مراقبت از گوش

سبک زندگی

راه های مراقبت از گوش

گوش نیز همانند سایر اعضای بدن بسیار حساس بوده و نیاز به مراقبت های ویژه دارد. سرو صدای بیش از حد، ضربه به سر و افزایش بیش از حد جرم  باعث آسیب شنوایی می شود که می تواند شنوایی و تعادل را تحت تاثیر قرار دهد.

توصیه های مهم برای محافظت و مراقبت در برابر سر و صدا:

1- حدالامکان از قرار گيري در معرض سر و صدا خودداری نماید.

2- در كنسرت‌ها، تالارهاي سخنراني و يا ميهماني‌ها كنار بلندگوها ننشينيد.

3- حجم صدا را كاهش دهيد. چنانچه از هدست و يا هدفن استفاده مي‌كنيد و يا در يك فضاي محبوس  (داخل اتومبيل) حجم صدا را كاهش دهيد.

4- صدای هدست یا هدفون خود را در حد استاندارد نگه دارید. اگر فردی كه در 90 سانتي‌متري شما ايستاده قادر به شنيدن صداي موسيقي از هدست و يا هدفن شما مي‌باشد، صداي موسيقي شما يقيناً بسيار بالاست.

5- در مكانهاي پر سر و صدا حتما از گوشي‌های محافظتی استفاده کنید. گوشی های محافظتی به ميزان 30-15 دسي بل از شدت سروصدا مي‌كاهند. قراردادن پنبه  تنها 7-5 دسي بل شدت سر و صدا را کاهش می دهد.

6- چنانچه در محيط‌هاي پرسروصدا زندگي مي‌كنيد و يا مشغول به كار مي‌باشيد، بطور مرتب تست سنجش شنوايي را انجام دهيد.

7- هنگام استفاده از استریو و سیستم های سینمای خانگی، از میزان صدای زیاد خودداری کنید.

8- اگر در مکان های پر سر و صدا مثل یک باشگاه ورزشی و یا کنسرت برای مدتی طولانی حضور دارید، برای مراقبت سعی کنید در طول مدتی که در آنجا هستید چند باری حداقل 5 دقیقه بیرون آمده و به  خود استراحت بدهید.

بیشتر بخوانید:  روش صحیح منجمد کردن مواد غذایی

مراقبت در هنگام تمیز کردن 

تمیز کردن در هنگام دوش گرفتن

توصیه‌ی اصلی برای تمیز کردن  این است که به جز قسمت‌های بیرونی که باید به‌ آرامی و بااحتیاط تمیز کنید، به قسمت‌های دیگر گوشتان کاری نباید داشته باشید.

شما می‌توانید در هنگام دوش گرفتن، لاله‌ی گوش و قسمت های چین خورده را با یک صابون ملایم و آب و یک لیف نرم، وقتی موهایتان را می‌شویید، تمیز کنید.

شاید به نظرتان اشکالی نداشته باشد انگشت کوچکتان را وارد کانال گوشتان کنید و کمی از جرم را که در ابتدای این کانال است تمیز کنید، اما به هیچ عنوان نباید این کار را بکنید. چون این‌گونه تمیز کردن  می‌تواند عوارض زیادی داشته باشد. ممکن است جرم ها را به سمت داخل هُل دهید و در نتیجه، انسداد ایجاد شود.

به هیچ عنوان از گوش پاک و سنجاق و اشیا ء تیز برای تمیز کردن  استفاده نکنید.

برای پاک کردن جرم  نیازی به استفاده از گوش پاکن ندارید؛ استفاده از گوش پاک‌کن در واقع جرم را به داخل  هُل می‌دهد.

وقتی بدن شما موم یا جرم جدید تولید می‌کند، جرم‌های قبلی و قدیمی‌تر از داخل  به سمت بیرون رانده شده و به طور طبیعی خارج می‌شوند. شما خودتان هم بدون این که بدانید و متوجه شوید، گوش‌هایتان را تمیز می‌کنید.

به هیچ عنوان برای تمیز کردن  از سنجاق ها یا اشیای نوک تیز استفاده نکنید. این اجسام ممکن است مجرا یا لاله گوش را آسیب برساند.

توصیه های مهم 

برای مراقبت و داشتن گوش های سالم پیشنهاد می کنیم به این نکاتی که در ادامه به آن اشاره می کنیم؛ توجه داشته باشید:

بیشتر بخوانید:  چگونه لکه وایتکس را از روی لباس پاک کنیم؟

هرگز هیچ شیئی را در گوش خود فرو نکنید. پوشش گوش نازک است و ممکن است به سادگی آسیب ببیند.

از گوش پاک کن برای نظافت استفاده نکنید. امکان دارد گوش پاک کن مجرای گوش را تحریک کرده و جرم را به داخل فشار دهد، پس خارج کردن آن دشوارتر خواهد شد.

هنگام پرواز در هواپیما ، هنگام پایین آمدن هواپیما ، قورت دهید و خمیازه بکشید تا فشار گوش شما یکسان شود. اگر مشکل تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی یا عفونت سینوس دارید ، چند ساعت قبل از فرود از یک ضد احتقان استفاده کنید و یا از اسپری ضد احتقان درست قبل از فرود استفاده کنید.

جهت حفظ نظافت  قسمت‌های بیرونی و پشت گوش را با مقداری صابون بشویید. سپس صابون را با آب بشوئید و با یک حوله نازک خشک کنید.

گوش خود را در آب حمام غوطه‌ور نسازید، زیرا ممکن است باکتری‌های بدن به مجرا وارد شده و باعث عفونت شوند.همیشه هنگام دوچرخه سواری ، اسکی ، تیغه غلتکی یا در هر فعالیت دیگری که در معرض خطر آسیب های سر و گوش قرار دارد ، از کلاه ایمنی استفاده کنید.

در مناطق پرسرو صدا حتما از گوش گیر برای محافظت در برابر گرد و غبار و صدا‌های بلند استفاده کنید.در صورت صدمه زدن ب، احساس درد یا مشاهده تغییر در شنوایی، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. بعضی اوقات درد گوش می تواند از دندان یا فک یا گردن نشات بگیرد.

  برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات مشابه

, , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
فواید روغن نارگیل برای مراقبت از پوست
نوشتهٔ بعدی
تفاوت شکر سفید و قهوه ای

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست