طرز تهیه کوکی لاهیجان

آشپزی
بدون دیدگاه

کوکی یا کلوچه یکی از شیرینی های سنتی و خوشمزه ایرانی است که همراه با چای به عنوان میان وعده و عصرانه سرو می شود. کلوچه ها معمولا به صورت مغز دار طبخ می شود که فواید زیادی دارد. یک نوع دیگر کلوچه طبخ می شود که مغز دار نیست و به آن ها کوکی گویند. کوکی لاهیجان یکی از کوکی سنتی ایرانی و شمالی است که با استفاده از گردو و به صورت کاکائویی تهیه و طبخ می شود. این کوکی ها بسیار خوشمزه و ترد هستند و می توان به عنوان شیرینی یا همراه با چای برای عصرانه طبخ و سرو نمود.

مواد لازم کوکی لاهیجان

آرد ۱۲۰ گرم
روغن صاف ۳۰ گرم
روغن مایع ۲۰ گرم
کشمش ۴۰ گرم
پور قند ۶۰ گرم
شیر ۴۰ گرم
تخم مرغ ۳۰ گرم
گردو خرد شده ۲۰ گرم
شربت ۲۰ گرم
کاکائو ۱ گرم
بکینگ پودر یک چهارم و یک هشتم قاشق چای خوری
وانیل کمی
آب ۴ گرم

طرز تهیه کوکی لاهیجان

مرحله اول
برای تهیه کوکی لاهیجان در ابتدای کار، یک کاسه بر می داریم و روغن را با پودر قند مخلوط می کنیم. سپس با همزن دور تند مواد را بهم می زنیم تا کاملا صاف و یکدست شود. در ادامه روغن مایع را به آرامی به آن اضافه می کنیم.

مرحله دوم
در این مرحله تخم مرغ را در یک ظرف جدا گانه شکسته و با چنگال به خوبی مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شود و از حالت لختگی خارج شود. سپس ۳۰ گرم از تخم مرغ همزده را جدا می کنیم و به مایه کوکی اضافه می کنیم.

بیشتر بخوانید:  دستور پخت حلوا کفگیری

مرحله سوم طرز تهیه کوکی لاهیجان
سپس آب و شیر و کشمش و گردو خرد شده را اضافه کرده و با همزن دستی یا لیسک مخلوط می کنیم. سپس وانیل و پودر کاکائو را اضافه کرده و خوب بهم می زنیم تا یکدست شود. در ادامه بکینگ پودر و آرد را با هم مخلوط می کنیم.

مرحله چهارم
سپس به مواد کوکی اضافه می کنیم و با دور کند همزن می زنیم تا یکدست شود. در ادامه خمیر آماده شده را توی فریزر قرار می دهیم تا خودش را بگیرد و سفت شود. سپس سینی فر را برداشته و کف آن را با کاغذ روغنی می پوشانیم.

مرحله پنجم
حالا روی کاغذ روغنی را با کمی روغن چرب می کنیم. در ادامه با قاشق یا اسکوپ زن بستنی از خمیر ها برداشته و روی کاغذ روغنی قرار می دهیم. باید مایه شیرینی را به صورت نیم دایره حالت دهیم و روی کاغذ روغنی بچینیم.

مرحله ششم طرز تهیه کوکی لاهیجان
سپس فر را با دمای۲۲۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم و سینی فر را درون آن قرار می دهیم تا بپزد. وقتی که کوکی ها پخته شد، سینی فر را خارج کرده و می گذاریم تا از دما بیفتد و کوکی ها را از روی کاغذ روغنی جدا می کنیم و در ظرف مناسب قرار می دهیم.

مقالات مشابه

, , ,
نوشتهٔ پیشین
روش نگهداری لیمو ترش
نوشتهٔ بعدی
نحوه جوشاندن انواع کنسرو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست