طرز تهیه دلمه برگ مو با شیره انگور

آشپزی

دلمه یک غذای خوشمزه و مقوی که بیشتر در خاورمیانه، آسیای مرکزی و روسیه پخته می ‌شود. البته مواد میانی آن با دلمه های ما کمی فرق دارد‌. کلمه‌ی دلمه در زبان ترکی به معنای پر شده است. دلمه را می ‌توان با برگ درخت انگور یا همان درخت مو، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای و بادمجان درست کرد.

یکی از انوع پر طرفدار دلمه، دلمه برگ مو است و به عنوان محتویات داخل آن می ‌توان از برنج نیم دانه، گوشت چرخ کرده، لپه و سبزی دلمه برگ مو استفاده کرد. دلمه برگ مو از مجلسی ترین و محبوب ترین دلمه های ایرانی محسوب می شود. جالب است بدانید که دلمه برگ مو علاوه بر این که به عنوان یک غذای کامل سرو می شود در بعضی مجالس به عنوان پیش غذا هم سرو می شود. قدیم در ایران دلمه ها را شبیه به بقچه می ‌پیچیدند. البته هرچه مواد میانی دلمه کمتر باشد دلمه ها باریک تر می ‌شود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه دلمه برگ مو با شیره انگور در ادامه با برکه فود همراه باشید.

مواد لازم دلمه برگ مو با شیره انگور

برگ مو ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
روغن به میزان لازم
پیاز سرخ شده ۱ عدد
سبزی دلمه خرد شده ۴ تا ۵ قاشق غذا خوری
لپه آب پز شده نصف لیوان
برنج ۱ لیوان سر خالی

مواد لازم برای سس دلمه

آب ۲ فنجان
شیره انگور ۲ قاشق غذا خوری
سرکه قرمز نصف استکان

بیشتر بخوانید:  دستور پخت کوکوی قارچ

طرز تهیه دلمه برگ مو با شیره انگور

مرحله اول
برای تهیه دلمه خوشمزه با برگ مو و شیره انگور در ابتدای کار، برنج را که یک ساعت قبل با نمک و آب گرم خیسانده ایم، به شکل کته با ۲ لیوان آب روی حرارت می ‌گذاریم. وقتی که آب آن کشیده شد آن را کنار می ‌گذاریم.

مرحله دوم
در این مرحله لپه را هم از شب قبل خیس می کنیم تا نفخ آن به طور کامل گرفته شود. سپس با کمی آب روی حرارت قرار می دهیم تا پخته شود. بعد از این که لپه ها پخت، آن را آبکش کرده و کنار می گذاریم.

مرحله سوم
یک تابه برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. پیاز داغ، گوشت، روغن، نمک، ادویه و زردچوبه را با هم تفت می‌ دهیم. بعد سبزی دلمه را به آن اضافه کرده و یک تفت مختصر می ‌دهیم.

مرحله چهارم
در آخر لپه پخته و برنج را اضافه می‌کنیم و مواد را با هم مخلوط می‌کنیم.برگ های مو را می‌شویم و دم برگ های آن را می‌ گیریم. داخل ظرف کوچک روی هم می‌ چینیم. بر روی برگ ها آب جوش می ‌ریزیم تا کمی نرم شود و راحت تر پیچیده شود.

مرحله پنجم
در این مرحله وقتی برگ مو تغییر رنگ داد از آب خارج می‌ کنیم. مواد دلمه را در برگ های مو می‌پیچیم. کف قابلمه را کمی روغن می ریزیم. سپس کف آن را با ساقه های برگ مو می پوشانیم تا دلمه ها به کف قابلمه نچسبد.

بیشتر بخوانید:  پوره سیب‌ زمینی با طعم سیر تنوری

مرحله ششم
دلمه های پیچیده شده را در قابلمه کنار هم قرار می ‌دهیم. مواد سس دلمه را درون یک کاسه با هم مخلوط می‌ کنیم و با مقداری روغن روی دلمه ها می‌ ریزیم. یک بشقاب چینی روی دلمه ها قرار می ‌دهیم تا برگ ها در حین پخت باز نشود.

مرحله هفتم
در مرحله پایانی دلمه ها را با حرارت ملایم حدود یک ساعت، می گذاریم تا بپزد و سس آن به خوبی غلیظ شود. توجه داشته باشید که این سس طعم ملس خوشایندی به غذا می ‌دهد. می ‌توان گوجه سبز هم موقع پخته دلمه اضافه کرد.

مقالات مشابه

نوشتهٔ پیشین
طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده
نوشتهٔ بعدی
7 ماده‌ی غذایی مفید برای پیشگیری از کم‌آبی بدن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست