نکات مهم در طبخ ماهی

سبک زندگی

نکات مهم در طبخ ماهی

ماهی از مواد غذایی ارزشمندی است که به والدین توصیه می‌شود فرزندانشان را از همان سنین کم (البته بعد از ۲ سالگی) به خوردنش عادت دهند.البته در بسیاری از موارد با مقاومت کودک مواجه خواهند شد .اما یکی از راه‌حل‌ها، تهیه سوخاری فیله‌های بدون استخوان است . یکی از دلایلی که بچه‌ها از خوردن ماهی طفره می‌روند ترس از تیغ‌هایی است که احتمال دارد در گلوی آن‌ها گیر کند.

نکات مهم تمیز کردن 

در شستشو از آب سرد و روان استفاده کنید.برای خروج ماهی از حالت انجماد هیچوقت از آب گرم استفاده نکنید. (بهترین روش قراردادن ماهی منجمد در هوای آزاد ویا در مسیر جریان آب سرد می باشد)

یادتان باشد که هر ماهی‌ای را برای سوخاری کردن به کار نبرید. ماهی‌ها تنوع بسیاری دارند برخی برای تنوری کردن، برخی برای کبابی کردن، برخی حتی برای تهیه خورش و بعضی دیگر برای سوخاری کردن مناسب هستند، بنابراین فیله ماهی‌هایی مانند حلوای سیاه، ماهی شیر و هامور را که برای این منظور بسیار مناسب هستند، انتخاب کنید.

در فلس گیری ماهیان از وسیله ای بنام فلس پاک کن (همانند برس با میله های زبر ومحکم) استفاده کنید.جهت جلوگیری از پراکنده شدن فلس در آشپزخانه ماهی را کنار قابلمه ای پراز آب قرار دهید. واقدام به پاک کردن فلسها نمایید.در بریدن باله ها وشکم بهتر است از قیچی مخصوص استفاده کنید.

جدا کردن تیغه ماهی

برای جدا کردن تیغهای درشت , پس از تخلیه امعاء واحشاء وبازکردن از پشت. غشاء چسبیده به استخوانها را به کمک چاقو آزاد کنید. وبا کشیدن ستون مهره ها کلیه استخوانهای متصل به ستون مهره را جدا کنید.

بیشتر بخوانید:  تلخی غذا را چگونه از بین ببریم؟

برای جدا کردن تیغهای ریز پس از آب پزکردن آن با کمک چنگال می توان این تیغها را جدا نمود .وبا گوشت خالص اقدام به تهیه خوراکهای خوشمزه  کرد.

جهت پوست گیری ۲ شکاف عرضی نزدیک برانشی ها روی بدن ماهی ،۲شکاف طولی به فاصله حدود یک سانتی متر در طرفین باله های پشتی و۲ شکاف طولی در طرفین باله های شکمی ایجاد نمایید، آنگاه به کمک انگشت خود در قسمت برش عرضی پوست را طوری آزاد کنید که بتوانید پوست ماهی را از سر به طرف دم بکشیداینکار را برای طرف دیگر نیز تکرار کنید.

طبخ ماهی

سعی کنید ماهی را در روغن کاملاً داغ وفراوان سرخ کنید.اینکار باعث عدم چسبیدن به ظرف و بهتر پخته شدن همه قسمتها می شود.جهت جلوگیری از چسبیده شدن به ماهیتابه قطعات را در مخلوطی از تخم مرغ ،آرد ،نمک وادویه بغلطانید.

هیچوقت قطعات را ابتدا از طرف پوست سرخ نکنید. اینکار باعث جمع شدن تکه های گوشت می شود،اول طرف گوشتی را سرخ کنید بعد طرف دیگر را.اگر ماهی را درسته می پزید جهت نفوذ حرارت وروغن به داخل پیشنهاد می شود چند برش عرضی در دو طرف بدن ماهی ایجاد نمایید.

اصولاً فیله های سرخ‌شده احساس چرب‌تری را در دهان ایجاد می‌کند و باعث دل‌زدگی بچه‌ها می‌شود. برای جلوگیری از ایجاد این حس فیله‌های سرخ‌شده را روی دستمال کاغذی قرار دهید تا روغن‌های اضافی آن گرفته شوند.

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات مشابه

, , , ,
نوشتهٔ پیشین
تاثیر خواب بر افزایش و کاهش وزن
نوشتهٔ بعدی
بهترین زمان کاشت سبزه عید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست