پاک کردن لکه روغن از لباس با ۴ روش خانگی و ساده

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. سبک زندگی
  4. chevron_right
  5. پاک کردن لکه روغن از لباس با ۴ روش خانگی و ساده

پاک کردن لکه روغن از لباس با ۴ روش خانگی و ساده

سبک زندگی

پاک کردن لکه روغن از لباس با ۴ روش خانگی و ساده

ریختن روغن بر روی لباس و به‌وجود آمدن لکه‌ها، اتفاق ناخوشایندی است. اما نگران نباشید. می‌توانید این لکه‌ها را با روش‌های ساده و خانگی به راحتی از روی لباس‌های خود پاک کنید. با این مطلب از وب سایت برکه فود همراه شوید تا با روش‌های پاک کردن لکه روغن از لباس بیشتر آشنا شوید.

روش اول: پاک کردن لکه روغن از لباس با استفاده از پودر بچه

1-با یک دستمال توالت مقدار باقی‌مانده‌ی چربی یا روغن را از روی لباس‌تان بردارید. پیش از رفتن به مرحله‌ی بعد سعی کنید تا جایی که می‌توانید، روغن را از روی لباس‌تان تمیز کنید.
2-لکه روغن را به‌آرامی با پودر بچه بپوشانید. اگر پودر بچه ندارید، می‌توانید همین کار را با نمک یا نشاسته ذرت انجام بدهید.
3- با یک دستمال توالت یا یک قاشق، پودر بچه را از روی لکه بردارید. این کار را با دقت انجام بدهید و مراقب باشید پودر روی سایر نقاط لباس‌تان نریزد.
4- کمی مایع ظرفشویی و آب را بر روی لکه بریزید و با انگشت آن را بمالید. پس از اینکه آب و مایع کف کردند، یک مسواک کهنه را با حرکات دایره‌‌وار، بر روی لکه بکشید. لکه را از هردو طرف داخل و خارج لباس پاک کنید.
5- لباس را به‌تنهایی با پودر یا مایع لباسشویی بشویید. دستورالعمل‌های مربوط به شست‌وشوی هر لباس را که بر روی برچسب آن نوشته شده است، رعایت کنید. برای خشک کردن لباس، آن را در معرض هوا قرار بدهید. استفاده از دستگاه‌های خشک‌کن‌ که با حرارت بالا لباس را خشک می‌کنند، ممکن است باعث شود تا روغن باقی‌‌‌مانده‌ی احتمالی، به خورد لباس برود.

بیشتر بخوانید:  نگهداری نان در فریزر

روش دوم:‌ استفاده از مایع ظرفشویی، شامپو یا صابون

  1. لکه روغن را با مایع ظرفشویی بپوشانید. شاید استفاده از شوینده‌های مخصوص پاک‌کردن چربی‌ها مؤثرتر باشد، ولی استفاده از آنها ضروری نیست. شامپو برای زدودن چربی از بدن طراحی شده است، بنابراین می‌تواند در این موارد به کارتان بیاید. صابون‌های دست و بدن نیز برای پاک‌کردن چربی‌ها مؤثرند. فقط مطمئن شوید که صابون محتوی افزودنی‌ای نباشد که مانع از تمیز کردن شود. به‌عنوان مثال، صابون Dove برای پاک کردن لکه روغن از لباس مناسب نیست. برای لکه‌های قوی‌تر می‌توانید از صابون‌هایی تحت عنوان صابون لباسشویی استفاده کنید. صابون را با آب (یا برای تأثیرگذاری بیشتر با آمونیاک) مرطوب کنید. سپس آن را بر روی لکه بمالید تا مقدار موردنیاز صابون بر روی لکه منتقل شود و بتواند کف ایجاد کند. همچنین می‌توانید کمی از صابون را رنده کنید و پس از مرطوب‌کردن بر روی لکه بریزید. اگر از شوینده‌های رنگی استفاده می‌کنید، آنها را به‌اندازه‌ی کافی رقیق کنید یا مطمئن شوید که شوینده‌ی مصرفی باعث تغییر رنگ لباس‌تان نمی‌شود. برای لکه‌های قوی‌تر از مسواک کهنه استفاده کنید، زیرا مسواک بهتر می‌تواند لکه‌ها را پاک کند. برس‌های قدیمی یا برس‌های کوچک مخصوص نظافت نیز گزینه‌های مناسبی برای زدودن لکه‌ها هستند.
  2. کف حاصل از صابون، مایع ظرفشویی یا شامپو را بر روی لکه بمالید. ابتدا شوینده‌ را کاملا در آب حل کنید. شامپو، صابون و مایع ظرفشویی محتوی ترکیبات مخصوصی هستند که با لکه‌های روغن مبارزه می‌کنند.
  3. لکه را ابتدا با آب و سپس اگر خواستید، آن را با سرکه بشویید. سرکه یک پاک‌کننده‌ی طبیعی است و کاربردهای زیادی دارد. سرکه خاصیت قلیایی صابون و شوینده‌ها را کاهش می‌دهد و از تأثیر آنها می‌کاهد. بنابراین به‌طور هم‌زمان از شوینده‌ها و سرکه استفاده نکنید. اگر می‌خواهید برای تمیز کردن لکه از سرکه و شوینده استفاده کنید، ابتدا سرکه و آب را با نسبت یک به دو، ترکیب کنید و آن را روی لکه‌ی لباس بریزید. سپس سرکه را از روی لباس‌تان بشویید و مراحل بالا را با شوینده، صابون یا شامپو انجام بدهید.
  4. لباس را به‌تنهایی با پودر یا مایع لباسشویی بشویید. دستورالعمل‌های مربوط به شست‌وشوی هر لباس را که بر روی برچسب آن نوشته شده است رعایت کنید. برای خشک کردن لباس آن را در معرض هوا قرار بدهید تا خشک شود.
  5. برای لکه‌های مقاوم‌تر مراحل بالا را دوباره تکرار کنید.
بیشتر بخوانید:  ۱۰ خوراکی که نیاز به یخچال ندارند؛ نگهداری مواد غذایی

پاک کردن لکه روغن از لباس با ۴ روش خانگی و ساده

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

روش سوم: پاک کردن لکه روغن از لباس با استفاده از لکه‌بر و آب داغ

  1. برای پاک کردن لکه روغن از لباس می‌توانید از لکه‌برهای موجود در بازار استفاده کنید. لکه‌بر را روی لکه روغن اسپری کنید و آن را با مسواک کهنه بشویید.
  2. مقداری آب را در ظرفی بریزید و آن را بجوشانید. اجازه بدهید تا زمانی که آب به جوش می‌آید، لکه‌بر روی لکه باقی بماند.
  3. آب جوش را از روی شعله بردارید و با دقت آن را روی لکه بریزید. در این مرحله باید به چند نکته توجه داشته باشید. ابتدا لباس‌تان را در تشت یا ظرفی قرار بدهید. لباس را بر روی زمین نگذارید، زیرا هنگامی که آب جوش را بر روی لباس می‌ریزید، ممکن است پایتان بسوزد. آب داغ را تا جایی که‌ می‌توانید از ارتفاع بالاتری بریزید. چون آبِ کاملا داغ، می‌تواند پیوند روغن را بشکند و هرچه آب را از ارتفاع بیشتری بر روی لباس بریزید، نیروی بیشتری به لکه وارد می‌شود و به پاک‌کردن لکه کمک می‌کند. حواس‌تان باشد آب را دقیقا بر روی لکه بریزید.
  4. این مراحل را برای هردو طرف پارچه تکرار کنید. لباس را پشت‌‌ورو کنید و مراحل بالا را تکرار کنید. این مراحل لکه‌بری باید بر روی هردو طرف لباس انجام شوند.
  5. لباس را به‌تنهایی با پودر یا مایع لباسشویی بشویید. دستورالعمل‌های مربوط به شست‌وشوی هر لباس را که بر روی برچسب آن نوشته شده است، رعایت کنید. برای خشک کردن لباس آن را در معرض هوا قرار بدهید.

روش چهارم: استفاده از مایعات روان‌کننده یا اسپری WD-۴۰

  1. به‌جای استفاده از شوینده‌ها، از اسپری WD-۴۰ یا سایر مایعات روان‌کننده بر روی لباس‌تان استفاده کنید. اسپری WD-۴۰ و سایر مایعات روان‌کننده ابزار مناسبی برای زدودن چربی از سطوح هستند. ابتدا اسپری WD-۴۰ یا مایعات روان‌کننده را بر روی یک نقطه‌ی کوچک لباس‌تان که دیده نمی‌شود، امتحان کنید تا مطمئن شوید رنگ لباس‌تان را رنگ تغییر نمی‌دهد.
  2. بگذارید اسپری WD-۴۰ یا مایعات روان‌کننده ۲۰ دقیقه بر روی لباس‌تان باقی بماند.
  3. لباس‌تان را در ظرفی حاوی آب گرم بریزید و اسپری WD-۴۰ یا مایعات روان‌کننده را از آن بزدایید.
  4. لباس را به‌تنهایی با پودر یا مایع لباسشویی بشویید. دستورالعمل‌های مربوط به شست‌وشوی هر لباس را که بر روی برچسب آن نوشته شده است، رعایت کنید. برای خشک کردن لباس، آن را در معرض هوا قرار بدهید.
بیشتر بخوانید:  چه لباس‌هایی را بیش‌ازحد می‌شوییم؟

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات مشابه

نوشتهٔ پیشین
چگونه آلرژی را از بین ببریم؟
نوشتهٔ بعدی
طرز تهیه آبگوشت کشک لری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست