آلرژی فصلی چیست

سبک زندگی

 

کسانی که آلرژی فصلی دارند با فرا رسیدن فصلی که در آن علائم آلرژی ظاهر می‌شود برای یک مبارزه آماده می‌شوند: مبارزه برای حفظ کیفیت زندگی علائم آلرژی می‌توانند ما را در ساعات کار، خواب و تفریح با مشکلات جدی روبه‌رو کنند.

در هر فصل گیاهان گوناگونی شروع به گرده افشانی یا تولید و پخش کردن هاگ می‌کنند. گاهی در جاهای مختلف گیاهان متفاوتی وجود دارند که زمان گرده افشانی آن‌ها ممکن است متفاوت باشد. آیا اگر یک فرد به یکی از این گیاهان، گرده‌ی آن‌ها یا هاگ آن‌ها حساسیت داشته باشد، زمان بروز حساسیت فقط در یک فصل خاص خواهد بود؟ آیا وقتی گرده افشانی گیاه مربوطه تمام می‌شود علائم حساسیت برطرف می‌شود؟

اما فقط گیاهان مسئول آلرژی فصلی نیستند. با آغاز اسفند ماه و بالا گرفتن تب خانه تکانی، با شروع تابستان و افزایش استفاده از استخر و امثال این موارد استفاده از برخی مواد شیمیایی زیاد می‌شود. اگر کسی به این مواد آلرژی داشته باشد آیا علائم آلرژی در مدت استفاده بیشتر از این مواد بیشتر نمی‌شود؟

در حدود یک پنجم افراد به نوعی از آلرژی مبتلا هستند و حدود ۸ درصد جمعیت عادی دچار آلرژی فصلی است. عطسه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، خارش گلو، بروز قرمزی روی پوست، تنگی نفس و سایر علائم در همه ساعات شبانه‌روز با شدت و ضعف همراه فرد مبتلا هستند.

علت و علائم آلرژی فصلی چیست ؟

وقتی موادی مانند گرده گیاهان وارد بدن ما می‌شوند، قرار نیست دستگاه ایمنی بدن ما واکنش نشان دهد؛ زیرا این مواد خطری برای بدن ندارند اما در برخی افراد حساسیت بالای دستگاه ایمنی، باعث تحریک و واکنش نسبت به این مواد بدون خطر می‌شود. این واکنش التهابی، مجموعه‌ای از علائم را در بدن ایجاد می‌کند که به آن آلرژی می‌گوییم. حساسیت فصلی یا آلرژی فصلی مانند دیگر حساسیت‌ها زمانی بروز می‌کند که سیستم ایمنی بدن در مقابل برخی عوامل موجود در محیط اطراف حساس شده و واکنش نشان می‌دهد. غالباً این حساسیت‌ها مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید:  دلیل کپک زدن رب گوجه فرنگی و بهترین روش های جلوگیری

اگر ما نمی‌توانیم به راحتی نفس عمیق بکشیم، یا شب‌ها دچار سرفه می‌شویم، آبریزش بینی و گاهی چرک بینی به سراغمان آمده، چشمانمان می‌خارد، شاید یکی از علل آن آلرژی باشد. اگر ما در زمان‌های خاصی از سال، عطسه و سرفه‌ی خشک (سرفه‌ی بدون خلط) داریم یا دچار خارش بینی، خارش چشم و آبریزش بینی می‌شویم، ممکن است بدین معنا باشد که دچار حساسیت فصلی شده‌ایم. گرده‌ی گل‌ها، درختان و علوفه شایع‌ترین عوامل حساسیت فصلی هستند.

در حالی که واژه «حساسیت فصلی» به طور کلی به عوامل موجود در طبیعت مانند چمن، گرده‌ی گل و بذر گیاهان مرتبط است، گروهی از عوامل دیگر نیز وجود دارند که باعث حساسیت سیستم ایمنی می‌شوند مانند:

  • دود (زمان آتش‌سوزی در فصل تابستان و استفاده از شومینه در فصل زمستان)
  • گزش و نیش حشرات (معمولاً در فصل بهار و تابستان)
  • وجود کلر در استخرهای روباز یا سربسته

کنترل بهتر آلرژی فصلی با تغییر شیوه زندگی

علائم آلرژی فصلی به دلیل عوامل مختلف، وابسته به فصل در ما ظاهر می‌شود. آلرژی فصلی با علائمی مانند آبریزش بینی و عطسه همراه است که گاهی تداوم کیفیت مناسب زندگی را برای ما غیرممکن می‌سازند.

می‌دانیم بهترین راه رهایی از آلرژی، تعیین عامل آلرژی‌زا و دوری کردن از آن است، اما این کار همیشه ساده نیست. به همین دلیل با تجویز پزشک معالج یا گاهی صلاحدید دکتر داروساز در داروخانه، با استفاده از برخی داروها می‌توانیم علائم آلرژی را کاهش دهیم.

همچنین، با رعایت بیشتر برخی نکات در خانه هم می‌توانیم به کنترل ساده‌تر علائم آلرژی فصلی کمک کنیم. در زیر به برخی از این اقدامات اشاره می‌کنیم:

بسته نگه داشتن پنجره‌ها

در هوای عالی فصل بهار، تعداد گرده‌های گیاهان هم در هوا زیاد است. خوب است اگر پنجره‌ها را بسته نگه داریم و در صورت امکان روی کولر یا دریچه کولر یا دستگاه تهویه هوا را با فیلتر بپوشانیم. این فیلتر از انتقال ذرات موجود در هوا جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:  ضد آلرژی کردن خانه با این روش ها

نکات مهم هنگام ورود به خانه

وقتی به خانه وارد می‌شویم، ناخواسته مقداری از گرده گیاهان یا سایر عوامل آلرژی‌زا را ممکن است با خود به داخل خانه بیاوریم. این عوامل ممکن است روی پوشاک،کفش، مو و پوست ما قرار داشته باشند.خوب است اگر بتوانیم هنگام ورود به خانه مستقیم به حمام برویم و لباس‌ها را هم برای شستشو بگذاریم.

استفاده از ماسک

وقتی از خانه خارج می‌شویم یا در خانه مشغول استفاده از جارو برقی هستیم، باید از ماسک استفاده کنیم.ماسک N۹۵ بهترین ماسک برای این مورد است. این ماسک از عبور ۹۵ درصد از ذرات معلق در هوا از جمله گرده‌های گیاهان پیشگیری می‌کند.

تغذیه سالم

تردیدی نیست که تغذیه سالم برای سلامت همه بدن ضرورت دارد.جالب است بدانید در پژوهش‌های پزشکی مشخص شده مصرف غذاهای مفید مانند سبزی‌ها، میوه‌ها و مغزیات مانند بادام در مجموع باعث کنترل بهتر علائم آلرژی می‌شوند.

شستشوی گلو و بینی

وقتی مواد آلرژی‌زا به مخاط بینی یا گلو می‌چسبند، مدتی طول می‌کشد تا واکنش دستگاه ایمنی بدن ما را تحریک کنند و علائم آلرژی ظاهر شود.شستشوی گلو (غرغره) و شستشوی بینی با محلول نمکی (سرم شستشو) می‌تواند با کاهش تعداد این عوامل در مخاط حلق و بینی، به کاهش علائم آلرژی منجر شود. برای افراد مبتلا به آلرژی، به‌ویژه شستشوی بینی و گلو هنگام ورود به خانه توصیه می‌شود.

نوشیدن مایعات فراوان

آلرژی باعث تحریک مخاط و تولید ترشحات بیشتر در بینی و پشت حلق می‌شود. نوشیدن آب و آبمیوه‌ی بیشتر، باعث رقیق شدن و دفع راحت‌تر این ترشحات می‌گردد.مایعات گرم مانند چای و سوپ یا بخور گرم هم می‌تواند در این مورد مفید باشد.

طبیعی زندگی کنیم

وجود مواد شیمیایی قوی به‌ویژه شوینده‌های قدرتمند در خانه می‌تواند مخاط بینی را آزرده نماید و علائم آلرژی را بیشتر کند.برای ما مبتلایان به آلرژی، شاید درست کردن محلول‌های شوینده خانگی با مقداری سرکه یا جوش شیرین نسبت به مواد شوینده تجاری موجود در فروشگاه‌ها بهتر باشد.اگر به آلرژی شدید مبتلا هستیم، شاید بهتر باشد از فرد دیگری برای نظافت خانه کمک بگیریم.

بیشتر بخوانید:  آلرژی بهاره با این 7 خوراکی بدتر می شود

استعمال دخانیات ممنوع

هرگونه آلودگی هوا از جمله دود قلیان و سیگار، علائم آلرژی فصلی را وخیم‌تر می‌کند.دود دخانیات، آبریزش و خارش بینی و چشم را تحت تاثیر منفی خود قرار می‌دهد. حتی گاهی اسپری‌ها مانند اسپری عطر یا دود ناشی از شومینه نیز علائم آلرژی ما را تشدید می‌نماید.

درمان آلرژی فصلی

برای درمان آلرژی فصلی باید عوامل محرک سیستم ایمنی بدن خود را بشناسید. ممکن است تصور کنید که از گرده‌ی گل دچار حساسیت می‌شوید اما احتمال دارد بعضی عوامل دیگر، علت بروز حساسیت باشند. بیش از دو سوم افراد مبتلا به حساسیت‌های بهاری علائم خود را در طول سال نیز دارند. یک متخصص آلرژی نه‌ تنها علائم حساسیت را درمان می‌کند بلکه می‌تواند به شما کمک کند تا عامل اصلی حساسیت خود را شناسایی و برطرف کنید.

راهکارهای درمانی

  • گزارش‌های هواشناسی را در فصل‌های آلرژی‌زا از اینترنت، روزنامه، رادیو و تلویزیون دنبال کنیم تا اطلاعاتی در مورد میزان گرده موجود در هوا در این فصل‌ها دریافت کنیم.
  • در طول فصل آلرژی‌زا، درب‌ها و پنجره‌های خانه و ماشین خود را ببندیم.
  • بهتر است بدانیم که در فصل بهار و تابستان و در فصل گرده‌افشانی درختان و علوفه، میزان گرده هنگام شب بیشتر است. در اواخر تابستان و اوایل پاییز، میزان گرده در ساعات اولیه‌ی روز بیشتر است.
  • پس از بازگشت به خانه دوش بگیریم، موهای خود را بشوییم و  لباس‌هایمان را عوض کنیم.
  • هنگام انجام کارها در خارج از منزل، از ماسک فیلتردار استفاده کنیم و قبل از آن، داروهای مناسب مصرف کنیم.
  • شست‌وشوی بینی با آب نمک. برای این کار می‌توانید از سرنگ حبابدار استفاده کنید.

اگر به درمان بیش‌تری نیاز باشد، معمولا پزشک روش‌های درمانی زیر را پیشنهاد می‌دهد:

  • داروهای خوراکی کنترل کننده آلرژی (مثل آنتی‌هیستامین‌ها)
  • داروهای موضعی (مثل اسپری‌های بینی، قطره‌های چشمی،…)
  • برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات مشابه

, , , , ,
نوشتهٔ پیشین
تفاوت آبمیوه و اسموتی
نوشتهٔ بعدی
دمپختک سیب زمینی با گوجه فرنگی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست