لوازم خانگی مخمل را اینطور تمیز کنید

سبک زندگی

لوازم خانگی مخمل را اینطور تمیز کنید

مبلمان های جنس مخمل در بسیاری از خانه ها وجود دارند. برای مراقبت و جلوگیری از خراب شدن مبل مخمل باید روش های مناسب تمیزکردن آن را بدانید.
راهنمای تمیز کردن لوازم خانگی مخمل به شکل صحیح
در زندگی های مدرن و مجلل امروزی مبلمان و لوازم خانگی از جنس مخمل به وفور مورد استفاده قرار گرفته و در عین حال زیبایی خاصی به دکوراسیون منازل می بخشند. در واقع اگرچه این گونه لوازم خانگی از جنس مخمل با رنگ بندی های متنوع جلوه ای زیبا دارند، اما به مراتب تمیز کردن این وسایل گاهی کار چندان ساده ای به نظر نمی رسد.

بهتر است قبل از اقدام به خرید مبلمان، صندلی و یا تخت خواب هایی از جنس مخمل؛ سعی کنید در این خصوص زمان بگذارید و از جنس الیاف به کار رفته و دستورالعمل های مربوط به تمیزکردن آن وسایل کاملا اطمینان حاصل کنید.

نکته ای درباره تمیز کردن لوازم خانگی مخمل

وسایل از جنس مخملی غالبا متشکلند از الیاف کتان و الیاف مصنوعی. چنانچه این نوع اسباب و وسایل شما به طور روزانه در اختیار کودکان قرار می گیرند، لذا بهتر است نوع الیاف مصنوعی را خریداری کنید.

چرا که به مراتب پاک کردن لکه های به جا مانده بر روی این الیاف آسان تر از الیاف نخی است و در عین حال الیاف مصنوعی رنگ خود را در معرض نور خورشید از دست نمی دهند.

تمیز کردن اسباب و وسایل خانگی از جنس مخمل نیاز به مواد پاک کننده و یا تجهیزات خاص چندانی ندارد اما در عین حال نیاز به کمی وقت گذاشتن و در عین حال صبر و حوصله است.در این مقاله از برکه فود نکاتی ارائه می شود که به شما آموزش می دهد چگونه مبلمان و وسایل خانگی از جنس مخمل تان زیباتر جلوه کند.

چند وقت یکبار وسایل مخملی را تمیز کنیم؟

حتی اگر همیشه روی وسایل و مبلمان مخملی تان را پوشانده اید اما نیاز است که به طور هفتگی تمیز و مرتب شوند ، چرا که گرد و خاک از مقاومت الیاف آن ها می کاهد و حالتی کهنه به آن می بخشد.

بیشتر بخوانید:  علائم کمبود ویتامین در بدن

بر این مبنا که چه مدت زمان آن وسایل خانگی در دسترسند، باید به کمک پارچه ماشین بخارشو، پرز ها و گرد های روی وسیله را از بین برد، طوری که بر روی آن تلنبار نشوند. بهتر است این کار به طور هفتگی و همزمان با جاروی محیط خانه تان انجام گیرد.

به محض ریختن مایعات بر روی سطح این گونه وسایل، سریعا به کمک دستمال توالت آن را از سطح جمع کنید و دقت کنید از اشیای نوک تیز مثل چاقو در این خصوص هرگز استفاده نکنید. درعین حال زمانی این گونه وسایل خانگی تان کهنه و چرک آلود به نظر می رسند، به مراتب نیاز به تمیز کردن عمیق تری است.

روش تمیز کردن کثیفی از روی لوازم مخمل

برای تمیز کردن کثیفی از روی لوازم مخمل روش های زیر را به کار بگیرید:

برای این کار چه وسایلی مورد نیاز است؟

  • جارو همراه با با تجهیزاتی با رویه نرم
  • بخارشو
  • پارچه میکروفیبر
  • گردگیر
  • کاسه ای نسبتا متوسط
  • چاقوی دو لبه و یا کاردک مخصوص کشیدن روی سطح پارچه
  • مایع ظرفشویی
  • مقداری دستمال توالت

دستورالعمل

1. از یک پارچه بدون پرز استفاده کنید
پیش از شروع وسیله ی مورد نظر را با یا یک پارچه ی بدون پرز پاک کنید تا کثیفی ها و پرزهای پارچه از بین می رود و کوبیدگی آن رفع شود.

2. به طور هفتگی جارو کنید
بهترین روش جلوگیری از انباشته شدن ذرات گرد و غبار بر سطح لوازم و مبلمان مخملی ، جارو کشیدن هفتگی است.با به کارگیری برسی با رویه نرم شروع کنید به از بین بردن گرد و غباری که بر روی اثاثیه از قبیل مبل و صندلی نشسته است.

دقت کنید تا قسمت های بین دسته مبل ها و بخش های زیرین مبلمان هم کاملا تمیز شوند. مکش جارو هر گونه کثیفی و پرز را رفع می کند و سری فرچه ای آن کوبیدگی پارچه را رفع کرده و آن را برای تمیز شدن آماده می کند.

بیشتر بخوانید:  برق انداختن آشپزخانه با این روشها

3. از دستگاه بخارشو استفاده کنید
به محضی که بر روی مبلمان مخملی می نشینید، پرز های لباس بر روی آن می چسبند و به مرور چنانچه این پرز ها به زودی برداشته نشوند ، به طور همیشگی ماندگار می شوند.

به کمک یک دستگاه ماشین بخار دستی نیز می توان این کار را انجام داد و پرز ها و گرد و خاک روی سطح مبلمان را جمع کرد، البته مراقب باشید با درجه حرارت کم این کار انجام شود تا آسیب (ذوب شدن) به الیاف وارد نکند بنابراین دستگاه را کمی با فاصله به مبلمان تان نزدیک کنید.

در عین حال نحوه حرکت دست تان در جهت مخالف و به آرامی صورت گیرد، به نوعی که چروک ها به خوبی باز شوند. همچنین می توان از اتوبخار هم کمک گرفت اما نکته ای که باید دقت کنید این است که هرگز اتو به الیاف نزدیک نشود و با فاصله این اقدام انجام گیرد. به این منظور اتو را از آب پر کرده و در وضعیت بخار قرار دهید. میزان فاصله با الیاف مبل حداقل چندین سانتی متر باشد.

4. لکه ها را پاک کنید
چنانچه به طور اتفاقی مایعاتی بر روی مبلمان شما ریخت ، سریعا به از بین بردن لکه های به وجود آمده اقدام کنید. در این خصوص از مقداری دستمال توالت استفاده کنید و مرتبا آن را عوض کنید که کاملا رطوبت جذب شود. هیچ گاه پارچه را بر سطح مبل نکشید، چرا که این وضعیت عمیق تر می شود. در مورد لکه ها می توانید:

از ترکیب آب گرم و مایع ظرفشویی استفاده کنید:

از ترکیب چندین قطره مایع ظرفشویی و دو فنجان آب گرم استفاده کنید و سپس با یک چوب گردگیر حالت کف درست کنید. یک پارچه میکروفیبر را در آب تمیز فروکنید تا کاملا خیس شود و سپس این پارچه مرطوب را در کف صابون فرو برده و به آرامی بر روی قسمت هایی که لکه وجود دارد، بکشید تا زمانی که لکه کاملا از بین برود.

بیشتر بخوانید:  راه های ساده برای پوست کندن و پاک کردن سیر و موسیر

برای تمیز کردن مبل مخمل باید فوم را به جهت خواب پارچه حرکت دهید. این روش را ابتدا بر روی یک قسمت کوچک مثل آستر داخلی و یا سه جافی که در آن مخمل به کار رفته است و یا قسمتی از مبل یا وسیله ی جانبی که دیده نمی شود و در دید قرار ندارد امتحان کنید.

سپس اجازه دهید تا جریان هوا به این قسمت برسد و سطح این نواحی را خشک کند. کمی زمان بدهید تا فوم به طور کامل خشک شود و شکل مخمل به حالت اصلی اش بازگردد. در این مدت زمان از استفاده از وسیله و یا مبل مورد نظر خودداری کنید.

در صورت از بین نرفتن لکه یک بار دیگر فوم بر روی آن بمالید و بگذارید تا دوباره خشک شود.

5. از پوشش های محافظ استفاده کنید
پوشش محافظ را از فروشگاه های بزرگ، فروشگاه های مبلمان فروشی پیدا کنید و از فاصله ی 15 سانتی متری به پارچه اسپری کنید. مبل را زمانی که اسپری خشک شد، با برس پارچه و یا پارچه ی بدون پرز تمیز کنید تا کوبیدگی و چین و چروک رفع شود.

پیش از اسپری کردن این محلول ها بر روی وسیله ی مورد نظر حتما اطلاعات مربوط به نگهداری از آن را کنترل کنید زیرا استفاده از پوشش های محافظ ممکن است با شرایط گارانتی محصول شما در تضاد باشد. در صورت وجود داشتن S بر روی برچسب از محلول های خشک و بدون استفاده از آب استفاده کنید.

6. برای تمیز کردن وسایل و مبلمان خود برنامه ریزی داشته باشید
بهتر است یک برنامه زمان بندی خاص برای تمیز کردن وسایل و مبلمان خود اختصاص دهید تا اینکه که گرد و خاک و لکه های موجود بر سطوح آن ها ماندگار نشوند.

 

مقالات مشابه

, , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
طرز تهیه بیسکویت خرمایی ساده
نوشتهٔ بعدی
طرز تهیه کوفته پنیری به سبک ترکیه ای ها

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست