طرز تهیه هویج پلو با مرغ

آشپزی

مواد لازم هویج پلو:

  • برنج ۴/۵ پیمانه
  • هویج حدودا ۱۰ عدد متوسط
  • پیاز ۲ عدد بزرگ
  • رب ۱ قاشق غذا خوری
  • سینه مرغ ۱ عدد کامل
  • کره یا روغن حیوانی ۲ قاشق غذاخوری
  • ادویه پلویی ۲ قاشق چایخوری
  • شکر ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن برای سرخ کردن به میزان لازم
  • زعفران دمکره به میزان لازم
  • زردچوبه ۲ قاشق چایخوری
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • خلال پسته و زرشک به میزان لازم برای تزئین

1- در ابتدا برای آماده سازی اولیه هویج‌ها رو به صورت دلخواه خرد می‌کنیم. معمولا در هویج پلو از هویج خلالی شده و یا هویج رشته‌ای استفاده می شود که می توانید با رنده های مخصوص اینکار را انجام دهید. پیازها را نیز بصورت نگینی خرد می کنیم. سینه ی مرغ را بصورت حبه‌ای (مکعبی ریز) خرد می کنیم. برنج را خوب می‌شوریم و بعد آن را در مقداری آب و یک قاشق غذاخوری (سر خالی) نمک خیس می کنیم. مدت زمان خیس کردن برنج بسته به نوع برنج شما میتواند از یک ساعت تا دو ساعت باشد.

2- هویج‌ها را در مقدار مناسبی روغن سرخ می‌کنیم. میزان سرخ شدن باید به اندازی باشد که هویج‌ها حسابی ترد شوند تا در پلو و هنگام دم کشیدن له نشوند. بعد از سرخ شدن هویج ها آن ها را از روغن خارج می‌کنیم. مقداری از روغن را از تابه خارج می کنیم و در روغن باقی مانده پیازها را سرخ می‌کنیم. بدلیل اینکه در این روغن هویج ها رو سرخ کرده‌ایم هم طعم خوبی به پلو می‌دهد هم باعث خوشمزه‌تر شدن آن می‌شود.

بیشتر بخوانید:  آموزش پخت ذرت کره ای

3- بعد از ینکه پیازها کمی سرخ شدن و عطر آن آزاد شد، گوشت مرغ حبه را به آن اضافه می کنیم و تفت می‌دهیم. در صورت دلخواه می‌توانید از نصف حبه سیر رنده شدن هم استفاده کنید. بعد از تفت خوردن مرغ، ادویه ها را که شامل نمک و فلفل و زردچوبه و ادویه پلویی می‌باشد در این مرحله اضافه می‌کنیم. می توانید ادویه پلویی را برای لابه لای پلو استفاده کنید و استفاده در این مرحله باعث خوش طعم تر شدن مرغ‌ها می‌شود.

4- حدود ۲ قاشق زعفران دمکرده‌ی غلیظ به مخلوط پیاز و مرغ و اضافه می‌کنیم و مواد و هم می‌زنیم و بعد هویج سرخ شده را به آن اضافه می کنیم و بعد ازینکه کمی همه ی مواد را تفت دادیم زیر حرارت را کمی کم می کنیم. می توانید مخلوط مرغ و پیاز هویج را جداگانه لا به لای پلو استفاده کنید ولی ترکیب کردن مواد در این مرحله باعث خوشمزه‌تر شدن هویج پلو می‌شود.

5- رب و شکر را داخل کاسه ای با ۱ لیوان آب ترکیب و در آن حل می‌کنیم و به مخلوط اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم حدودا ۱۰ دقیقه مواد با همدیگر بپزند تا طعم و مزه‌ی آنها یکی شود. در این فاصله نصف یک قابلمه متوسط را با آب پر کنید و روی حرارت می‌ذاریم تا به جوش بیاد و برنج برای آبکشی آماده شود. برای تست یک دانه برنج بین انگشتان خود فشار می دهیم. اگر اطراف آن نرم و مغز آن کمی سفت بود یعنی برنج آماده آبکشی است و آن را آبکشی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:  دستور پخت شامی رودباری

6- قابلمه را روی حرارت کم قرار می‌دهیم و ۳ ،۴ قاشق غذاخوری روغن داخل آن می‌ریزیم و نان را به اندازه کف قابلمه برش می‌زنیم و برای ته دیگ کف قابلمه قرار می دهیم. حدود ۱ کفگیر از برنج را داخل ظرفی می‌کشیم و به آن ۲ _ ۳ قاشق غداخوری زعفران دمکرده اضافه می کنیم و به آرامی آنرا هم می‌زنیم و کنار می‌گذاریم‌ تا ازین برنج زعفرانی برای روی پلو استفاده کنیم. از برنج سفید کمی داخل قابلمه می ریزیم و آنرا پخش می‌کنیم.

7- مقداری از مواد هویج پلو را روی برنج می ریزیم و پخش می‌کنیم. در این مرحله می‌توانید طبق سلیقه‌ی خود مجددا از کمی زعفران دم کرده استفاده کنید. و اینکار را تا بالا تکرار می‌کنیم یعنی لایه به لایه برنج سفید آبکشی شده و مواد هویج پلو. در انتها برنج زعفرانی را گوشه قابلمه روی پلو اضافه می‌کنیم تا بعد از دم کشیدن بتوانیم آنرا جداگانه برداریم و برای تزئین استفاده کنیم‌. بعد از ریختن همه‌ی برنج داخل قابلمه به کمک انتهای یک قاشق چند سوراخ داخل برنج ایجاد می‌کنیم تا به بهتر دم کشیدن آن کمک کند و روی انرا را دمکنی قرار می‌دهیم و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا برنج دم بکشد.

اواخر دم کشیدن پلو می توانید مقداری کره یا روغن حیوانی را آب کنید و روی برنج بریزید تا خوش عطر و طعم شود و بعد از دم کشیدن پلو آن را داخل دیس می‌کشیم و همراه با زرشکی که در کره تفت داده ایم و خلال پسته و برنج زعفرانی تزئین می کنیم.‌ می توانید بعد از سرخ کردن هویج ها یکی دو قاشق از آن را برای تزئین روی پلو جدا کنید.

بیشتر بخوانید:  دستور پخت سوپ دال عدس

 

مقالات مشابه

نوشتهٔ پیشین
خرما و جلوگیری از نقایص مادرزادی
نوشتهٔ بعدی
آشنایی با سرکه انگبین و خواص بی شمار آن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست