طرز تهیه نان گولاچ خوشمزه و خانگی به روش سنتی سمنانی

آشپزی

اگر تا به حال سعی کرده اید که نان بپزید و نتیجه آن چیزی که می‌خواستید نشده است، دست از تلاش برندارید. چون پختن‌نان یکی از لذت بخش ترین کارها در آشپزخانه است. از عمل آمدن مخمر،ورز دادن خمیر تا پف کردن آن و بعد از یک استراحت چند ساعته گذاشتن آن داخل فر یا روغن داغ و آرام آرام پخته شدن نان و خوردن آن بعد از چند ساعت صبر و تلاش،همه و همه سرشار از یک لذت وصف نشدنی است. قدیمی های هر استان و شهری هم از سال‌های دور نانهای خاص منطقه خودشان را می‌پختند.

مواد لازم نان گولاچ

آرد گندم تقریبا ۳ لیوان
بکینگ پودر ۱ قاشق چای خوری
نمک یک هشتم قاشق چای خوری
مخمر فوری ۱ قاشق چای خوری
تخم مرغ ۱ عدد
شیر نصف لیوان
روغن ۱ قاشق غذا خوری
شکر یک چهارم لیوان
زردچوبه ۱ قاشق چای خوری
وانیل ۱ قاشق چای خوری
پودر دارچین و پودر قند برای پاشیدن روی نان

طرز تهیه نان گولاچ

مرحله اول
برای تهیه نان خوشمزه گولاچ به روش سمنانی در ابتدای کار، آرد را الک می ‌کنیم تا بافت سبک ‌تری پیدا کند و دانه و ناخالصی نداشته باشد. بعد به آن بکینگ پودر و نمک اضافه می ‌کنیم و به خوبی هم می‌ زنیم تا خوب مخلوط شوند.

مرحله دوم
حالا به شیر ولرم یه قاشق چای خوری مخمر خشک و شکر اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم. یک نعلبکی روی آن می گذاریم و بعد از ۵ الی ۱۰ دقیقه که مخمر عمل آمد آن را به آرد الک شده اضافه می‌کنیم. در یک کاسه دیگر، یک قاشق روغن می‌ریزیم، شکر اضافه می کنیم.

بیشتر بخوانید:  دسر آلبالو

مرحله سوم
در این مرحله زردچوبه، کنجد و زرده تخم مرغ و وانیل اضافه‌ می‌کنیم و خوب هم می‌زنیم تا بافت تخم‌مرغ باز شود و بعد به مواد آردی اضافه می‌کنیم. حالا مواد خمیر را به خوبی هم می ‌زنیم تا با هم مخلوط شوند و به خورد هم بروند.

مرحله چهارم
وقتی به مرحله ایی رسید که به دست نچسبید و میشد آن را ورز داد، شروع می‌ کنیم به ورز دادن خمیر و حدوداً یک ربع ورز می‌دهیم، تا به خمیر نرم و لطیفی برسیم که اصلاً به دست نمی چسبد. خمیر را جمع می‌کنیم.

مرحله پنجم
هوای داخل خمیر را می ‌گیریم و روی خمیر را می پوشانیم تا دو ساعت استراحت کند. بعد خمیر را بر می ‌داریم و با کمی ورز دادن هوای داخل آن را می‌ گیریم. به اندازه یک نارنگی از آن جدا می‌ کنیم و روی باقی خمیر را هم با پارچه می‌ پوشانیم تا خشک نشود.

مرحله ششم
بعد خمیر را از اطراف جمع می‌کنیم و به صورت یکدست چانه می کنیم و با وردنه کاملاً بازش می‌کنیم تا جایی که ضخامت آن حدود ۲ میلی متر برسد. توجه داشته باشید که اندازه آن سلیقه ای است اما ضخامت آن باید خیلی کم و نازک باشد.

مرحله هفتم
با چنگال همه جای نان را سوراخ سوراخ می‌ کنیم تا حین پختن و سرخ شدن کاملاً مغز پخت شود و ظاهر قشنگ تری داشته باشد. بعد چانه ها را بر می ‌داریم و در روغن داغ دو طرف آن را سرخ می‌ کنیم و در حین سرخ شدن روی آن روغن می ‌ریزیم.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه دونات شکلاتی

مرحله هشتم
این کار باعث می شود تا نان بهتر سرخ شود. تا وقتی که دو طرف نان طلایی و سرخ شود این کار را ادامه می دهیم. شیرینی و شکر و قند بیشتر آن را خوشمزه تر می کند، ولی وقتی نان داغ است، پودر دارچین حتماً روی آن می پاشیم چون خیلی آن را جذاب تر می‌کند.

مقالات مشابه

نوشتهٔ پیشین
چند خاصیت شگفت انگیز پنیر
نوشتهٔ بعدی
چند نکته تغذیه‌ای سالم برای کودکان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست