علائم کمبود ویتامین در بدن

سبک زندگی

علائم کمبود ویتامین در بدن

ویتامین‌ها ریزمغذی‌هایی هستند که بدن برای انجام یک سری فعالیت‌های طبیعی به آنها نیاز دارد، این ریزمغذی‌ها در بدن ساخته نمی‌شوند و لازم است که از طریق مواد غذایی مصرفی وارد بدن شوند.

بهترین راه دریافت این ترکیبات مؤثر رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده مناسب از تمام گروه‌هایی غذایی به ویژه میوه‌ها و سبزیجات است. کمبود ویتامین‌ها در بدن، علائم متفاوتی ایجاد می‌کند که گاهی بسیار خفیف و گاهی خطرناک و غیرقابل جبران است، از این رو می‌توان به نقش حیاتی آنها پی برد.

ترک داشتن گوشه های دهان یا لب ها:
کمبود ویتامین B6 می تواند باعث پوسته پوسته شدن لب ها و ترک گوشه های دهان شود با استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین B6 یا مکمل ها این کمبود را جبران کنید .به طور میانگین افراد تا سن ۵۰ سالگی به ۱.۳میلی گرم در روز به این ویتامین نیاز دارند در حالی که زنان مسن به ۱.۵میلی گرم و مردان مسن به ۱.۷میلی گرم نیاز دارند.

بالا بودن فشارخون:
کمبود ویتامین D می تواند باعث بالا رفتن فشار خون شود طبق تحقیقات انجام شده فشارخون بالا با کمبود ویتامین D مرتبط می باشد .طبق مطالعات انجام شده توسط NIH بزرگسالان روزانه ۶۰۰ واحد ویتامین D نیاز دارند .

گرفتگی عضلات پا:
بدن شما برای کمک به منقبض شدن عضلات به پتاسیم الکترولیت نیاز دارد . افت سطح مواد معدنی می تواند باعث گرفتگی عضلات شود کمبود شدید پتاسیم می تواند باعث تعریق بیش از حد بدن، اسهال، استفراغ و.. شود.

ناخن های شما شکننده :
هنگامی که بدن شما دچار کمبود روی و آهن می شود قسمت هایی از بدن ضعیف و کم رنگ می شوند این مسئله ممکن است خود را با ناخن های شکننده یا وجود لکه های کمرنگ روی ناخن ها نشان دهد، طبق تحقیقات به عمل آمده عموما زنان مبتلا به خونریزی های قاعدگی شدید در معرض ابتلا به کمبود آهن می باشند .

بیشتر بخوانید:  جای مبل روی فرش را به راحتی از بین ببریم

احساس خستگی :
کمبود ویتامین C می تواند سیستم ایمنی بدن شما را به خطر بیاندازد این مسئله در افراد سیگاری و افرادی که در معرض دود سیگار هستند بیشتر می باشد به طوری که مطالعات نشان می دهد افراد سیگاری ۳۰ درصد بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین C هستند احساس خستگی تمام وقت یکی از علائم کمبود ویتامین C می باشد.

برای دیدن مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات مشابه

,
نوشتهٔ پیشین
طرز تهیه دلمه برگ مو؛ از غذاهای ملس آذری
نوشتهٔ بعدی
طرز تهیه خورش کنگر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست